+ Plus

Evert ten Napel – Café Racer

Je ziet, hoort en leest de laatste tijd steeds meer over café racers. Totdat zoonlief er over begon, dacht ik, domoor, dat het een motor betrof, waarmee je zo snel mogelijk naar het café kon scheuren. Vandaar dus ook de naam café racer, althans dat dacht ik dus. Inmiddels weet ik wel beter, niet alleen via junior, maar ook dankzij de veelheid aan reportages in de diverse motorbladen, waaronder dit veel gelezen magazine.

Het begon vorig jaar toen zoonlief met een oud barrel voor weinig aan kwam zetten. ‘Wat is dit nu weer’, riep ik wanhopig na het zoveelste oud ijzer. Meestal op vier wielen, maar deze keer een tweewieler. Aan de uitstekende en liggende twee cilinders kon ik nog net zien dat het om een stokoude BMW ging, na flink doorvragen had meneer ergens een R80 gekocht. ‘Ga je daar op rijden’, riep ik vertwijfeld uit. ‘Dan niet met mij, met zo’n barrel wil ik niet gezien worden’.
Al snel bleek me dat hij er een café racer van wilde bouwen. Volgens hem was dat hip, vriendjes hadden er ook eentje en dus moest er bij hem in de schuur ook een exemplaar komen. Zonder café racer hoor je er niet bij. Alle overbodige onderdelen werden eraf gesloopt en wat overbleef, was een frame met een heuse boxermotor. En toen? Ja toen begon het probleem. Hoe bouw je zonder een echte beschrijving een café racer? Gelukkig was er hulp. Onder meer van Jamie, Rutger en Junior uit Apeldoorn, die enige ervaring hadden in het ombouwen van wat gemotoriseerd roest tot een fraaie ‘kroegracer’.
Via via kwam junior in contact met Wrench Kings (inderdaad vertaald betekent dat Sleutel Koningen). Een bedrijf in Bilthoven gespecialiseerd in de bouw van bedoelde hippe motorfietsen voor al even hippe snelle jongelui. Ik mocht mee, en dus togen we naar een industrieterrein in de buurt van Utrecht. En ja hoor, met hulp van de navigatie zagen we uiteindelijk een bord met Wrench Kings. Binnen gekomen werden we enthousiast en zeer gastvrij begroet door Joost en Bram. Twee jongelui, die vol overgave dit jonge bedrijf zijn gestart. Prachtig om te zien en hun verhaal te horen. Ze bouwen café racers van diverse motoren. De Yamaha Diversion 600 is hun favoriete fiets. Volgens het duo kun je het krijgen zoals je wilt, niets is hen te dol. Junior die even in een dipje zat omdat het hem allemaal te lang duurde en bang was dat hij deze zomer niet op de door hem zo vurig gewenste motor zou kunnen rijden, ging ietwat opgelucht huiswaarts en toog vervolgens avonden achtereen naar Apeldoorn om daar de heren monteurs te assisteren bij de ombouw van zijn oude R80 tot een blitse café racer. Nog heel even en hij draait de sleutel om en drukt op de startknop. Dankzij de hulp van echte specialisten is zijn project dan geslaagd.
Pa is intussen de reisgidsen, booking.com en diverse andere websites aan het doorkijken om de aanstaande trips naar Lands End en Normandië/Bretagne voor te bereiden. Wat kun je al een groot plezier beleven alleen al bij het idee dat je met enkele vrienden genoemde tripjes aan het regelen bent. De ferry van DFDS van Duinkerken naar Dover boeken. Die van 12.00 uur, maar dan kunnen we er lekker naar toe rijden zonder gevaar van een boete voor een snelheidsovertreding. Vooral de Belgen zijn niet mild. Dan via booking.com de eerste overnachting regelen. Helemaal naar Lands End. Tsjonge jonge, het vooruitzicht alleen al zorgt voor veel plezier, net als bij zoonlief als hij zijn eerste toer kan rijden op wat eerst een stuk schroot was en nu een fraaie café racer!

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...