+ Plus

Eerste Test Yamaha XVS950A Midnight Star

Ooit speelde de XV535 Virago de hoofdrol in het lichte cruisersegment, maar die tijden liggen ver achter ons. Met de XVS950A Midnight Star wil het merk haar drie stemvorken weer laten klinken in dit segment.In de jaren negentig waren customs bijzonder populair. Met de Yamaha Virago voorop. Die machine schitterde toen letterlijk en figuurlijk, maar de tijd van de rank slanke bouw, hoge sturen en gespaakte wielen van weleer zijn net zo passé als de overdaad aan chroom. Dat weet Yamaha ook en dus staat de nieuwe Midnight Star lang en laag op een paar aluminium gietwielen. Optisch is de nieuwe 950 nagenoeg identiek aan zijn twee grote broers, de XVS1300 en XV1900, met eveneens een aantal dezelfde karaktertrekken. De kilometerteller met infodisplay kreeg bijvoorbeeld dezelfde prominente plaats centraal op de langgerekte brandstoftank, het stuur strekt zich reikhalzend naar achteren en het chroom in combinatie met de prachtig mechanisch ogende V-twin, geven hem dezelfde uitstraling.Waar ooit de XV535 de ultieme opstapper was, geldt deze nieuwe 942 cc grote V-twin tegenwoordig als ‘instapmodel’ van het cruisergamma. Desondanks legt hij een niet misselijke 278 kilo op de schaal. Met een lage zithouding van 675 mm, breed stuur en comfortabele buddy maakt de 950 echter wel van meet af aan duidelijk dat hij het zijn berijder gemakkelijk wil maken. Na een druk op de startknop en het inschakelen van de eerste versnelling met de boterzacht schakelende versnellingsbak, schudt deze Midnight Star de kilo’s ook daadwerkelijk losjes van zich af tijdens de eerste meters. Tijdens het rijden bewijst de XVS zich zelfs als onverwacht wendbaar. Cruiser-typisch stuurgedrag als het instabiel aanvoelen op lage snelheden, het onwillig insturen of het in de bocht vallen zijn hem onbekend. Neutraal en precies zijn de steekwoorden, waarbij hij zich uitermate losjes de bocht door laat dirigeren. Dat de opklapbare treeplanken daarbij wat vroeg het asfalt toucheren, is in feite een standaardgegeven. Net als het gebrek aan feedback van het ver naar voren staande voorwiel en de lange armen die je moet hebben om het brede stuur in korte bochten goed vast te kunnen houden. Daarentegen laten koppeling en rem zich zonder al teveel inspanning bedienen, waarbij de doseerbaarheid en vertraging van die laatste top zijn. Jammer dat er vooralsnog geen ABS beschikbaar is.Echt bijzonder is de verrukkelijke sound van Yamaha’s nieuwste cruisertelg: een rauw zingen uit de luchtinlaat vermengd met de dikke droge ploffen uit de twee-in-één uitlaat. En dat alles zonder mechanische bijgeluiden: zo hoort een cruiser te klinken. Bij iedere verandering van het toerental klinkt het concert net even anders, maar is altijd van ongekende klasse.Dit aggregaat leeft, dat hoor je niet alleen, je voelt het ook. Vooral als het toerental stijgt merk je wat trillingen in de treeplanken. De 950 is daarbij natuurlijk niet ontwikkeld met het oog op snelheid en een vracht pk’s. Het maximum vermogen bedraagt 54 pk en de topsnelheid is 155 km/uur. Meer hoeft ook niet: wie wil genieten van onbekommerd rijden zonder sportieve ambities, zal de gelaten- en lichtvoetigheid van de kleinste Midnight Star namelijk op waarde weten te schatten. Hij doet waarvoor hij bedoeld is. En goed ook!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENSYAMAHA XVS950A MIDNIGHT STARMOTOR lucht- en oliegekoelde tweecilinder viertakt 60° V-twin, een bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 35 mm, 460 watt dynamo, accu 12V/11Ah, mechanisch bediende enkele droge plaatkoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 85,0 x 83,0 mm Cilinderinhoud 942 cc Max. vermogen 39,4 kW (54 pk) bij 6.000 tpm Max. koppel 76,8 Nm bij 3.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monovering en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 320 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 298 mm, enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 4.50 x 16Bandenmaat 130/70R18; 170/70R16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.685 mm, veerweg v/a 135/110 mm, zithoogte 675 mm, rijklaar gewicht volgetankt 278 kg, max. belading 210 kg, tankinhoud 17,0 liter.Garantie twee jaar Kleuren zwart, blauw en roodPrijs NL € 9.499,- / B n.b.INFO Yamaha Motor Nederland B.V., tel. 020-654 6000, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport NV, tel. +32 (0)23 671 411, www.yamaha.be________________________________________[UNTERSCHRIFTE]+Motor: veel koppel, heerlijk geluidZitpositie: ontspannen en comfortabelHandling: voor een cruiser lichtvoetig-Treeplanken: raken vroeg het asfaltTopsnelheid: begrensdStuur: erg breed[[Du kannst selber eine Wahl machen: 1 x actionbild1 x static-bild von s. 23Und wenn platz: detail tank und detail Motor von seite 24-25 oben. [MRD Seite 23]Lang en laag, precies volgens de huidige trend.[MRD Seite 24]Glanzend chroom en het contactslot in de koplamp zijn een eerbetoon aan de fifties, geldt uiteraard niet voor het LCD-display op de tank.[MRD Seite 25]Geen balansas, geen buizenspaghetti en geen radiateur: de eerlijke V-twin is ronduit sympathiek.[Bild mit tourschei

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.