+ Plus

Eerste Test Yamaha XMax 300 Tech Max

‘When in Rome, do as the Romans do’. Als je een tweewiel-fanaat bent, betekent dit natuurlijk dat je de scooter pakt. Alleen ligt de plaats van handeling in dit geval een stukje noordelijker, het niet minder mondaine Milaan om precies te zijn. En ook in deze bruisende Italiaanse metropool is de scooter een niet weg te denken vervoersmiddel. Een ideale plek dus voor de eerste test van de vernieuwde Yamaha XMax 300 Tech Max!

Het is een hele mond vol, de naam die Yamaha aan de luxere uitvoering van de al eerder gepresenteerde nieuwste uitvoering van de XMax 300 heeft gegeven. Maar meer ‘Max’ en meer ‘Tech’ zal het voor een motorscooter in dit segment dan ook niet snel worden. En dat zit ‘m vooral in de rijkere uitrusting van de nieuwste Tech Max-uitvoering. Zo heeft de Tech Max niet het 4,3 inch LCD-display met connectiviteit van de standaard XMax 300, maar een nieuw 4,2 inch TFT-display met eveneens smartphone-connectiviteit, diverse weergave-opties én Garmin navigatie middels de Garmin StreetCross-app op de telefoon. Er boven huist nog een klein 3,2 inch lcd-display voor de meer basale zaken als snelheid en benzinevoorraad.

Daarnaast kent de Tech Max op veel punten een luxere afwerking. Zo zijn het zadel en de beide opbergvakken voor afgezet met leer, hebben de voorste posities voor de voeten een aluminium cover, zijn de spiegelsteunen eveneens van aluminium en zit er een setje speciale Tech Max-handgrepen op, dit uiteraard naast eigen kleurstellingen en speciale Tech Max-badges. Meerprijs voor dit alles? Exact € 500,- bovenop de prijs van € 7.699,-, die je voor de standaard XMax 300 betaalt.

Technisch zijn beide modellen gelijk, wat er kort door de bocht op neer komt dat ze beide de al langer bekende 292 cc metende en 28 pk sterke vloeistofgekoelde eencilinder met CVT-transmissie in een eveneens bekend stalen wiegframe huisvesten. De voorzijde wordt afgeveerd door een niet instelbare telescoop-voorvork en achter moet een setje stereo-schokdempers, waarvan de veervoorspanning in vijf standen verstelbaar is, voor het comfort zorgen. Beide modellen rollen op een combinatie van een 15 inch voor- en een 14 inch achterwiel, waar Michelin City Grip 2-banden om liggen. Een enkele remschijf voor en achter, ABS en zelfs uitschakelbare tractiecontrole maken het overzichtelijke technische plaatje van beide 300’s compleet.

Maar bij een motorscooter is de techniek vaak van ondergeschikt belang. Design en praktische bruikbaarheid staan in de regel een stukje hoger op de prioriteitenladder bij de gemiddelde scooterconsument. En om met dat laatste te beginnen: de Tech Max beschikt over een weldadig stukje bagageruimte onder het zadel. Er passen met gemak twee integraalhelmen in en als het moet kun je er ook de zaterdagse boodschappen in naar huis halen. Twee bergvakjes voor, waarvan de linker afsluitbaar en voorzien van een handig stroompunt, completeren de praktische kant.

Onder dezelfde noemer kan trouwens ook het keyless-startsysteem worden geschaard. Met de een grote draaiknop zet je de Tech Max op contact, terwijl je de ‘contactsleutel’ in de zak van bijvoorbeeld je jack kunt opbergen. Diezelfde knop heb je, in combinatie met twee drukknoppen er onder, ook nodig om het zadel, het linker bergvak en het klepje voor de benzinetank in de middenconsole te ontgrendelen.

Dan het design, dat is vergeleken met de vorige generatie een stukje bijgeschaafd, met een wat meer dynamischer lijnvoering en een wat hoekiger vormgegeven voorzijde, die meer aan Yamaha’s TMax doen denken. Niet te missen in die neus is de nieuwe X-vormige combinatie van led-koplamp en -positielichten. Aan de achterzijde is een soortgelijk effect gecreëerd met het led-achterlicht en de in de licht-unit geïntegreerde knipperlichten. En kenners zal het niet zijn ontgaan dat de knipperlichten aan de voorzijde een nieuwe plek hebben. Deze zijn verplaatst van een plek lager op de flanken van de stroomlijn naar een hogere positie naast de onderzijde van het windscherm. Dit uiteraard om de zichtbaarheid in druk verkeer te vergroten.

En druk stadsverkeer is waar we ons op een vroege doordeweekse ochtend in begeven. We zitten in hartje Milaan en zijn op weg naar de ‘uitgang’, richting het Comomeer. Op vier wielen niets minder dan de hel op aarde, maar in het zadel van een motorscooter haast een genoegen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met gemak. In dit geval bijvoorbeeld met niet te hoeven koppelen en schakelen, de rechterpols regelt de snelheid en verder is het remmen en sturen. Dat sturen is op zich ook weer een gemakspuntje, want je prikt de volgetankt 183 kilo wegende Tech Max met speels gemak in een plotseling opduikende opening tussen twee auto’s. En voila, zo sta je weer vooraan bij het stoplicht…

De eenpitter met automatische vario-bak vormt daarbij een prima ensemble. Met korte stootjes gas flits je van links naar rechts en bij het stoplicht ben je ook steeds als eerste weer vertrokken. Waar je in Nederland nog net niet stante pede gekielhaald wordt als je op deze wijze door een stad als bijvoorbeeld Amsterdam rijdt, is het in Milaan haast onderdeel van de mobiliteitscultuur. Het wordt zonder morren geaccepteerd, er wordt rekening mee gehouden – automobilisten maken vaak zelfs ruimte voor je – en vooraan bij een stoplicht kun je ook nog eens op goedkeurende blikken vanuit diezelfde auto’s rekenen, zeker als je in het zadel van de nieuwe XMax 300 Tech Max zit. Zo kan het dus ook!

Overigens heb je vanuit het comfortabele zadel met aangename ruggesteun, dat zich op een hoogte van 795 millimeter bevindt, goed uitzicht op het verkeer voor je. Het is 20 millimeter langer dan dat van de vorige generatie en doordat de Yamaha aan de voorzijde van het zadel iets smaller bouwt, kun je nog makkelijker met beide voeten aan de grond. Daarbij bieden de spiegels ook een prima en vooral trillingsvrij zicht op het verkeer achter je.

Maar na een half uurtje ‘stadsguerrilla’ wil je uiteindelijk toch niets liever dan die stad langzaam maar zeker uit diezelfde spiegels zien verdwijnen. Naar het Comomeer dus, andiamo! Eerst even een stukje ‘Autostrada’ meepikken. Daar snort de Tech Max redelijk vlot naar een goede 140 km/uur op de teller en is het dus lekker makkelijk meezwemmen in de verkeersstroom. Het ruitje houdt je daarbij goed en redelijk vrij van turbulentie uit de wind. Dat windscherm is trouwens in twee standen over een afstand van 50 millimeter verstelbaar, maar dat kan helaas alleen in stilstand en met behulp van gereedschap. Ook het stuur kan in twee posities over 20 millimeter worden versteld. Daar zul je dan wel even voor naar de dealer moeten, want er moeten een aantal kappen voor worden verwijderd. Wij reden met het stuur in de positie die het meest dicht bij de berijder staat en dat zorgt voor een lekker direct stuurgevoel.

Via wat kleine bergweggetjes gaat het iets onder Bellagio in een serie krappe haarspeldbochten als een sliert spaghetti omlaag richting de SP583, die langs de boorden van het Comomeer naar Lecco kronkelt. Die knijpers rondt de Tech Max trouwens bijzonder lichtvoetig en voorspelbaar, maar in linker bochten is het in het asfalt krassende pootje van de middenbok dan al snel de spelbreker als het net even te sportief gaat. Aan die kant is de grondspeling dus beperkt. De remmen weren zich trouwens best kranig in de afdeling. Voor valt al redelijk wat remkracht te genereren, maar als je de achterrem er ook bij pakt, kun je nog best stevig ankeren. Het voorremhendel is overigens licht aangepast voor een beter remgevoel en heeft nu onder andere iets meer slag. Wel grijpt het ABS bij gebruik van alleen de voorrem best snel in. Achter duurt dat gevoelsmatig iets langer.

Ook de SP583, haast surrealistisch rustig op een maandagmiddag buiten het vakantieseizoen, nodigt uit om de teugels wat te laten vieren en daar gaat de Tech Max tot op zekere hoogte best in mee. Uiteindelijk is de vering dan de beperkende factor. Hobbels kunnen voor en met name achter, waar de veerweg met 79 millimeter erg bescheiden is, even flink doorkomen. De sluiting van het rechter bergvakje is ook geen fan van hobbels, want het wil over de flinke jongens nog wel eens spontaan open springen, op meerdere van de testscooters trouwens. Navraag bij aanwezige Yamaha-technici uit Japan leerde dat dit bij het model dat straks bij de dealer staat verholpen moet zijn. Waarvan akte! Terug naar het stuurgedrag van de Tech Max. Naast de bescheiden veerwegen mist er ook wat demping in de veerelementen en dat vertaalt zich in lichte beweging in het rijwielgedeelte als er wat sneller wordt gestuurd. Niet verontrustend, wel aanwezig. En weer volledig afwezig als je ‘La Dolce Vita’ indachtig het tempo iets laat vieren en de Tech Max rijdt zoals het gros van de klanten hem straks ongetwijfeld zal rijden.

Bovendien speel je dan de misschien wel grootste troefkaart van deze Yamaha uit, het benzineverbruik. Een echt verbruikscijfer hebben we niet, maar aan het eind van de 165 kilometer lange testroute verdween er slechts een zeer bescheiden slokje benzine in de tank. ‘Calma’ dus, en dat wil met een Italiaans zonnetje, water aan de linkerkant, bergen aan de rechterkant en een tevreden snorrende scooter onder het achterste best lukken. Ja, het leven is goed! Iets minder goed trouwens voor de baars uit het Comomeer die inmiddels op mijn lunchbordje in Lecco is gesparteld. De nieuwe Yamaha XMax 300 Tech Max staat straks in de kleuren Dark Petrol en Tech Black bij de dealer en heeft een prijskaartje van € 8.199,-. Inderdaad een stevige prijs voor een scooter, maar in lijn met de concurrentie en in die zin niet eens het stevigste prijskaartje in dit segment.

Lees meer over

Yamaha XMax 300 Tech Max

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-