+ Plus

Eerste Test Yamaha XJ6 Diversion

Al ruim twee decennia is Yamaha een belangrijke speler in de 600 cc middenklasse. Met name de XJ600 (vanaf 1994) en de XJ600S Diversion (vanaf 1991) gingen als warme broodjes over de toonbank. De technische upgrade naar Fazer 600 in 1998 legde de financiële lat ook iets hoger en met de doorontwikkeling van die 600 zag je daaronder weer ruimte ontstaan voor een scherp geprijsde Yamaha 600. En die ruimte vult Yamaha nu in met de nieuwe naked XJ6 en de van tophalf en middenbok voorziene XJ6 Diversion, machines die in Nederland ondanks hun superscherpe prijs standaard van een veilig ABS zijn voorzien.Als je de XJ6 en de XJ6 Diversion ziet staan, lijken het absoluut geen ‘budget-bikes’. Integendeel: de XJ6 blikt ronduit stoer de wereld in door zijn fraai vormgegeven koplampunit en de Diversion maakt dankzij de chique tophalf een volwassen indruk. Afgezien van die bovenkuip delen beide machines de rest van het ontwerp: ook hier toont de XJ6 zich ronduit volwassen qua proporties en ontwerp, met zaken als de mooie tank, zadel met fraai reliëf, het eenvoudige doch smaakvolle dashboard en de grote remschijven. En we zien dat Yamaha niet in de valkuil van ‘budgetbanden’ is getrapt, maar gelukkig heeft gekozen voor de moderne Bridgestone BT021-banden als standaardmontage. Keurig!Pas als je de nieuwe XJ’s nauwkeurig bestudeerd, wordt zichtbaar dat de lage verkoopprijs (en dus lage productiekosten) wel degelijk een grote rol speelden bij het totale ontwerp. En het is dus lovenswaardig dat de XJ6 dit duidelijk niet uitstraalt. Maar aan zaken als de achterbrug van rechthoekig stalen profiel (wel met best fraaie kettingspanners) en het normale buisstuur (wel voorzien van diepe donkergrijze of bronskleurige lak én verstelbare stuurstroppen) zie je iets van die besparing terug, zeker als je hem naast zijn 1.200 euro duurdere broertje FZ6 zet.Het koppelingshendel is niet instelbaar maar het veel belangrijkere remhendel gelukkig wel. En ook de banden zijn relatief smal, maar gelukkig is daar verder zoals gezegd niet op bezuinigd. Ook aan de klassieke stuurschakelaars (wel met alarmknipperlichten), het minder luxe uitgevoerde rempedaal, de nogal grofstoffelijke zijstandaard en eenvoudige schetsplaten van de voetsteunen zie je dat de vinger op de knip gehouden werd. Maar dat is in deze tijd geen slechte eigenschap en we willen er enkel mee benadrukken dat Yamaha heel duidelijke keuzes heeft gemaakt bij het XJ6-ontwerp. En op voorhand durven we te stellen dat Yamaha zeker geen verkeerde keuzes heeft gedaan!De basis van het XJ6-motorblok komt van de Fazer 600. Maar er is beduidend meer aan de hand dan een simpele hertuning: een geheel nieuwe cilinderkop geeft een hogere compressieverhouding (12,2 op 1), kleinere inlaatkanalen en vier millimeter kleinere gaskleppen (Ø 32). Dat zorgt bij elkaar voor hogere gasstroomsnelheid en daardoor een goede gasreactie bij kleine gasklepopeningen. De kleppen zelf zijn identiek aan de Fazer, maar nieuwe nokkenassen geven een kleinere kleplift van 6,6 millimeter en een geringe klepoverlap (het aantal graden waarbij in- en uitlaatkleppen gelijktijdig openstaan) van 34 graden. Dat draagt bij aan een goed vermogen bij lage toerentallen en aan een gunstig brandstofverbruik. Ronduit verbazingwekkend is het feit dat de XJ6 is uitgerust met dure gesmede zuigers, wat allesbehalve een budgetoplossing is!Dit alles resulteert in een motorblok met een topvermogen van 78 pk. Dat getal is trouwens geen toeval: de 78-pk-grens wordt in sommige grote Europese motorlanden gebruikt voor de verzekering- en belastingcategorie. Yamaha zegt dat ze echter vooral hebben gekeken naar een goed vermogen in het lage en middentoerentallen en een fijnzinnige gasreactie en dat het topvermogen een ondergeschikte rol speelde. Nu is dat een veelgehoorde kreet, die ons dan ook zeer nieuwsgierig maakt, want heel vaak blijft het dan bij woorden en komen fabrikanten niet tot daden.De bediening van de koppeling is compleet herzien: bij de Fazer wordt de koppeling bediend vanaf de koppelingszijde zelf, bij de XJ6 aan de andere zijde en dus met een stift door het motorblok heen. Het voordeel hiervan is dat zo’n lange stift beter geleidt wordt waardoor zal de bediening soepeler verloopt. Vandaar ook dat de meeste motoren eend ergelijke bedieing met lange koppelingspen hebben. Ook de bediening van de versnellingsbak onderging een dergelijke metamorfose met als belangrijkste doel om het schakelgedrag van deze Yamaha soepeler te maken. En dat kon de Yamaha 600 viercilinder ook wel gebruiken, want het was steevast ene kritiekpunt in testen.Het chassis is compleet nieuw en vervaardigd uit stalen buizen van 31,8 millimeter (1¼ inch) doorsnede met een wanddikte van 2,3 millimeter. Hierbij zijn eenvoudige veerelementen toegepast: slechts de veervoorspanning van de achterveer is wat op te schroeven. Voor de achtervering haalt Yamaha de term ‘Monocross-achtervering’ weer eens van zolder, waarmee bedoeld wordt dat die achtervering wordt verzorgd door een enkele, centraal geplaatste schokbreker zonder hefboommechanisme. De remmen zijn simpel van opzet met tweezuigerklauwen voor en een éénzuiger-remtang achter. Maar wat de schijven betreft is men niet zuinig geweest: twee forse 298 mm-exemplaren in het voorwiel en een 245 millimeter schijf achter. Voor de Nederlandse markt worden de XJ6 en de XJ6 Diversion standaard voorzien van ABS; in Belgié kun je nog wel kiezen en zijn ze tegen een minderprijs van 700 euro ook leverbaar zonder ABS. In het achterland van Sydney mogen de XJ6 en de XJ6 Diversion laten zien wat ze waard zijn. En aangezien het ‘down-under’ volop zomer is, tikte de thermometer tijdens onze testdag vrolijk 37° Celsius aan. Kortom: het was geen straf om op de kuiploze XJ6 te stappen.Nog voordat de viercilinder wordt gestart, valt op dat de zitpositie erg prettig is. De zithoogte is met goed 78 centimeter niet hoog, maar toch voelt de nieuwe XJ volwassen aan en zit hij ook voor langere rijders prima. Ook valt op dat de taille mooi slank is gehouden. Dat is een gevolg van het uitgekiende ontwerp van het stalen buizen frame; met een aluminium brugframe met twee forse framebalken is zo’n heerlijk slanke taille toch wat problematischer. En die slanke taille zorgt er ook weer voor dat kleinere rijders extra gemakkelijk met de voetjes aan de grond kunnen komen, wat ook zeker erg vertrouwenwekkend is.Mara het is tijd om de voetjes op de voetsteunen te plaatsen en dus schakelen we de eerste versnelling in. Dit gaat niet helemaal geruisloos, maar beslist beter dan we gewend zijn van 600 cc Yamaha viercilinders. We tokkelen de stad uit en direct valt op dat alle overige gangwisselingen met de zesbak heerlijk smeuïg verlopen.Bij hele langzaam rijden in het drukke stadsverkeer voel je de XJ6 in hele langzame scherpe bochten ietwat de bocht invallen, maar storend is dat niet. En zodra het tempo ook maar iets hoger komt te liggen, wordt de machine heel mooi neutraal. Op de slingerende secundaire buitenwegen krijgen we de gelegenheid om enkele bochten lekker door te vegen en hier blijkt de XJ6 werkelijk prima te sturen. Met deze machine hoef je geen enkele kronkelige bergpas te schuwen!De remmen bieden ook een heerlijke dosis remvertraging en de dosering van de remmen is prima, zeker als je stevig remt. Als je heel zachtjes iets wilt bijremmen, of met een slepende rem de bocht wilt insturen, dan zou de dosering iets meer lineair kunnen zijn, want nu doet de rem in eerste instantie niet veel, om daarna toch behoorlijk progressief toe te happen. Maar zoals gezegd, als je een béétje doorrijdt, zul je hier geen last van hebben.Het zadel zit er erg mooi uit, maar het zitcomfort op lange afstand zou toch iets beter kunnen. Nu ben je na een ochtendje rijden toch een beetje heen en weer aan het schuiven. De vering is wel comfortabel, met niet al te harde veren en een boterzachte demping. Dit levert een behoorlijke absorptie van alle hobbels en kuilen op, maar de keerzijde ontdek je in bochten met grote welvingen: dan treedt er vooral achter wat deining op, waardoor de motor uit zichzelf wil gaan sturen. De machine blijft ook onder die omstandigheden wel mooi op koers, maar het is allemaal niet superstrak en ziet er ook wat koddig uit als je er achter rijdt. Belangrijke aantekening hierbij is wel dat het wegdek in Oost-Australië van beduidend minder strakke kwaliteit is dan in Nederland! Aangezien stelmogelijkheden aan de vering ontbreken, valt hier ook weinig aan bij te regelen, terwijl de XJ6 naar mijn gevoel echt baat zou hebben bij wat meer uitgaande demping, zeker als je een beetje van doorrijden houdt.De voorvork is ook zacht, maar wel op een prima manier: veel comfort dankzij soepele veren, zachte demping en een voelbaar lage wrijving in de voorvork (zeer weinig stick-slip). Toch is de vork progressief genoeg om doorslaan te voorkomen.Na ruim 150 kilometer rijden stap ik over op de XJ6 Diversion, het model met de op het frame gemonteerde tophalf-stroomlijn. Behalve de veel betere windbescherming is er weinig nieuws onder de zon. De praktische zaken blijken op de Diversion allemaal prima in orde; de spiegels staan voldoende breeduit en trillen niet, de zitpositie blijkt prima uitgeknobbeld en het dashboard laat zich prettig aflezen. Wel vallen rond de 6.000 tpm lichte trillingen op in het stuur, wat tijdens langere ritten licht slapende vingers kan veroorzaken.Na de XJ6 Diversion sla ik nogmaals het been over het zadel van de naked XJ6 en dan valt weer eens op hoeveel compacter en speelser een motorfiets aanvoelt door het ontbreken van een stroomlijn. Maar dat neemt niet weg dat de Diversion door de stroomlijn zeker in het Nederlandse weer (lees: regen en wind) wat breder inzetbaar is en ook op de langere afstand – zoals een vakantierit naar het verre zuiden – wat beter voldoet.En het lekkerste van de nieuwe XJ6 bewaren we voor het laatst: het motorblok. Wát een enorm positieve verrassing! Een schoolvoorbeeld van hoe een motorblok bij een motorconcept hoort te passen. De XJ6 scoort bonuspunten met een voorbeeldige gasreactie bij alle gasstanden en is uitermate soepel vanaf lage toerentallen. Uiteraard is de machine met zijn 78 pk topvermogen geen ‘kwartmijl-raket’, maar je kunt al riant onder de 3.000 toeren opschakelen, vanaf 4.000 toeren zit er al heerlijk gang in en via een heerlijk progressief middengebied knalt de XJ6 tot mijn grote verbazing door tot voorbij de 10.000 toeren zonder ook maar enig moment afgeknepen aan te voelen.Om het motorfeestje te completeren worden deze prestaties begeleid door een motorgeluid wat niet overheersend is, maar wel degelijk enthousiasmeert als je in het zadel zit, terwijl de machine voor de buitenstaanders heel rustig klinkt. Om te kijken hoever de nieuw afgestelde viercilinder zich laat afknijpen, robeer ik hem flink af te wurgen in de zesde versnelling. Dan blijkt dat die zesde versnelling reeds vanaf 40 km/uur bruikbaar is, zonder het gevoel te hebben het mechaniek nadelig te belasten. Deze XJ6 is in alle opzichten als goede pindakaas: smeuïg tot op de bodem!De XJ6 staat inmiddels bij de dealers; de Diversion volgt in maart. De XJ6 wordt in Nederland inclusief ABS aangeboden voor € 7.199,- en de XJ6 Diversion met ABS (dus met kuip èn middenbok) kost € 7.499,-. Daarmee zijn deze Yamaha’s de goedkoopste viercilinders met ABS-remmen, die er te koop zijn. En hoe scherp deze prijzen zijn, blijkt ook als we even naar België kijken. Normaal gesproken zijn middenklassers daar vaak rond de 800 euro goedkoper zijn omdat men er geen BPM-belasting kent. De naked XJ6 is in België echter maar € 109,- goedkoper en de XJ6 Diversion is zelfs de enige motorfiets die in België dúúrder is (100 euro) dan in Nederland!Toch is het niet alleen de prijs die van de XJ6 een begeerlijke machine maakt: naast dat fraaie prijskaartje biedt hij namelijk ook een heerlijk allround rijplezier. Het kan bijna niet anders of deze nieuwe machines gaan net als hun legendarische XJ600S Diversion-voorganger opnieuw als warme boordjes over de toonbank. In dit geval dus als smeuïg zachte en zoete roombroodjes: betaalbaar en lekker!TECHNISCHE GEGEVENSYAMAHA XJ6 (gegevens XJ6 Diversion tussen haakjes)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder-viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 46/16.Boring x slag 65,5 x 44,5 mmCilinderinhoud 600 ccCompressie 12,2 : 1Max. vermogen 57 kW (78 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 59,7 Nm bij 8.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, ABS, enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 103,5 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte 785 mm, rijklaar gewicht volgetankt 210 kg (216 kg), tankinhoud 17,3 liter.Garantie 2 jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren XJ6 wit, geel en zwartKleuren XJ6 Diversion Blauw, zwart en roodPrijs XJ6 ABS NL € 7.199,– / B € 7.090,-Prijs XJ6 ABS Diversion NL € 7.499,– / B € 7.590,-(In België zijn beide modellen ook zonder ABS leverbaar tegen minderprijs van € 700,-.)INFO Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nlINFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be [[Bilder:]]Seite 42-43:Actionbild Diversion gross mit 1 x Action XJ6 als einsatzSeite 44-45Unten ein Streifen mit 6 Studio-Bilder:Links 3 x XJ6 -> Rechts 3 x XJ6 Diversion <- das alle Farben zu sehen sindWeiter:Action XJ6 mit die Bruucke hintenZeichnung MotorEinige DetailbilderSeite 46Einige DetailbilderAccessoire-bild (ausschneiden)Evt. Actionbild& Technische daten[[BU’s]]Seite 44-45De XJ6 in de sportieve kleuren Cloudy White, Extreme Yellow en Midnight Black, met steeds zwarte wielen en het frame antraciet mettallic. De XJ6 Diversion is leverbaar in de wat chiquere kleuren Ocean Depth, Graphite en Lava Red, met de wielen steeds bronskleurig en het frame voor de rode en zwarte versie in brons. Bij de blauwe Diversion is het frame zwart.Een tekening van het blok. Voor de nieuwe XJ6 werd het Fazer 600-blok flink onder handen genomen, wat resulteerde in een zeer soepel draaiende viercilinder.Het dashboard is eenvoudig maar informatief.De uitlaatdemper zit vlak voor het achterwiel.De XJ6 kreeg stevige voorremmen met forse remschijven.De mooie buddyseat met achterlicht. Seite 46Yamaha levert onder meer een topkoffer, tankpad en valbeugels als accessoire. Op de Diversion is de middenbok standaard, op de XJ6 is dat ook een extra.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.