+ Plus

Eerste Test Yamaha WR450F

Als een van de weinige Japanse fabrikanten maakt Yamaha werk van het serieuze offroad-rijden: de WR250F en WR450F zijn ook veel gebruikte machines in de noppensector. Voor 2012 is die 450 volledig vernieuwd: de vertrouwde vijfkleps-éénpitter hangt nu in een compleet nieuw rijwielgedeelte, dat afstamt van de YZ250F-crossmotor. De WR450F leek te zijn vergeten door Yamaha, want waar de andere terreinmachines regelmatig een update kregen, bleef de WR sinds 2007 vrijwel ongewijzigd. De inhaalslag wordt voor 2012 gemaakt: het van benzine-injectie voorziene eencilinderblok – dat rond de 40 pk levert – zit onder een geheel nieuw rijwielgedeelte dat is gebaseerd op het frame van de YZ250F-crosser. Dat frame is wat slanker en compacter dan het voorgaande WR450-frame en samen met een veel vlakkere buddyseat levert dat veel meer bewegingsvrijheid op voor de rijder. Waar je op de vorige WR een beetje in een ‘zitkuil’ achter het stuur zat, is de rijhouding op de nieuwe machine veel actiever en meer bovenop het stuur. Bovendien is de wielbasis van de nieuwe machine in zijn geheel 25 mm korter, voor meer wendbaarheid, balhoofdhoek en naloop bleven wel gelijk. Het motorblok – met zijn dubbele nokkenassen, vijf titanium kleppen en een balansas tegen de trillingen – bleef in grote lijnen ongewijzigd. Door de benzine-injectie reageert de eenpitter lekker accuraat. De benzinetank heeft een inhoud van 7,2 liter, genoeg voor een actieradius van rond de 100 kilometer, wat een gebruikelijke waarde is bij dit soort serieuze offroad-motoren. Al op de eerste beste zandweg blijkt de nieuwe WR veel stabieler te rijden, zeker aan de voorkant. Die winst komt uit de nieuwe voorvork, die evenals het frame uit de motorcross stamt. De moderne 48 mm closed cartridge-vork is stabiel, maar ook weer niet te hard afgesteld voor het betere offroad-werk. Ook aan de achterkant voelt de nieuwe WR450F wat harder aan dan voorheen. De zitpositie is perfect, zoals op een echte wedstrijdmachine. Doordat hij tussen de benen veel slanker is en de buddyseat lekker vlak, kun je heel makkelijk heen en weer kun schuiven om je gewicht te verplaatsen. Vooral in bochten is dit een groot voordeel, want je kunt nu echt naar voren gaan zitten, bovenop de tankdop, waardoor de WR veel makkelijker afdraait en nog beter zijn voorwiel volgt. Door die sterk verbeterde zitpositie en ruimte voor de rijder lijkt het zelfs of de balhoofdhoek steiler is geworden, want de nieuwe reageert beduidend beter op elke stuurbeweging. Het motorblok is door de aangepaste afstelling vooral onderin veel kwieker en levenslustiger. Echter zonder bruut te zijn of zijn berijder te verrassen. Gewoon heerlijk rijdbaar dus, waarbij de gasrespons flink is opgeknapt. Hij staat direct voor je klaar, waardoor hij zich heel gemakkelijk laat sturen op het gas. Doordat de 2012-WR onderin en in het middengebied veel sterker aanvoelt, mis je trouwens wel een beetje een eindschot vanaf 5.000 tpm, wat bij de oude WR wel duidelijker aanwezig was. Bij die voorganger is het vermogen onderin wat gematigder, maar komt het dan halverwege juist steviger inzetten. De koppeling is nog gewoon kabelbediend, maar werkt prima, net als de goed schakelende vijfbak. En ook over de overige bedieningsorganen heb je niets te klagen; dat hebben ze in Japan altijd super voor elkaar. Ook de remmen functioneren goed. Het enige wat opvalt is dat het rempedaal best ver uitsteekt en je dus moet oppassen dat je de rechtervoet niet ongemerkt iets op de rem laat staan. Samenvattend kunnen we zeggen dat Yamaha echt een behoorlijke stap voorwaarts heeft gezet met hun nieuwe WR450F. Het 2012-model is veel competitiever dan zijn voorganger. Je merkt vooral dat het rijwielgedeelte afstamt van het YZ250F-rijwielgedeelte uit de cross en meer stabiliteit en betere rij-eigenschappen biedt. De nieuwe WR is daardoor in zijn geheel wat sportiever van karakter, waar zijn voorgangers toch in de basis meer gemoedelijke offroads waren. Het maakt de 2012-WR450F zonder twijfel een serieuzere concurrent voor de echte competitiemodellen van bijvoorbeeld KTM, Husqvarna en Husaberg. [[KADERSTUK met 1 foto]] ONTWIKKELD DOOR ERIK EGGENS Aan het begin van deze eeuw was de Drent Erik Eggens een topper in het WK 125 cc motorcross. Hoewel de tegenwoordig in Lichtenvoorde wonende Eggens nog steeds voor zijn plezier ONK MX2-wedstrijden rijdt, werkt hij tegenwoordig als testrijder voor Yamaha Europe NV. Hij is nu dus nauw betrokken bij de ontwikkeling van de YZ- en WR-modellen van Yamaha en twee jaar geleden maakte hij in Japan voor het eerst kennis met deze nieuwe WR. Daarna zouden nog vele testritten in onder meer Amerika en Europa volgen, met name om de afstelling optimaal te krijgen, zowel van het blok als van het rijwielgedeelte en de vering. In feite is deze nieuwe WR450F de eerste machine waar Eggens – samen met zijn supervisor, de voormalig wegracecoureur Jeffrey de Vries – van begin tot einde bij was betrokken. [[bijschriften]] Detail 1 Het ééncilinderblok heeft drie inlaat- en twee uitlaatkleppen, een bijzondere specialiteit van Yamaha. Detail 2 Het dashboard biedt alleen broodnodige informatie. In het terrein heb je toch geen tijd daar naar te kijken… Detail 3 Het luchtfilter moet na elke (stoffige) rit schoongemaakt worden en is dus zeer goed bereikbaar. Detail 4 De WR wordt volledig street-legal afgeleverd, dus met stille uitlaat, knipperlichten en verticale kentekenplaat.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.