+ Plus

Eerste Test Yamaha FZ8 (Fazer)

Nederlandse diskjockeys als Tiësto behoren tot de wereldtop. Best knap dat ze door het mengen van bestaande kunst nieuwe hits weten te creëren, die vaak nog beter klinken dan het origineel ook. Binnen de motorwereld is het BMW die deze kunst tot in de puntjes beheerst met haar ‘Baukastensystem’. Yamaha moet daar vast met een scheef oog naar gekeken hebben toen ze constateerden dat hun Fazer-reeks wel een impuls kon gebruiken. Tijd voor DJ-san! Even terug in de geschiedenis: in 1998 introduceerde Yamaha haar Fazer 600, een stoere recht-toe-recht-aan machine die een prima brug sloeg tussen sport-, toer- en funbikes. In een wiegframe van stalen buizen hing een motorblok, waarvan het onderblok geleend was van de Thundercat en de geheel eigen cilinderkop ervoor zorgde dat het motorkarakter prima bij de Fazer 600 paste. De Fazer bood voor een prettige prijs bijna 100 pk en voldoende toereigenschappen terwijl een flinke vleug funbike de kop op stak, zo was dat ding bepaald niet vies van wheelies. In 2004 kwamen de nieuwe kuiploze FZ6 en Fazer met tophalf. Moderne machines met aluminium chassis, moderne remmen en een motorblok dat grotendeels geleend was van de extreme R6. En daar kraste de naald toch wat over de langspeelplaat, want het mega hoogtoerige karakter van de R6 paste feitelijk als een singeltje in een CD speler. Niet echt dus. Nu ben ik al geen groot fan van een R6 vanwege het futloze karakter onder de 12.000 toeren, maar wanneer een dergelijke krachtbron in een sportieve toerfiets wordt geknoopt én beroofd van zijn eindschot boven die 12.000 toeren blijft er toch een soort van driepotige hazewindhond over.Evengoed verkocht Yamaha scheepsladingen van die Fazers, dus de product-planners van Yamaha zagen dat beduidend beter dan ik en ik kan me dat verkoopsucces ook wel voorstellen, want ook nu nog is die Fazer voor € 8.999,- een machine met ABS die best dicht tegen een supersport lijkt aan te leunen en dat is een aanlokkelijke propositie. Daarnaast heeft Yamaha nog een 1000cc FZ1 en Fazer in het programma, die de helft duurder zijn en met hun 150 pk enkele treden hoger op de ladder staan. Interessante componenten zijn dus in ruime mate voorhanden, terwijl Yamaha duidelijk een oppepper in het Fazer-programma zou verwelkomen.En dat is precies het moment voor de Yamaha DJ om op het toneel te verschijnen. DJ-san maakte een swingende mix van veel van de duurdere FZ1-componenten, zoals het motorblok en een groot gedeelte van het rijwielgedeelte, paste dit aan de wensen van het hedendaagse 600-publiek aan door het achterwiel en de smallere 180-achterband van de 600 te monteren en tien kilogram te besparen. Hét manco van de huidige FZ6 is toch wel het motortje, maar ook hier is een oplossing binnen handbereik: door het onderblok te nemen van de FZ1 (in feite dat van de 2007-R1) en hier een cilinderblok met een 9 millimeter kleinere boring te monteren, juist een hogere compressieverhouding toe te passen van 12,0 : 1 en een nieuwe cilinderkop te ontwerpen. Resultaat: een prachtig vol laag en middengebied en een maximum vermogen van 106 pk. Een mooie bonus ten opzichte van de 600. Klinkt goed! Dit alles wordt gecompleteerd door een nieuw jasje, lekker agressief voor de kale FZ8 en wat ingetogener voor de met tophalf getooide Fazer 8. Zij worden in Nederland enkel met ABS geleverd en kosten dan € 9.999,- voor de FZ8 en € 10.499,- voor de Fazer.Bij dit soort mix-experimenten blijft altijd de vraag of het eindresultaat de gulden middenweg blijkt te zijn of juist twee keer niks. Journalistiek bezien een interessant klusje. Eerst maar eens de kale FZ8 bij de hoorns vatten. En zo voelt het ook daadwerkelijk, want door de tamelijk minimalistische koplampunit en dashboard lijkt het stuur behoorlijk uit te steken. De zitpositie valt in de categorie ‘helemaal goed’ voor mijn lengte van 187 centimeter. Het zadel is achteraan lekker breed en daardoor comfortabel, terwijl het tegen de tank aan goed smal is en ook flink schuin afgekant, zodat wat kortere benen een zo kort mogelijke weg naar moeder aarde weten te vinden. Bij het wegrijden blijkt meteen dat de draaicirkel lekker klein is en de FZ8 laat zich kinderlijk eenvoudig door het stadsverkeer van Marseille manoeuvreren.Eenmaal daarbuiten is er best wat verkeer en bij zeer langzaam rijden blijkt al hoe smeuïg dit motorblok is. In zowel eerste, tweede als derde versnelling rijdt de FZ8 zonder gas te geven onverstoorbaar met een stationair toerental van ongeveer 1.000 toeren per minuut en rijdt dan 13,16 of 19 km/uur. Vanaf daar wordt bij gasgeven zonder drama vertrokken. Hogere versnellingen heb ik maar niet geprobeerd. Even later blijkt dat de allereerste gasaanname vanaf lagere toerentallen ietwat abrupt verloopt, maar aan de andere kant is de gasreactie wanneer er fors wordt doorgereden juist lekker direct.Tijdens accelereren produceert de FZ8 een slechts beperkt aanwezig, maar wel erg prettig inlaatgeluid en dit brengt een mooie vleug ‘joi de vivre’. Zodra de bergweggetjes verruild worden voor bergwegen, kan het laatste stuk van de toerenteller opgezocht worden en dan blijkt de FZ8 gewoon razendsnel over de 220 km/uur heen te gaan. Dat is weliswaar op de teller en de ervaring heeft geleerd dat de tellers van Yamaha nog wel eens fors willen afwijken. Wat betreft het stuurgedrag blijkt de FZ8 in het algemeen een soepel swingend type en veruit de meeste situaties op de openbare weg gaan ‘m gemakkelijk af. In heel korte bochten, die wel op snelheid genomen worden, zoals hairpins in de bergen, draait de FZ8 nogal moeilijk naar het diepste punt toe. Wel erg positief is het totaal ontbreken van een oprichtmoment als op dergelijke momenten lichtjes wordt bijgeremd. In dat opzicht lijkt de FZ8 prima samen te werken met de Bridgestone BT-021’s in BB uitvoering. De achtervering lijkt wel over een zeer progressief hefboomsysteem te beschikken, want vrijwel alle grote hobbels worden fantastisch geabsorbeerd (zonder door te slaan) en ook de voorvering werkt hier prima aan mee, zodat bijvoorbeeld niet al te erg hoeft worden afgeremd voor verkeersdrempels. Een nadeel van de voorvering is het matig verwerken van korte scherpe oneffenheden. Dat lag niet aan de wrijving van de voorvork, want die leek mooi laag. Door deze keuze van de veringcomponenten voelt het alsof je onderweg bent met een motorfiets met zachte vering en demping waarvan de banden keihard opgepompt zijn. Praktische zaken als vierpunts knipperlichten, bagagehaken en spiegels met een prima zicht zijn goed geregeld. En om even muzikaal te blijven: de claxon blijkt bovengemiddeld gedimensioneerd, wat niet onaardig is in deze mediterrane streken. De in rubber opgehangen voetsteunen en het stuur geven weinig trillingen door en de zitpositie is lekker ruim, waarbij de vorm van de tank erg goed is: licht breed uitlopend naar voren zodat er voldoende steun is bij remmen, terwijl hinderlijke randen ontbreken, ook voor langbenigen. À propos: remmen. In Nederland worden enkel de ABS versies geleverd en uitgerekend die waren tijdens de test niet beschikbaar. De ABS-loze machines remden in ieder geval prima, Het zijdezacht eerste aangrijpen van de voorrem en het remvermogen van de 267 millimeter grote achterremschijf vallen in positieve zin op, zonder dat onmiddellijk de neiging tot blokkeren optreedt. Het remhendel is instelbaar, maar ik vond zelfs de kleinste positie al niet heel dicht bij het stuur staan. Het koppelingshendel is overigens niet instelbaar, maar wel licht te bedienen. Dat gaat niet helemaal op voor de versnellingsbak, want deze vertoont weer het gortdroge en metalige schakelgedrag wat Yamaha-signatuur lijkt. Overigens niets om ongerust over te worden, want de bakken blijken gewoon oerbetrouwbaar te zijn.Na zo’n honderd kilometer begint het zadel wat minder comfortabel te worden, zonder dat dit hinderlijke vormen aanneemt. Mooi excuus om eens op de Fazer, dus met tophalf, over te stappen. De zitpositie van de FZ8 en de Fazer8 zijn volledig identiek aan elkaar, maar lijkt inde eerste kilometers maar moeilijk te geloven. Is het dan zuiver het visuele aspect van de behoorlijk forse tophalf voor je en het feit dat wellicht het dashboard zoveel verder bij de rijder vandaan staat? De aanvalshouding die je op de kale FZ8 automatisch lijkt aan te nemen, is als een eendagsvlieg verdwenen. Het gewichtsverschil bedraagt 4 kilogram en dat zit natuurlijk op de meest ongunstige plek: hoog en nog vóór het balhoofd. Ook blijkt de setting van de voorvork identiek te zijn en dus voelt de Fazer8 met dat extra gewicht zachter aan. Dit is een fantastisch lesje in het belang van gewichtsverdeling!Na enige gewenning blijkt de Fazer8 gewoon ook een hartstikke lekker rijdende motorfiets en al snel geniet je hier ook van het aangename koppel rond de 3.000 toeren om lekker lui door een mooi landschap te toeren of van de lekkere extra dosis vermogen die er rond de 7.000 toeren in komt zetten. Bij stevig doorhalen blijkt de 779 cc motor goed door te halen tot 11.000 toeren op de teller, waarna het wat afbouwt en net voor 12.000 toeren maakt de toerenbegrenzer een einde aan het feestje. De kuip geeft duidelijk een extra stuk comfort, met als kleine kanttekening dat er voor mij wat lichte turbulentie optrad vanaf 150 km/uur. Zo iets is echter van veel factoren afhankelijk als lichaamslengte en zithouding. Yamaha levert ook een hogere toerruit, mocht dit een probleem blijken. Een meerprijs van € 500,- is reëel voor een topkuip en een mooi geïntegreerde handgreep voor de duopassagier. Eigenlijk is de FZ8 hoe de FZ6 altijd had moeten zijn, oftewel het is een schot in de roos. Praktische motoren met een speelse component. De 800’s zijn ongeveer duidend euro duurder dan de 600’s en precies € 3.500,- goedkoper dan de FZ1 en Fazer 1000, terwijl de machine gevoelsmatig veel dichter aanschurkt tegen die 1000’s. Hiermee zijn ze ‘middle-of-the-road’ gepositioneerd en dat blijkt een gulden middenweg. Waarschijnlijk heeft de FZ6 nauwelijks nog bestaansrecht, aangezien de FZ8 voor een geringe meerprijs een stevige meerwaarde biedt. Bovendien zaagt aan de onderkant van het programma een erg fijne XJ6 aan de poten van de FZ6. Al met al zijn de FZ8 en de Fazer8 lekkere nummers geworden, die waarschijnlijk in grote getale over de Nederlandse dansvloer zullen zwieren en zwaaien in hun blauwe, witte en zwarte verpakking. Well done, DJ-san![FZ8_Static_36]TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA FZ8 (Fazer8 tussen haakjes)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en vijf kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 46 : 16.Boring x slag 68,0 x 53,6 mmCilinderinhoud 779 ccCompressie 12,0 :1Max. vermogen 78,1 kW (106 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 82 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw, ABS.Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.460 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 109 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogte 815 mm, rijklaar gewicht volgetankt 216 kg (220 kg), tankinhoud 17 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleur blauw, wit, zwartPrijs FZ8 ABS NL € 9.999,- / B n.b. Prijs Fazer8 ABS NL € 10.499,- / B n.b.INFO Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be ________________________________________[KATEN + UND -]+Mooie vermogenskarakteristiekLicht stuurgedragFijne zitLichte koppelingGoede spiegels-Oncomfortabel schakelgedragZachte vering en dempingAbsorptie kleine hobbelsMiddenbok niet standaard________________________________________[Bild + BU’s][Opener: PV2N4254, zonder bijschrift][2e spread groot: Fazer_Static_10]Het kleurpalet van de Fazer8. Dat van de FZ8 is identiek, alleen zit er een kleurnuance in de blauwe. [Details][Fazer_Details_11]Het gouden kleurtje maakt van de voorvork nog geen Öhlins, integendeel. [Fazer_Details_21]Niet erg opwindend, wel heel erg Fazer.[Fazer_Details_15]Het ziet er zeker niet zo uit, maar volgens Yamaha is het toch echt een RVS-demper. [Laatste pagina: als het kan hele pagina: 3L6O1385, geen bijschrift][Fazer_Acc_02]Voor beide modellen is een hele reeks accessories leverbaar. Die voor de Fazer8 zijn uiteraard wat toeristischer van aard. [FZ8_Details_10]Stoere neus met duidelijke Fazer familietrekjes.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-