+ Plus

Eerste Test Triumph Speed Triple

Na de kleine modelupdate in 2008 krijgt de Speed Triple 1050, Triumph’s bestseller, voor komend haar een complete make-over. In Spanje konden we de eerste meters maken met de nieuwe Triple, die vooral opvalt door zijn nieuwe ogen. De Speed Triple is tot op de dag van vandaag zonder twijfel het belangrijkste model voor het Britse merk geweest. De driepitter belichaamde perfect de strijdkreet ‘Go your own way’ van de Britten en verleidde veel sportieve rijders tot een overstap op een naked. 65.000 stuks verkocht Triumph tot dusver van deze Triples, met hun kernachtige geluid, opzwepende blok en volledig instelbaar rijwielgedeelte en feitelijk maakten de Britten het begrip ‘streetfighter’ er in 1997 salonfähig mee. Alhoewel het kleine zusje, de Street Triple, inmiddels aardig in de buurt komt qua verkoopcijfers, blijft de Speed Triple het uithangbord van Triumph als het gaat om naked bikes. Niet zo gek dus dat project ‘Speed Triple 3.0’ de afgelopen paar jaar grote prioriteit had en dat Triumph-opperhoofd John Bloor zijn ingenieurs voor ze aan de update-klus begonnen in het oor fluisterde: “Don’t f*** it up guys.” Amper drie jaar later kunnen we op het prachtige Ascari circuit in de buurt van het Spaanse Ronda het eindresultaat al de sporen geven. Dat resultaat mag er zijn, want de Speed Triple is duidelijk wendbaarder, lichter, sterker en beter geworden. Nee, veel beter! Hier is echt een berg werk verzet, alhoewel je dat zo op het eerste gezicht misschien niet een zou denken. Dat de nu compleet van kunststof gemaakte dubbele koplamppartij compleet nieuw is, zal niemand ontgaan. Achteraan een iets gewijzigde uitlaatpartij met dubbele dempers en midscheeps zit nog steeds de bekende en bewezen 1.050 cc-driecilinder. Een tweede blik, die in de persmap, verraadt alle wijzigingen: een nieuw frame, licht gewijzigde geometrie, een uitgewogen balans, een wat verder naar verplaatste en ruime zit, meer grondspeling, een iets sterker blok, een 18,5 millimeter langere swingarm, lichtere wielen en een 6 inch velg achter. Een druk op de knop en de Speed Triple staat na een klein moment van aarzeling hongerig te blazen vanuit de airbox en de beide uitlaat dempers. Bij het oprijden van het circuit volgt de eerste kleine vreugdewheelie. Speed Triple en rijder hebben duidelijk zin in de excursie op het technisch uitdagende Ascari. De eerste paar ronden worden gebruikt om de Metzeler Racetech K3’s lekker op temperatuur te krijgen, maar dan doet de Triumph waar ‘ie altijd al goed in is geweest. Het 1.050-blok werd slechts licht gemodificeerd en kreeg onder andere lichtere einddempers, een aangepast carter om pompverliezen te minimaliseren en een andere mapping. Dat laatste leverde met 135 pk vijf extra pk’s op, terwijl het koppel steeg naar 111 Nm bij 7.750 tpm. En dat alles bij een geclaimde brandstofbesparing van 6% vergeleken met zijn voorganger. Ook het versnellingsbakmechanisme werd aangepast voor een soepeler schakelgedrag. De Speed Triple hangt gretig aan het gas, knalt met geweld uit zelfs de meest krappe draaiers, maar opschakelen gaat nog niet zo soepel als bij de Japanners. Terugschakelen gaat daarentegen duidelijk soepeler. Stabiel knalt de Brit vervolgens richting een rechterknik. Vol in vier, lichte druk op de rechter stuurhelft en de haan weer spannen. De Speed Triple buigt enorm lichtvoetig af en schiet met dik 180 km/uur op de klok over het volgende rechte stuk. De vijf wordt heel even aangetikt voor het alweer vol door een rechterbocht gaat. Dan is het stevig in de ankers. De Brembo’s komen effectief en perfect doseerbaar in actie. Terug naar twee en met een nog scherpere hellingshoek gaat het vervolgens door een tricky en smalle sectie van het circuit waar de verbeteringen aan het chassis volledig tot hun recht komen. Eerst onder hellingshoek en op het gas over een setje curbstones. Hier vallen met name de nieuwe afstelling van de achterschokbreker en het verbeterde linksysteem op. De hobbels worden mooi weg gefilterd, waar de oude Speed Triple door een sterke progressie in het linksysteem veel onrustiger geweest zou zijn. Omgooien naar links gaat vervolgens heel licht. Precies, stabiel en beduidend handelbaarder dan voorheen volgt de nieuwe Triple de stuurimpulsen en de lijnkeuze van de rijder. En dat terwijl de nieuwe Speed Triple slechts drie kilo gewichtsvoordeel heeft geboekt vergeleken met de oude? Veel denkwerk is gaan zitten in het verbeteren van het rijwielgedeelte. Door een diepere, dichter bij het stuur gesitueerde zit is het zwaartepunt iets verder naar voren verschoven, wat de statisch al zeer uitgebalanceerde gewichtsverdeling positief beïnvloedt. De 190/55-achterband heeft in ieder geval een positieve invloed op de handelbaarheid en dat het frame ter hoogte van de voetsteunen smaller is geworden, was ook niet zonder reden. De Speed Triple laat zich namelijk met speels gemak van het ene op het andere oor leggen en vraagt door die toegenomen wendbaarheid iets meer grondspeling dan zijn voorganger. De make-over van Triumph’s succesnummer is dus geslaagd te noemen. De Speed Triple heeft het potentieel om zich weer vooraan het naked bike-veld te nestelen. Het nieuwe chassis overtuigt door de duidelijk verbeterde stuureigenschappen. De zitpositie is meer van deze tijd en de driecilinder is nog steeds een droom van een motorblok. Het oerkarakter van het blok is gelukkig onaangetast gebleven en dat geldt ook voor de zo kenmerkende sound van de Triple. En bovendien is de Speed Triple nu ook met ABS leverbaar.+Beresterk blokUitstekende remmenFlitsende stuureigenschappen-Hakerig opschakelenMatig eindschotTECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH SPEED TRIPLE 1050MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, 420 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting.Boring x slag 79,0 x 71,4 mmCilinderinhoud 1.050 ccCompressie 12,0 : 1Max. vermogen 99 kW (135 pk) bij 9.400 tpmMax. koppel 111 Nm bij 7.750 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 255 mm met tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.435 mm, balhoofdhoek 67,2°, naloop 91 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 825 mm, rijklaar gewicht volgetankt 214 kg, tankinhoud 17,5 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren wit, zwart, roodPrijs NL € 13.190,- / B € Meerprijs ABS NL € 600,- / B €INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux, tel. +31 (0)72-541 03 11, www.triumphmotorcycles.nl [BU’s][Opener zonder bijschrift][p. 11 koplampen]De dubbele koplamppartij is typerend voor de Speed Triple, alleen is de vorm niet langer rond maar hoekig.[p. 11 dashboard]Vergeleken met alle andere wijzigingen is het dashboard slechts op details aangepast.[p. 11 aanzicht, zonder bijschrift]

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-