+ Plus

Eerste test Piaggio MP3 125 Hybride

Als eerste motorfabrikant ter wereld waagt Piaggio zich aan een hybride tweewieler. Op hun MP3 Hybrid bundelen een elektromotor en een verbrandingsmotor hun krachten en maken van de 125 cc ééncilinder een milieuvriendelijke, überzuinige en toch relatief sterke machine. Zelfs de paarden reageren met enige verbazing. Lopend in Villa Borghese, gelegen in de Italiaanse hoofdstad Rome, kijken ze al net zo geïrriteerd wanneer we langs rijden als de beide Carabinieri’s op hun rug. Een scooter die brutaal voor hun neus langs rijdt door het landschappelijke groen in hartje Rome. Een plaats die normaal gesproken verboden terrein voor motorvoertuigen is. Maar niets aan dit voertuig is gewoon, ik ben namelijk op stap met ’s werelds eerste hybride tweewieler. Tweewieler inderdaad, ondanks de dubbele voorwielen. Door de kleine spoorbreedte beschouwt de wet dit immers als zijnde één wiel. Toch is dat aspect vandaag maar bijzaak, het sleutelwoord is nu hybride. Iets dat zich in dit park vertaalt in geluidloos en uitlaatgas vrij zoeven met maximaal 30 km/uur, begeleidt door fluitende vogels en het lachen van spelende kinderen. Bij de uitgang van Villa Borghese voldoet een druk op de knop om hulptroepen in de vorm van de 125 cc eencilinder viertakt in te roepen. De verbrandingsmotor springt aan en met verve stort de scooter zich in het tumultueuze Italiaanse verkeer. En dat ‘met verve’ kun je best letterlijk nemen, want de hybride aandrijving genereert een hoog koppel. Zo hoog, dat andere scooters daar alleen maar van kunnen dromen. Uitgesproken vroeg, al bij drieduizend toeren, is het maximum koppel van 16 Newtonmeter voorhanden. En dat maakt deze machine tot een rasecht stadsvoertuig. Elektrische aandrijvingen raken inmiddels al wat ingeburgerd in motorland. Het Amerikaanse Vectrix brengt reeds een elektrische scooter op de markt, Zero Motorcycles heeft een heel scala aan off- en onroads en ook bij het Zwitserse Quantya kun je terecht wil je een keer geluidloos over de bospaden wilt knallen. Maar een elektromotor in combinatie met een verbrandingsmotor is toch een heel nieuw hoofdstuk in motorland. In de autowereld maken Honda en Toyota er inmiddels furore met deze innovatieve techniek, maar in zo’n auto heb je natuurlijk ook wel wat meer ruimte om de accu’s, elektromotor en regelelektronica onder te brengen. Dat si op een motor of scooter lastiger, maar als er geen typeplaatje ‘Hybrid’ op het kontje had gezeten, zou je toch niet eens zien dat je met een hybride scooter te maken hebt. De elektromotor zit namelijk weggebouwd in de achterste poelie van de variabele transmissie en is dus perfect geïntegreerd in de behuizing van de transmissie. Die behuizing valt iets breder uit dan bij de normale MP3, maar dat valt nauwelijks op. En het noodzakelijke accupakket zit verstopt onder de buddyseat, waar normaal de bagareruimte zit. Om de praktische eigenschappen van een scooter echter niet volledig op te offeren aan het hybrideconcept is er nu een bagageruimte, met plek voor een helm, gecreëerd in het kontje. Ook aandrijftechnisch heeft Piaggio niet voor de makkelijkste weg gekozen. Je kunt op de MP3 Hybrid namelijk middels de ‘Hy Tech schakelaar’ kiezen tussen vier verschillende aandrijfmogelijkheden. Te beginnen met de volledig elektrische aandrijving, inclusief een tot 3 km/uur begrensde achteruitversnelling. In deze volledige elektrische stand kun je ongeveer twintig kilometer rijden met een maximum van 30 km/uur. Veel interessanter daarentegen zijn de hybride aandrijvingen waarbij elektro- en viertaktmotoren parallel werken. In stand ‘Hybrid Power’ werkt de elektromotor als hulpje van de verbrandingsmotor en zorgt in het gunstige geval voor een koppeltoename met 85 procent. Daarnaast is er ook nog de ‘Hybrid Charge stand’. Hierbij rij je op de verbrandingsmotor en funktioneert de elektromotor juist als generator: op deze manier worden de lithium-ion accu’s onder de buddyseat weer opgeladen onder het rijden. Dit is natuurlijk vooral handig in bergachtige streken: tijdens een lange afdaling hoef je niet meer bij te remmen, maar sla je de remenergie op in accu’s, zodat je die energie bergop weer kunt gebruiken. Dat opladen van de accu’s kan natuurlijk ook gewoon via het stopcontact: onder het zadel zit een oplaadsnoer met een normale stekker, die in iedere wandcontactdoos past. De lader zit ingebouwd, zodat het gewoon een kwestie is van inpluggen. Een volledige laadcyclus neemt overigens zo’n drie uur in beslag en volgens Piaggio gaan de accu’s een scooterleven mee. De samenwerking tussen elektro- en verbrandingsmotor wordt gecoördineerd door het Vehicle Management System (VMS) in combinatie met een elektronische, ride-by-wire gasklepbediening, dat voor eerst is toegepast bij een scooter. Welke motor hoeveel energie bijdraagt aan de rit bepaalt het VMS op basis van verschillende informatiestromen, onder meer de stand van het gashendel, de hoeveelheid energie in de accu’s en uiteraard de snelheid. Een zeer complexe materie, maar wat telt is het uiteindelijke benzineverbruik. De normale 125 cc MP3 verbruikt gemiddeld 1 op 26,3. Mara dat is kinderspel voor de MP3 Hybrid, die met hetzelfde litertje brandstof doodleuk 58,8 kilometer ver komt. Kijk, da’s nog eens groen rijden! Het is dus een bijzonder efficiënt stukje techniek, al laat het zich wel raden waarom Piaggio juist voor de MP3 heeft gekozen als eerste ‘hybride-platform’. De gewone MP3 is al verre van lichtvoetig en met de dertig kilo extra ballast van de elektromotor en additionele elektronica komt het rijklaar gewicht nu zelfs op 230 kilo. Dat zijn waarden die je sneller bij een dikke toerbuffel verwacht, dan bij een 125 cc scootertje… Maar wat ook telt is dat de MP3 inmiddels in hele europa goed ingeburgerd begint te raken en steeds meer automobilisten uit de auto (en de file) weet te halen om het woon-werk-verkeer met deze bijzondere scooter te doen. Daarbij telt ook nog dat in veel Europese landen automobilisten zonder extra rijbewijs op een 125 cc motor of motorscooter mogen rijden, dus al met al is de keuze voor de MP3 als hybridescooter wel te verklaren. Maar mensen die inderdaad dromen van het ultralage brandstofverbruik en lekker groen willen rijden moeten wel even door de zure appel die verkoopprijs heet heen bijten. De verwachte prijs van de MP3 Hybrid 125 ligt namelijk in België op 8.999 euro en in Nederland op 9.999 euro. Met dien verstande dat de importeur hoopt dat in Nederland ook voor dit schone voertuig andere BPM-regels gaan gelden, zodat de verkoopprijs wellicht nog wat kan zakken. Het neemt niet weg dat je toch flink in de buidel moet tasten voor deze bijzondere 125 cc MP3, hoe vernieuwend deze ook is. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] PIAGGIO MP3 HYBRID 125 MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt motor, ketting aangedreven bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie, centrifugaal koppeling, variabele transmissie. Boring x slag 57,0 x 48,6 mm Cilinderinhoud 124 cc ELEKTROMOTOR luchtgekoelde koolborstelloze permanente magneet elektromotor, lithium-ion accu’s, vermogen 2,5 kW (3,5 pk), koppel 15 Nm, opladen via geïntegreerde generator of elektriciteitsnet. Max. vermogen bij hybride aandrijving 11 kW (15 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel bij hybride aandrijving 16 Nm bij 3.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, dubbele parallellogram voorwiel ophanging met fusees, gecombineerde swingarm en aandrijflijn met twee schokbrekers, twee schijfremmen voor Ø 240 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger remklauw, handrem. Aluminium gietwielen 3.00 x 12; 3.75 x 14 Bandenmaat 120/70-12; 140/60-14 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.490 mm, lengte/breedte 2.140/760 mm, zithoogte 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt circa 230 kg, tankinhoud 12/1,8 liter. Garantie twee jaar Kleuren wit Prijs NL € 9.999,- (richtprijs) / B € 8.999,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Piaggio Benelux BV, tel. 0162-447 500, www.piaggio.nl ________________________________________ [KASTEN + UND -] + Techniek: eerste hybride tweewieler Milieuvriendelijk: laag verbruik en weinig uitstoot Koppel: merkbaar hoger Opladen: eenvoudig met stekker – Gewicht: zwaar voor een 125 cc Prijs: hoog voor een 125 cc Opbergruimte: minder dan de standaard MP3 ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE] Sluipen als een roofdier: niemand die je hoort aankomen in de full elektro modus. Ongewoon uitzicht: elektronische brandstofmeter in het LCD display terzijde gestaan door analoge accumeter. Het accupakket kreeg een plaats onder de buddy, in het kontje is evenwel nog ruimte voor een helm. Met het blote oog nauwelijks zichtbaar: de elektromotor is geïntegreerd in de achterste poelie van de variomatic-aandrijving. Enkel de behuizing valt iets breder uit.

Lees meer over

Honda Piaggio MP3 125

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...