Eerste Test Moto Guzzi 1200 Sport 4V
Als koning van de lucht schept de adelaar hoge verwachtingen, zeker wanneer deze symbool staat voor snel- en wendbaarheid, zoals het geval bij Moto Guzzi. Maar liefst elf van deze roofdieren staan er op de nieuwe Guzzi 1200 Sport 4V en dat schept verwachtingen!De Italianen steken hun ambities niet onder stoelen of banken, nog nooit eerder ontfermde de adelaar zich in dergelijke groten getale over een nieuwe machine. Voor de statistieken: er huizen vier adelaars op de brandstoftank van de 1200 Sport 4V, gevolgd door een exemplaar op beide cilinderkoppen. Vervolgens gaat het verder bij het achterlicht (nu in een transparante uitvoering), dashboard en kuip, terwijl de laatste twee stuks gevogelte onderdak vinden op de onderste kroonplaat en het carter aan de voorzijde.De koning van de lucht wordt van oudsher kracht, moed en een vooruitziende blik toegedicht, en dat zijn zaken die de motorbouwer aan het Comomeer vandaag de dag goed kan gebruiken. Guzzi eigenaar Piagio is er immers alles aan gelegen om de nostalgische fabriek in Mandello del Lario te sluiten en de productie over te hevelen naar haar thuisbasis in Pontedera. Een flinke klap in het gezicht van de echte Guzzisti, voor wie het sluiten van de oude fabriek gelijk staat aan landverraad.Enfin, komt het op pure kracht aan, dan kan de jongste spruit heel goed zonder bijval van de elf firmawapens, helaas echter niet over het hele toerenbereik. Het blok is vrijwel identiek aan de vierklepper van de Stelvio, waarbij enkel de airbox en uitlaat een kleine kuur ondergingen. Dit gegeven schepte de hoop dat de Sport het gebrek aan echte power onderin, waar de Stelvio mee te kampen heeft, bespaard bleef. Maar helaas, onder de vijfduizend toeren verwacht je van een modern 1,2 liter blok toch meer spierballen. Eenmaal goed op dreef doet de Sport z’n naam gelukkig wel eer aan, met alle macht sleurt de dikke twin de massa voorwaarts, waarbij het maximale koppel bij 6.750 tpm voorhanden is en het topvermogen 250 omwentelingen later. Een relatief klein effectief toerenbereik, en dus is het zaak om de versnellingsbak veelvuldig te beroeren, wil je de gang er een beetje inhouden. En dat karweitje heeft de soepel schakelende zesbak prima onder controle. Onder meer dankzij de, evenals het remhendel, instelbare koppeling, die niet alleen bijzonder nauwkeurig te werk gaat, maar ook nog eens weinig overtuiging behoeft. Het remgedeelte wordt gevormd door een paar 320 millimeter remschijven voor in combinatie met vierzuiger remklauwen, afkomstig uit, hoe kan het ook anders, de Brembo stal. Schept eveneens hoge verwachtingen, die de Sport ook duidelijk waarmaakt, zeker in combinatie met ABS.Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, is de Sport allesbehalve een racertje. De term ‘getalenteerde secundaire weg veroveraar’ dekt de lading wat dat betreft beter. Iets dat deels door de zitpositie wordt onderstreept: licht voorover gebogen strekt het bovenlichaam zich naar het ver naar voren geplaatste stuur, dat in vergelijking met die van de tweeklepsbroer zowel in vorm als breedte iets is gemodificeerd. En het vraagt wat gewenning, maar eenmaal wat langer in het zadel voel je je achter de brede, hoge tank toch hemels ondergebracht, ondanks dat de krappe kniehoek op de lange duur toch op begint te spelen. Afgezien hiervan, is er bij de eerste kennismaking maar weinig aan te merken op de rijeigenschappen van de nieuwe 1200 Sport. En al helemaal niet op het standaard schoeisel, de Metzeler Sportecs leven in perfecte harmonie met het rijwielgedeelte en hebben zelfs bij lage temperaturen vertrouwd veel grip. Goed natuurlijk, maar toch zaken die je mag verwachten na een grondige, nou ja kleine, renovatie. Wat echter veel verbazingwekkender is – zeker in de ogen van de doorgewinterde Guzzi adpet – is wat er gebeurt na een druk op de startknop. Niets! Het geratel blijft dan achterwege, net als het schudden en beven. En ook het naar lucht happen is verleden tijd. De nieuwe Guzzi springt eenvoudigweg aan, geheel tegen alle eerdere ervaringen in. Zomaar, zonder enig gedoe. Alleen de kleppen hoor je in de verte iets tikken, meer niet.Het ziet er naar uit dat de adelaar inderdaad is geland en wel in het heden!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]MOTO GUZZI 1200 SPORTMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, krukas in de lengterichting, bovenliggende ketting aangedreven nokkenas met vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 50 mm, geregelde katalysator, 550 watt dynamo, accu 12V/18Ah, hydraulisch bediende droge tweeplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan, secundaire overbrenging 3,666.Boring x slag 95,0 x 81,2 mmCilinderinhoud 1.151 ccCompressieverhouding 11,0 : 1 Max.vermogen 77,0 kW (105 pk) bij 7.000 tpm Max. koppel 105 Nm bij 6.750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, motor als dragend deel, telescoopvoorvork Ø 45 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, tweeledige enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 Banden in test Metzeler Sportec MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.485 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 120 mm, veerweg v/a 120 /140 mm, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt 240 kg, tankinhoud/reserve 23,0/4,0 liter.Garantie twee jaarService intervallen elke 10.000 kmKleuren rood, zwart en zilverPrijs NL € 14.990,- / B € 13.490,-INFO NEDERLAND EN BELGIE Moto Tricolore BV, www.mototricolore.nl________________________________________[KASTEN + UND -]+Uitrusting: ruim en praktischActieradius: dankzij de 23 liter tank meer dan 400 kilometerRijwielgedeelte: straf afgeveerd, maar niet oncomfortabelOrigineel: misschien wel de laatste Guzzi uit Mandello-Koppel: tot 5.000 omwentelingen behoudendSpiegels: weinig zicht naar achterenStuur: ver van de rijder afKniehoek: scherp en daardoor op de lange duur vermoeiend ________________________________________[UNTERSCHRIFTE SEITE 64]Met sierlijk rond de cilinderkoppen krullende uitlaatbochten, kan de vette einddemper niet achterblijven. Zo mooi kan volumineus zijn, jammer dat de sound wat braaf is.Gevonden, één van de elf adelaars. Cockpit uit het boekje: witte achtergrond, zwarte cijfers en rode tellernaalden. Klaar is Kees!Transparant glas met onverwoestbare rode LED-lichtjes: kleine optische ingreep met een bijzonder geslaagd eindresultaat.