+ Plus

Eerste Test KTM 990SMT

KTM zelf zegt dat de T in de typeaanduiding van de nieuwe 990SMT afkomstig is van Travel. Na een eerste kennismaking denken wij dat die T echter vooral staat voor Toegankelijk. Deze KTM is namelijk meer een allemansvriend dan alle andere Oostenrijkse machines bij elkaar.KTM zoekt met de nieuwe SMT990 toenadering tot de ‘gewone’ motorwereld. Een wereld waarin het er iets gematigder aan toe gaat, waar een motorfiets geen ADHD-patiënt hoeft te zijn en waar mensen ook van normaal rijden kunnen genieten. Voor die bredere basis kreeg de bestaande 990 Supermoto een extra T achter de typeaanduiding. En meer zitcomfort, meer windbescherming, een lagere zithoogte en een braver karakter. Bovendien is de SMT af-fabriek voorzien van de bevestigingspunten voor een optionele zijtassenset. Waar overigens ook weer niet zo heel veel bagage inpast, maar het gaat om het idee zullen ze bij KTM wel gedacht hebben.Zoals ontwikkelingsbaas Gerhard Frauscher op pagina 22 in een kort interview vertelt, is het idee van deze T-uitvoering eigenlijk ontstaan nadat er opmerkelijk veel 990SM-kopers achteraf een windscherm uit de accessoirelijst bestelden. Met dat gegeven in het achterhoofd is er een vast op het frame gemonteerde en mooi in de tank overlopende stuurkuip ontwikkeld, die de praktische bruikbaarheid van de SM flink opschroeft. KTM zou trouwens KTM niet zijn als ze die neus niet een heel eigenwijze look meegaven. En onder het hoofdstuk ‘slim produceren’ vallen trouwens de twee gelakte spoilers onderaan de tank op. Deze twee kappen – leverbaar in grijs en in oranje – vormen het enige gekleurde detail en dus ook het enige onderscheid tussen de oranje en de zilvergrijze uitvoering. Met een extra setje kappen kun je – voor je buurman – dus elke dag op een andere motor rijden…Om ook het zitcomfort aan te laten sluiten bij de door de stroomlijn vergrote actieradius, is de buddyseat beduidend groter uitgevoerd dan op de (slanke) SM. Mede door de toegepaste gel-pad onder de bekleding moet het op lange afstanden comfortabel toeven zijn op de SMT. Daarbij is er ook goed aan de duopassagier gedacht met een ruime zitplaats en goede handgrepen annex bagagedrager, die ook weer meteen als basis dient voor bijvoorbeeld een topcase.Om de zithoogte ondanks de dikkere en bredere buddyseat niet te laten toenemen en om de SMT ook nog nadrukkelijker toe te spitsen op het straatgebruik, werden voor- en achtervering aangepast en de veerwegen met respectievelijk 4 en 3 centimeter verkleind naar 16 voor en 18 cm achter. In totaal is de zithoogte van de T, vergeleken met de SM, nu twee centimeter lager geworden. KTM liet zich daarbij niet verleiden tot de zo gemakkelijke besparingsingreep van goedkope veerelementen, dus die zijn ook op de SMT volledig instelbaar, zelfs inclusief de hi- en lo-speed-verstelling ingaande demping achter. Alleen jammer dat je voor alle verstellingen (inclusief veervoorspanning achter) gereedschap nodig hebt.Net als bij de vering is er ook op de remmerij van de SMT niet bezuinigd: de zwevende 305 mm schijven met fraaie radiale Brembo vierzuiger-monoblockers en radiale voorrempomp spreken tot de verbeelding. Het hart van de 990SMT wordt gevormd door het inmiddels bekende KTM LC8 V-twin-blok, dat in deze hoedanigheid 999 cc meet en 115 pk topvermogen en 97 Nm trekkracht levert. Kenmerkend van dit compacte blok is de drysump-smering: de olievoorraad zit dus niet in het motorblok zelf, maar in een externe tank. Die zit in dit geval pal voor het blok, onder de radiateur en dient zo ook als oliekoeler. Via een peilglaasje aan de zijkant van de tank kun je het oliepeil probleemloos in de gaten houden.Al na enkele kilometers rijden met de SMT valt op dat de Keihin EFI-injectie geweldig goed en superfijn reageert. Waar de eerste KTM injectiefietsen nogal rukkerig op het gas reageerden, heeft KTM die schade inmiddels helemaal goed gemaakt, waardoor de nieuwe SMT werkelijk uit je hand eet en heel soepel op gascommando’s reageert. Enkel bij een heel sportieve rijstijl voel je af en toe een lichte aarzeling bij de omschakeling van remmend een bocht in en volgas er weer uit. Volgens de aanwezige technici had dat ook weer te maken met het feit dat de testmachines voldeden aan de Euro3-homologatie en dat elke dealer die afstelling heel eenvoudig kan verbeteren, waardoor de machine juist in het middengebied beter oppakt en sterker wordt. Met al die huidige strenge keuringseisen is het duidelijk weer tijd voor de trukendoos, zeg maar.Maar ook op zijn schoonst (qua uitlaatgassen dan) voelt de V-twin niet misselijk aan in het middengebied. Tussen de 3.000 en 7.000 toeren draait het blok fantastisch en is hij heel krachtig. Verder doortrekken in toeren kan, maar is niet echt nodig. Bovendien ontwaar je boven de 7.500 tpm wel heel lichte motortrillingen. Onder de 3.000 toeren voelt de krachtbron zich ook minder goed thuis: zeker als je de grote 48 mm gaskleppen dan snel openzet, wil de V-twin nogal gaan stampen.Maar de algemene indruk is uitstekend; de SMT eet uit je hand en geeft geen klap verkeerd, waarbij hij zijn sportieve basis (gelukkig) ook weer niet helemaal kwijt is geraakt. Ook de zesbak en koppeling werken voorbeeldig, zoals trouwens de totale bediening dik voor elkaar is.De zitpositie op de stoere buddyseat is prettig en zeker niet passief. Door de verlaagde vering kun je ook met 1.75 meter goed bij de vloer, maar rijdend op de SMT voel je wel dat de overgang tussen buddyseat en tank niet naadloos is, waardoor je knieën niet automatisch tegen de tank aanliggen. Dat had beter gekund.Het stuur ligt fijn in de hand en je zit er – als bij een echte sportmachine – lekker bovenop. Daardoor kun je de SMT flink aanpakken en heerlijk een bocht induwen. Ondanks de T in de type-aanduiding is het sportieve hart van KTM dus niet verloochend en staat de SMT nog steeds bovenmodaal gooi- en smijtwerk toe.Door de fijne zithouding is het urenlang vol te houden op de SMT. Op de snelweg merk je op hogere snelheid (de SMT loopt makkelijk richting de 225 km/uur) wel dat het kleine stuurkuipje zijn beperkingen heeft. Dan moet je echt een beetje in elkaar kruipen om winddruk en windgeruis af te laten nemen. Nu is deze KTM, ondanks die T, natuurlijk ook nog steeds geen pure snelwegmachine. Verre van dat zelfs: hij moet het vooral hebben van mooie slingerende secundaire wegen, zoals in de bergen of over de dijken langs onze rivieren. Dat soort wegen zijn de SMT op het lijf geschreven en daar blinkt hij uit.De vering voelt stabiel aan, maar je merkt wel dat er vooral is gezocht naar een compromis tussen toercomfort en sportieve stabiliteit. Gelukkig zijn er volop stelmogelijkheden aan boord, zodat je daar nog – letterlijk en figuurlijk – een eigen draai aan kunt geven, maar in de standaardsetting zou de vering op kleine oneffenheden iets verfijnder mogen aanspreken, terwijl de achterschokbreker bij up-tempo weer zijn handen vol heeft aan golvend wegdek in lange bochten. Vooral als je bij het aanremmen van een snelle bocht nog even een tikje krijgt door een gat in het wegdek, neigt de achterpartij tot een heftige deining. En die gaten zijn er volop in Portugal; bij alle strak geasfalteerde wegen staat ook steevast een bord dat die betreffende weg is aangelegd met Europees geld.Over de remmen niets dan goeds, die werken geweldig goed. Het enige minpunt is het gemis van ABS. Dat staat zelfs niet op de optielijst en dat is een gemiste kans, zeker als je een breed publiek wilt aanspreken.De verdere afwerking staat op een hoog peil en de SMT straalt tot in de details klasse uit. Op de voetsteunen na: die hadden voor een wegmotor wel iets minder off-road-uitstraling mogen hebben. En dat geldt ook voor het compacte dashboard: het digitale display had uitgebreider gemogen. Het heeft op zich veel functies, maar die zijn enkel op oproepbasis beschikbaar via slecht te bedienen drukknopjes. En resetten van de tripmeter en weergave van de benzinevoorraad zijn voor een toerrijder belangrijke items.Maar de totaalindruk van de KTM 990SMT is zonder meer erg goed, waarbij de rijeigenschappen en de prestaties van de V-twin overtuigen. De transformatie is dus geslaagd, want uit de hardcore-SM is een heel toegankelijke SMT ontstaan; een allemansvriend waarmee iedereen plezier kan hebben.Op veel fronten deed de SMT ons denken aan een moderne uitvoering van de enigszins vergeten Yamaha TDM850, zelf ziet KTM hun nieuweling graag de strijd aangaan met de gevestigde all-road-orde als de BMW R1200GS en Triumph Tiger. Qua rijplezier kan hij daar inderdaad mee wedijveren, qua ‘travel-talent’ halen ze dat niveau (nog) niet. Maar KTM heeft zijn sportieve hart niet verloochend en dat heeft ook zeker zijn charme.TECHNISCHE GEGEVENS KTM 990SMTMOTOR vloeistofgekoelde 75º V-twin, balansas, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, 450 watt dynamo, accu 12 V/11,2 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting (42/17).Boring x slag 101,0 x 62,4 mmCilinderinhoud 999 ccCompressie 11,5 : 1Max. vermogen 85 kW (115,6 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 97 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 48 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monovering, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 305 mm met radiale vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm met tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Conti Sport AttackMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.505 mm, balhoofdhoek 65,6º , naloop 109 mm, veerweg v/a 160/180 mm, zithoogte 855 mm, rijklaar gewicht volgetankt 213 kg, tankinhoud 19,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 7500 kmKleuren oranje en zilverPrijs NL € 13.373,- / B € 12.390,-INFO KTM Nederland, tel. 024-328 7788, www.ktm.nlINFO BELGIË KTM BELGIUM SA, tel. +32 (0)10-471 140, www.ktm.be[streamer seite 22-23][BU]Er werd gelukkig niet bezuinigd op de remmen en de vering, zoals ook de mooie radiale remklauwen laten zien.Het dashboard is compact en biedt veel informatie op oproepbasis, al zijn de knopjes daarvoor slecht te bedienen.Op de dubbele uitlaatdempers zitten de montagepunten voor de optionele softkoffers. Erg veel bagageruimte bieden die echter niet.Meest kenmerkende item ven de ‘T’ is de vast op het frame gemonteerde en ver naar voren doorgetrokken stuurkuip.Onderhuids biedt ook deze ‘toer-KTM’ een fraai stukje techniek. Onder de radiateur zit de losse olietank van het V-twin-blok.

Lees meer over

BMW KTM Triumph Yamaha 990SMT

Gerelateerde artikelen

Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-