+ Plus

Eerste Test Kawasaki Z1000

De Z heeft in Kawasaki jargon een welhaast magische klank en is net zo nauw verweven met de historie van de fabrikant uit het Japanse Kobe als de kleur groen. Zo tooit de Z al jaren de ranke flanken van Kawa’s superbikes, in feite de directe nazaten van de Z1 uit 1973, de oer-superbike van de Groenen. Een legende die in 2003 nieuw leven werd ingeblazen met de Z1000, een naakte bruut die komend jaar gespierder ogend dan ooit tevoren de weg op gaat. Of de prestaties dat ook zijn?Als de Z1 vanaf zijn wolkje in hetmotorische nirwana naar beneden kon kijken,dan zou dat met een blik van tevredenheid eneen vette knipoog zijn. Want zoals de nieuweZ1000 hier in het Spaanse Estepona voor eenmet graffi ti volgespoten muur geposteerdstaat, zo had de Z1 het in zijn eigen hoogtijdagenongetwijfeld zelf ook gedaan. Rebels,uitdagend en met een haast vorstelijke zelfgenoegzaamheid.En volkomen terecht, aangeziende Z1 in die dagen ook daadwerkelijk deongekroonde koning van de ‘Seventies’ was.Een machine die de concurrentie knikkendeknieën en koude rillingen bezorgde, want alshet op vermogen en gewicht aankwam, kendedeze superbike zijn gelijke niet.Nu stond de Z1000 in de afgelopen twee jaaraardig zijn mannetje in het populaire wereldjeder ‘uberpotente’ nakeds, maar de maat derdingen, zoals de Z1 dat destijds was, was dezeZ1000 zeker niet. Motorisch en rijwieltechnischwas er sterker en scherper sturend spulte krijgen. Niet alleen uit Japan, de bakermatvan de power nakeds, maar bijvoorbeeld ookuit Italië, waar merken als Ducati, Aprilia,Moto Morini en Benelli gretig op dit groeisegmentzijn ingesprongen, met het welbekendeItaliaanse design uiteraard. En juist ook opdat punt was de Z1000 de laatste twee jaarvoorbij gestreefd. Niet alleen door diezelfdeItalianen, maar ook door een machine alsbijvoorbeeld de Honda CB1000R met zijnnadrukkelijk Europese styling.Om de aansluiting op dat gebied te behoudenwas er meer nodig dan een verdereverfi jning van het bestaande design, zoalsdat bij de laatste update in 2007 gebeurde.De gewijzigde voorvork verschuilt zich achterdikke kappen, de remmen zijn krachtigals vanouds en het voorwiel opvallendgedetailleerd.Kawasaki gooide het daarom tamelijk radicaalover een andere boeg met een nieuwe Z1000die er bruter en gespierder uitziet dan ooittevoren. Wat trouwens niet wil zeggen dat deZ1000 geen Z1000 meer is, want er zijn nogwel degelijk stijlkenmerken van de voorgaandetwee generaties herkenbaar. De hoofdlijnen vanhet neusje bijvoorbeeld en de fl ankkappen metgeïntegreerde knipperlichten. En de Z1 indachtigzien we uiteraard ook de dubbele uitlaatpartijterug, maar dit keer een stuk compacter(2/3 van het volume van het vorige model) enmet een voordemper schuin achter het blok.Bovendien zijn de dempers dichter tegen deswingarm gepositioneerd, waardoor niet alleenhet opvallende achterwiel er uit springt, maarook de swingarm met zijn fraaie excentrischekettingspanners. Maar het designaccent ligtdoor de minimalistisch gelijnde achterpartij, debreed aangezette schouders, de vorkkappenen de puntige spoiler onder het blok toch heelnadrukkelijk op de voorzijde van de Z1000, dieheel erg naar voren is gericht en een heel agressieveuitstraling heeft gekregen.Toch is dreigend van je af kijken, in deze klasseniet voldoende om tegenstanders te imponeren.In een rauw straatgevecht draait het vooralook om dat wat er onder het vechtersjasje zit.Kracht en souplesse zijn dan vereist en juist opdat gebied is het blok van de Z1000 ingrijpendvernieuwd. Meest opvallend in die zin is devergrote longinhoud van de vloeistofgekoeldeviercilinder met zijn bovenliggende nokkenassen:1.043 cc tegen 953 cc voor het oude model.Een winst van 90 cc, die werd gerealiseerd doorde boring marginaal te verkleinen (van 77,2 naar77,0 mm) en de slag een stukje te verlengen(van 50,9 naar 56,0 mm). Met het vergroten vande cilinderinhoud nam ook de diameter van degasklephuizen toe van 36 naar 38 mm. Dezehebben een valstroominlaat voor een beterevullingsgraad en een effi ciëntere verbranding.De inlaatkanalen zijn iets langer dan gebruikelijkbij deze gasklephuizen en dat moet vooral deprestaties in het in dit segment zo bewierooktemiddengebied ten goede komen.En precies daar overvleugeltde nieuwe Z1000 zijn voorganger met eenveel potentere koppel- en vermogenskromme.Alhoewel Kawasaki het aantal pk’s in de stalniet zaligmakend acht voor de nieuwe Z1000, isde populatie desondanks met dertien paardentoegenomen tot een potente 138 pk bij 9.600toeren. Het maximum aantal Newtonmetersnam toe van 99 Nm bij 8.200 tpm naar 110 Nmbij 7.800 tpm.Ook het gewijzigde luchtinlaattraject draagtdaar aan die extra spierkracht bij. Frisse luchtwordt nu via twee hoog geplaatste inlatenboven de zijkappen naar de grotere airboxgeleid en door die opstelling dicht bij de rijdermoet je in het zadel van de Z1000 ook nogeens kunnen genieten van die karakteristiekeKawa-inlaathuil. Een resonantiedemper aan debinnenzijde van de airbox moet zorgen voor

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.