+ Plus

Eerste Test Honda SW-T600 – SH300i

‘When in Rome, do as the Romans do’ luidt een populair Engels gezegde. En dus storten we ons, getooid met een scooter onder het achterwerk, op een druilerige woensdagochtend in de drukke Romaanse spits. En dit keer niet op een Vespa of Piaggio, maar op Honda’s nieuwste aanwinsten in het scootergamma: de luxueuze SW-T600 en frivole SH300i.Het op z’n zachtst gezegd nogal chaotische verkeer rondom de Italiaanse hoofdstad heeft doorgaans nogal weinig aantrekkingskracht op de gemiddelde motorrijder. Maar links en rechts door het claxonnerende verkeer jonglerend, kan ik mezelf een stevige glimlach op het smoelwerk niet onthouden. Ik ben op weg met Honda’s nieuwe SW-T600, die de aflossing van de wacht betekent voor oudgediende Silver Wing 600. Ergens onder me klinkt de geruststellende, bijna symmetrisch klinkende ronk van de 582cc metende staande twin, die ook in zijn voorganger dienst deed. Wel met een aangepast inlaattraject en motormanagement voor net iets meer spierballen bij lage toeren. En laverend tussen de afgetrapte Alfa’s en Fiatjes door blijkt dat het 51 pk sterke aggregaat de 247 rijklare kilo’s middels een centrifugaalkoppeling en variabele transmissie inderdaad uiterst effectief voorwaarts stuwt. De basis voor het rijwielgedeelte wordt gevormd door de in 2009 vernieuwde SW-T400. Dat vertaalt zich onder meer in een stalen buizenframe, telescoop voorvork met Ø 41 millimeter vorkpoten en duo-schokbrekers achter met een in vijf standen instelbare veervoorspanning. Maar waar de meeste maxiscooter liefhebbers voornamelijk vrolijk van zullen worden is dat het meer eigentijdse design van de 400 nu ook zijn weg vindt op de grote broer. Het lijnenspel is beduidend vloeiender geworden en met de fraai gelijnde dubbele koplampen kijkt de 600 nu met een lekker moderne bril de wereld in. Daarbij ook enkele praktische deugden als de inklapbare duovoetsteunen, standaard ABS, een waarschuwinglampje voor het vervangen van de V-snaar van de variabele transmissie en natuurlijk een immense, verlichte bagageruimte onder de buddy. Kleine kanttekening bij dat laatste is wel dat de buddy zich enkel laat openen door een slot links aan de achterzijde. Een mooiere oplossing was geweest als dit gewoon via het contactslot had gekund. Kleinigheidje, want sturen doet SW lichtvoetig als een kleuter en dat is tenslotte waar het om draait wanneer je je snel een weg tussen de ochtendspits door wilt banen naar het werk.Al blijkt na de overstap op de kleinere SH300i al snel dat lichtvoetig een heel rekbaar begrip is. De veel kleinere SH300i mag je trouwens wel zeggen, want waar de beenruimte op de SW-T schier oneindig lijkt, is het op de SH toch even proppen voor de beentjes achter het kuipwerk zijn verstopt. Je weet meteen hoe de plaatselijke pizzabezorger zich moet voelen, al heeft die dan niet de beschikking over de 27 pk die de kleine 279cc, vloeistofgekoelde éénpitter eruit perst. Is op papier natuurlijk niet veel, maar in combinatie met een rijklaar gewicht van 172 kilo (zonder ABS 169 kilo) en een uiterst korte wielbasis van 1.420 millimeter staat dit toch garant voor gooi- en smijtwerk van de bovenste plank. Waanzinnig gewoon, het voelt als het flink opgevoerde scootertje uit je jeugd, maar dan legaal.Dat vluchtige stuurkarakter dankt de SH300i niet alleen aan het blok (ook in combinatie met een centrifugaal koppeling en variabele transmissie), maar ook aan het nieuwe, stijvere frame, de aangepaste vering en de 16 inch wielen met nieuw schoeisel. Daarnaast heeft de designafdeling overigens ook het kuipwerk nog licht onderhanden genomen.De Honda broers beschikken over een remmenwinkel die de boel vakkundig en resoluut stil zet wanneer je onverhoopt over het hoofd wordt gezien. Van een beetje verkeersdichtheid worden ze dus niet warm of koud, dit in tegenstelling tot het afgekalfde asfalt van het Italiaanse achterland. Kleine en vloeiende oneffenheden slikken beide nog wel weg, maar de weinig eigen demping van de klein gedimensioneerde bandjes en de relatief korte veerwegen zorgen ervoor dat het achterwerk de grootste klappen opvangt wanneer het wegdek grote gaten vertoont. Overigens wel gaten van het kaliber die je hier op ’s lands wegen maar heel zelden tegenkomt.Twee nieuwe telgen die allebei in de basis het gedachtegoed van de motorscooter in ere houden, maar dat wel ieder op een heel eigen manier, met een heel eigen karakter en daarom ook een heel eigen publiek. De praktische ingestelde forens die woon-werk verkeert zal zonder twijfel voor de SW-T600 gaan, terwijl lieden die als een speer door het stedelijke verkeer willen flitsen hun zinnen zullen zetten op de liederlijke SH300i. Eén concept dus, maar wel met twee zielen en twee gedachten!________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS HONDA SW-T600MOTOR tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, 442 watt dynamo, accu 12V/ 11Ah, centrifugaal koppeling, variomatic.Boring x slag 72,0 x 71,5 mmCilinderinhoud 582 ccMax. vermogen 37,7 kW (51 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 55 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, veerweg 105 mm, swingarm met duo-schokbrekers, veerweg 115 mm, banden voor 120/80-14, banden achter 150/70-13, ABS.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.600 mm, zithoogte 755 mm, rijklaar gewicht volgetankt 250 kg, tankinhoud 16 liter.Garantie twee jaarPrijs NL € 9.999,- / B € n.b.INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.beHONDA SH300iMOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, bovenliggende kettingaangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, 340 watt dynamo, accu 12V/ 11Ah, centrifugaal koppeling, variomatic.Boring x slag 72,0 x 68,5 mmCilinderinhoud 279 ccMax. vermogen 20,0 kW (27,2 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 26,5 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop voorvork Ø 35 mm, veerweg 102 mm, swingarm met duo-schokbrekers, veerweg 95 mm, banden voor 110/70-16, banden achter 130/70-16, ABS (optioneel).MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.422 mm, zithoogte 785 mm, rijklaar gewicht volgetankt 167 kg (met ABS 170 kg), tankinhoud 9,0 liter.Garantie twee jaarPrijs NL € 4.999,- / B n.b.Prijs met ABS NL € 5.499,- / B n.b.INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.be

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-