+ Plus

Eerste Test Honda CBF1000F

Als er in motorland één model is dat het predicaat ‘vriendelijke allrounder’ draagt, dan is het wel de Honda CBF1000. Een hondstrouwe no-nonsense-machine. De populaire CBF krijgt komend jaar een broertje in de vorm van de 1000F met de bekende en bewierookte deugden in een lekker scherpe verpakking. Een kennismaking op Mallorca.De nieuwe CBF1000F wordt gepositioneerd tussen de basic CBF1000 en de naakte CB1000R. Het zou ons trouwens niet verbazen dat de huidige CBF1000 in de toekomst langzaam maar zeker het veld gaat ruimer en dat deze F dan de Honda-honeurs waar moet nemen in deze allroundersklasse.Vergeleken met die CBF1000 heeft de F best wat extra’s te bieden: hij onderging namelijk nagenoeg dezelfde behandeling als de kleine CBF600 twee jaar geleden. Dat betekent allereerst op motorisch gebied meer paardekrachten en meer Newtonmeters voor handen zijn. Daarvoor werd er gesleuteld aan het donorblok uit het CB1000R-schap, dat op zijn beurt weer afkomstig is uit de supersportieve Honda Fireblade. Juist om het motorkarakter meer af te stemmen op de doorsnee toerrijder kreeg de vier-in-lijn voor meer daadkracht onderin daarom andere nokkenassen en werd de software van het motormanagement geherprogrammeerd. Resultaat: een bullig blok met 79 kW (107 pk) bij 9.000 toeren (dat was 72 kW (98 pk) bij 8.000 tpm) en 96 Newtonmeter koppel bij 6.500 toeren (dat was 93 Nm bij 6.500 tpm). De tweede grote ingreep betreft het chassis. Waar de CBF1000 het moet rooien met een stalen brugframe, heeft de F de beschikking over een aluminium variant, afkomstig van de CB1000R. Dat frame werd verder opgetuigd met een Ø 41 millimeter telescoopvoorvork, waarvan nu de veervoorspanning instelbaar is, en een direct afgeveerde achterschokbreker met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Iets meer luxe dan op de huidige basis-CBF dus.Omdat ook de nieuwe CBF zijn no-nonsense achtergrond niet mag verloochenen gingen de plastisch chirurgen optisch gezien behoudend te werk. Hij kreeg het nieuwe neusje van de CBR600RR en aangepast kuipwerk aan de zijkanten, met geïntegreerde richtingaanwijzers. Die luxere tophalf-stroomlijn geven de bigbike een meer eigentijds uitstraling, iets dat wordt benadrukt door een fraai LED achterlicht. Eveneens meer eigentijds is de uitrusting. De 1000F heeft namelijk een zonder gereedschap in vier standen verstelbare kuipruit (totaal hoogteverschil 120 mm) en ook het zadel – met een standaard zithoogte van 795 millimeter – kun je 15 millimeter verhogen of verlagen. Dat gaat overigens nogal omslachtig, al is dat natuurlijk ook geen klusje dat je meerdere keren daags zult uitvoeren. Verder wordt de uitrusting gecompleteerd door een gerestyled en uitgebreid dashboard met onder meer een digitale snelheidsmeter, verbruiksmeter (actueel en gemiddeld), klok en resterende reikwijdte. En last-but-not-least: de remmerij van de CBF1000F is deelintegraal uitgevoerd: met de achterrem activeer je ook één zuiger van de rechterklauw aan het voorwiel. Volgens goede Honda-traditie zijn de remmen uitgerust met ABS en bovendien deels voorzien van stalen remleidingen.Een lekker complete machine dus, waar weinig op af te dingen valt. Al blijken er bij een minutieuze inspectie ook wel details te vinden waaruit blijkt dat men de prijs heel graag binnen de perken wilde houden. Kijk maar eens naar het simpel ogende rem- en schakelpedaal, de stalen swingarm, de vering zonder progressief linksysteem, de eenvoudige kettingspanners en de plastic afwerking van het dashboard.. Gelukkig zijn rem- en koppelingshendel wel instelbaar.De eerste generatie CBF’s (de CBF500 en 600) werden in 2004 werden gelanceerd middels het adagium ‘Just fit’. Een kreet die zeker ook voor de nieuwe 1000F opgaat. Vlij je neer in het comfortabele zadel en je waant je meteen weer thuis. Niks gewenning of onderwerping aan ergonomische flaters, alles past als een maatpak. Het stuur ligt lekker in de hand, benen rusten onder een ontspannen hoek en de zitpositie zweeft ergens tussen actief en ontspannen in. Naadloos aansluitend op het karakter van de machine eigenlijk. Geen rare uitspattingen, ook wat geluid betreft. Fluisterstil zoemt de viercilinder stationair voor zich uit en ook wanneer de krukas aan toeren wint blijft de orale uitbarsting altijd binnen de grenzen van het betamelijke.Voor we ons mogen onderwerpen aan de bochtige bergwegen van het Mallorcaanse achterland staan er eerst wat snelwegkilometers op het menu. Heb je op de standaard CBF al weinig over stabiliteit te klagen, dankzij het nieuwe frame met een 15 millimeter langere wielbasis is het helemaal als rijden op rails. Zelfs van diepe knikken in het wegdek is de duizend niet onder de indruk, hij vervolgt stoïcijns zijn weg en volgt snaarstrak de gekozen lijn. En ook de verstelbare ruit bewijst direct zijn meerwaarde, in de laagste stand is het insectenhappen geblazen, terwijl in standje drie de wind strak en turbulentievrij rond de helm wordt geleid.Wanneer de eerste slingers zich aandienen speelt de nieuwe allrounder zijn troeven andermaal prima uit. Honda heeft heel bewust gekozen voor behoud van de 160-achterband om een energieke handelbaarheid te garanderen en dat is prima gelukt. De machine voelt uiterst gebalanceerd aan en insturen doet hij heel gehoorzaam. Omgooien gaat lichtvoetig als op een hypermoderne mountainbike en de gekozen lijn volgt hij strak als aan een touw. Honda mag dan hebben afgezien van een hevelsysteem en een upside-down voorvork, een negatieve invloed op de rijeigenschappen heeft deze keuze allerminst. Bij de afstelling van het rijwielgedeelte lijken de technici overigens dezelfde strategie te hebben gevolgd als bij de zitpositie, sportief zonder in te boeten op comfort en dat betaalt zich hier uit. Net als het herziene blok dat zijn kwaliteiten in het bochtenwerk ten volle benut. Ondanks dat de koppelkrommes van de basisversie en de nieuwe F nagenoeg identiek zijn, lijkt die laatste, subjectief gezien dan, onderin een stuk daadkrachtiger. Soepeler ook. Staat de handel bij het uitkomen van de bocht per ongeluk nog een tandje te hoog dan is er geen vuiltje aan de lucht. Van ruim onder de tweeduizend toeren trekt de viercilinder, met nieuwe vier-in-één uitlaat, smeuïg als warme boter door zijn toerenbereik. Uitgelezen lineair ook, waarbij hij vanaf zo’n 5.500 toeren merkbaar laat blijken dat z’n roots in het supersportsegment liggen. Geen vreemde capriolen dus, maar wel gewoon flinke spierballen. En dat in combinatie met bijzonder goede manieren wat betreft gasreactie en draai-eigenschappen. Een meer dan geslaagde missie van de motortechneuten.Minder overtuigd waren we wat dat betreft van de remmen en dat is vreemd, want de remmen van moderne Honda’s kunnen doorgaans alle toetsen der kritiek doorstaan. Vertragen doet F weliswaar best stevig, maar we misten een mooie progressieve werking en een duidelijk drukpunt. Zowel voor als achter was er behoorlijk wat hand- en voetkracht nodig. Wellicht waren de remschijven vuil van de vele troep en modderstromen op de Mallorcaanse wegen: juist voor deze test kampte het eiland een week lang met noodweer.Desalniettemin speelt de nieuwe CBF zich positief in de kijker. Honda wilde een beschaafde en vlot ogende allrounder met uitstekende rijeigenschappen en daarin zijn ze zonder meer geslaagd. Daarbij biedt de CBF1000F in zijn totaliteit veel motorfiets, maar ècht goedkoop is hij – helaas – niet. Hij kost in Nederland € 12.250,-, en dat is 1.260 euro meer dan de gewone CBF1000. Die meerprijs is echter absoluut gerechtvaardigd gezien het actuele rijwielgedeelte, het sterkere blok met zijn prima manieren en het frisse uiterlijk.________________________________________[KASTEN + UND -]+Blok: welgemanierd en sterkErgonomie: actief maar comfortabelRijeigenschappen: bijzonder neutraal rijgedrag-Remmen: vergen veel krachtAfwerking: wat goedkope detailsPrijs: niet echt laag________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CBF1000FMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm, geregelde katalysator, 330 watt dynamo, 12V/10Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 75,0 x 56,5 mmCilinderinhoud 998 ccCompressie 11,2 : 1Max. vermogen 79,0 kW (107 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 96 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, instelbare veervoorspanning, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm, driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw, deelintegraal remsysteem, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17Banden in test Bridgestone BT57MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 64,0º, naloop 110 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 120 mm, zithoogte 795 mm (+/- 15 mm), rijklaar gewicht volgetankt 245 kg, tankinhoud/reserve 20,0/4,0 liter.Garantie twee jaarKleuren zwart, zilver en witPrijs NL € 12.250,- / B € n.b.INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. 053-725 1

Lees meer over

Honda CBF1000F

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-