+ Plus

Eerste Test AJP PR7 650

Bij het zien van de letters ‘AJP’ zal zelfs een motorkenner er niet direct een motormerk in herkennen. Begrijpelijk, want AJP is een van de kleinste motorfietsfabrikanten van Europa. Met een man of 15 op de werkvloer bouwt de Portugese firma vooral 250 cc offroad motoren. Na twee jaar ontwikkeling komt daar nu een nieuw volwassen model bij, de PR7. Wij maken in Portugal vast kennis met deze jongste telg van het familiebedrijf, waar men nog echt hart heeft voor offroad-motoren.

António Pinto (57) was een gedreven en meervoudig Portugees endurokampioen toen hij als 22-jarige in 1981 een winkel voor reparaties en modificaties voor enduromotoren begon. De oprichting van AJP (de drie letters staan voor de initialen van de oprichter) was in 1987. De eerste motorfiets, een 125 met tweetakt Casal-blok, kreeg de naam van zijn in dat jaar geboren dochter Ariana. Het was de bedoeling dat er slechts 25 van deze motoren zouden worden gemaakt, maar omdat het een succes werd kon de productie worden uitgebreid. Vanuit de samenwerking met Petrogal (het bedrijf wat tegenwoordig opereert onder de naam Galp Energia en in Portugal veel tankstations heeft) werd de AJP Galp 50 ontwikkeld. Met dit lichte motortje werd met succes (5 nationale titels) deelgenomen aan endurowedstrijden. In 2001 werd de eerste (125cc) viertaktmotor gebouwd: de AJP PR4. AJP bouwde als een van de eerste offroad-motoren, waarbij de tank zich onder de buddy bevindt. De gebruikte motorblokken worden in China gefabriceerd, bijna alle overige delen worden zelf gemaakt of komen van Europese toeleveranciers.
AJP begon in 2002 voorzichtig met exporteren naar landen als Frankrijk, Duitsland en Engeland, waar vraag was naar lichte offroads. Voor de zware klei of de zanderige Nederlandse bodem waren de lichte motoren minder geschikt. In 2003 betrok de fabriek een nieuw pand (lees: een hal in een bedrijfsverzamelgebouw) waar de PR4 voorzien werd van een Chinees 200 cc-blok. In 2008 kwam de PR3 200 MX, een zeer lichte (89 kg) 200 cc-enduro, waarvoor de fabriek zelf het frame bouwde. In 2009 kwam er wat meer financiële armslag toen er zich een investeringsmaatschappij meldde voor participatie. Dat resulteerde in de ontwikkeling van de PR5. Hoe ze dat alles daar in Lousada (in de regio Porto) voor elkaar hebben gebokst, mag een wonder worden genoemd: van efficiëntie op de werkvloer is bij AJP weinig terug te vinden. Van enthousiasme, betrokkenheid en vakkennis des te meer.

En toen was daar ineens het PR7-project. Waarom een zware enduro-adventure motor? Pinto: “Een echt plan of marketingstrategie zat en zit er niet achter. Ik vond gewoon dat zo’n motor er moest komen, omdat ik er zelf graag mee wilde rijden. Dat is de belangrijkste reden geweest om met het project te beginnen.” Twee jaar geleden reed er al een prototype van die nieuwe PR7 rond, toen nog met een Yamaha XT660-blok en op de Intermot in 2014 werd die PR7 gepresenteerd. Maar omdat Yamaha op langere termijn geen garantie kon geven voor levering van dit blok moest AJP op zoek naar een alternatief. En dat werd het eencilinder TE610-blok van het oude Husqvarna, dat nu dus ook in de nieuwe SWM’s wordt gebruikt. De basis daarvan dateert uit 2006.
Het PR7-prototype werd tijdens diverse nationale evenementen getest en overal oogstte de machine veel bekijks en bijbehorende lof. Volgens eigen zeggen heeft de ontwikkeling van de PR7 100.000 euro gekost. Een schijntje voor een ‘normale’ motorfietsfabrikant, maar voor het kleine AJP een behoorlijke rib uit het lijf. De homologatie van de PR7 bezorgde de fabriek de meeste hoofdbrekens en kosten. Miguel Oliveira, bij AJP verantwoordelijk voor de homologatie, heeft er slapeloze nachten van gehad. “Het verkrijgen van een homologatie had meer voeten in aarde dan verwacht. Daarom duurde het ook allemaal langer dan gepland. En ook nu hebben we concessies moeten doen. De gehomologeerde versie staat te boek als een enduromotor waarmee niet met een duopassagier gereden mag worden. Omdat het een enduromotor betreft, hoeft er ook geen ABS op te zitten. Maar met de originele – gehomologeerde – uitlaat wordt niet het volle vermogen gehaald. Er is echter wel een ‘FullPower’ te koop met een Doma-uitlaat en aangepaste CDi.” Hoeveel vermogen er aan boord is en wat het verschil is tussen de geknepen en de open enduro-versie maakt de fabriek niet duidelijk. In de SWM RS650R levert hetzelfde 600 cc-motorblok 52 pk.
Er circuleerden al enkele jaren foto’s van de PR7, maar ‘in het echie’ is het toch weer net even wat anders. Wat direct opvalt aan de PR7 650 (zo heet de motor officieel, maar het is gewoon een 600) is de zeer nette afwerking met oog voor detail. Behalve het SWM/Husqvarna-motorblok is bijna alles in eigen huis gemaakt of ontworpen. Twee details springen er uit: de 16 liter tank onder de buddy en een heus tablet als navigatiesysteem. Dat laatste hebben we nooit eerder op een motor gezien en volgens AJP is het tablet dusdanig schokbestendig dat het niet stuk gaat, ook niet bij intensief offroad rijden. Tijdens onze testrit volgen we een parcours, zowel offroad als onroad, waarbij de Android gestuurde navigatie perfect en vooral heel duidelijk functioneert. Wel even wat anders dan een Garmin GPS60 met een schermpje van een paar vierkante centimeter…
De uitrusting van de PR7 is heel compleet. Mooi afwerkte kuip, grote 16 liter tank, comfortabele buddy, brede voetsteunen en ga zo maar door. De zit is perfect en het weggedrag op asfalt strak. De Sachs voor- en achtervering doet z’n werk goed, ook in het terrein. De PR7 ziet er uit als een motor om zo de Dakar mee in te gaan, maar of dat een goed idee is? Een avontuurlijke offroad-reis lijkt ons een beter idee. Mensen die dat van plan zijn, adventure & travel dus, vormen de doelgroep voor deze PR7. Met zijn 148 kg is de PR7 geen lichte motor, maar zowel op de weg als in het terrein zit dat gewicht je niet in de weg. Het meeste gewicht zit laag.
Het Husqvarna-motorblok loopt goed, heeft zijn klasse natuurlijk al lang bewezen, maar de versnellingsbak vraagt wel om aandacht. In de lagere versnellingen gaat schakelen, zowel omhoog als omlaag, wat stroef. Dat is eigenlijk het enige minpuntje, maar dat zou bij een minder maagdelijke kilometerstand wel beter kunnen worden. Dunnere olie, waardoor de koppeling beter vrij komt, wil ook wel eens helpen om soepeler te kunnen schakelen. Als je op de motor zit, nodigt deze direct uit om een lange rit te maken, en dat is ook precies de bedoeling van de PR7.

Het merk AJP wordt in Nederland vertegenwoordigd door twee offroad-enthousiastelingen: Luis Freitas en Peter Bos. De eerste is Portugees van geboorte en spreekt de Portugese taal, wat de communicatie met AJP-directeur Pinto, die geen Engels spreekt, een stuk gemakkelijker maakt. Dit tweetal heeft geen achtergrond in de motorhandel, maar kwam door toeval terecht bij AJP. Ze raakten enthousiast door de bevlogenheid van oprichter/eigenaar Pinto en besloten om de import van AJP naar Nederland op te pakken met hun daarvoor opgerichte bedrijf ‘Motor Import Nederland’, dat is gevestigd in Amsterdam. Aan enthousiasme ontbreekt het dit tweetal niet. Peter Bos: “Tijdens de Motorbeurs vorig jaar konden we de PR7 nog niet tonen, wel de lichte modellen. Bij de komende Motorbeurs hopen we wel de PR7 te hebben. AJP is echter geen fabriek waar de motoren als warme broodjes van de band rollen. De motoren, en dan vooral de PR7, worden per stuk op bestelling gebouwd. Er is geen voorraad. Louis en ik zijn offroad-liefhebbers in hart en nieren. We beseffen heel goed dat we geen honderden AJP’s in Nederland gaan verkopen, enkele tientallen zou al heel mooi zijn. Met de PR7 zet het kleine Portugese merk toch iets unieks in de markt: zelfs KTM heeft zoiets tegenwoordig niet meer kant-en-klaar. Kwalitatief doet de AJP PR7 weinig onder voor de andere grote Europese merken en wat betreft onderdelenvoorziening betreft voorzie ik ook geen problemen. Het vertrouwde Husqvarna-blok is algemeen bekend en de andere onderdelen kunnen binnen enkele dagen vanuit Portugal naar Nederland worden verzonden.”
De lichte AJP’s staan bekend om hun gunstige prijs/kwaliteit-verhouding, maar hoe zit dat met de PR7? De uiteindelijke prijs in Nederland zal € 11.749 gaan bedragen. Is de motor dat waard? Ja, dat lijkt ons wel, maar de grote vraag blijft of de consument zo’n bedrag ook echt wil neertellen voor een relatief onbekend merk. Het is de mensen achter dit piepkleine motormerk zeker gegund. Eén ding is zeker: als je met een AJP PR7 komt voorrijden, heb je direct bekijks en genoeg stof om over te praten!

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...