+ Plus

Duurtest tussenverslag Honda CRF1000L Africa Twin

Of het nu om het eerste of tweede woord gaat in bovenstaande kop – ze weerspiegelen hoe dan ook de ziel van de Africa Twin. Alles draait om het rijden. Waarom? Omdat het zo gemakkelijk gaat. Inmiddels al 39.000 kilometer lang.

Met de nieuwe Africa Twin heeft Honda het hart van veel motorfans gestolen. ‘Keep it simple’ had er boven het verlanglijstje van de ingenieurs kunnen staan. In plaats van de laatste trends te volgen met verschillende motormappings, semi-actieve vering of mega veel vermogen, koos de Africa Twin zijn eigen weg en wel met gematigde waarden voor gewicht, cilinderinhoud en vermogen en een terughoudende houding voor wat betreft de elektronica. In plaats daarvan kun je met de Africa Twin met een gerust hart het terrein in en – misschien wel belangrijker – heeft de Honda een bij de rijke traditie passend design.
De nieuwkomer verkocht van meet af aan goed, ondanks aanvankelijke leveringsproblemen, en een aanzienlijk deel van de verkochte modellen is voorzien van de DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling. Ook hier op de redactie oogstte de Africa Twin-duurtestmachine direct lof. Wat aanvankelijk echter stoorde, was het wiebelige stuurgedrag bij forse hellingshoeken. De boosdoeners bleken de standaard Dunlop D610-banden, maar daar waren halverwege het afgelopen jaar door de offroad-georiënteerde bandenmaten (21/18 inch) nog maar weinig alternatieven voor. Maar ondertussen zijn er naast onze bandentip, de Continental Trail Attack 2, nog meer opties (zie ook het bandenkader).
Dat de Honda-techneuten de Africa Twin qua elektronica op dieet hadden gezet, werd hier op de redactie al snel onderwerp van enige spot. Na 3.000 kilometer liet de eenvoudige menuknop op de linker stuurhelft het namelijk al regelmatig afweten, om vlak voor de eerste onderhoudsbeurt opeens weer de geest te krijgen. Het betreffende onderdeel werd niet vervangen en werkt tot op de dag van vandaag zonder problemen. Dit in tegenstelling tot de knoppenwinkel op de rechter armatuur. Bij kilometerstand 6.000 plaatste de na het starten regelmatig afslaande motor ons voor een raadsel. Het verschijnsel was noch reproduceerbaar, noch verklaarbaar. Het controleren van de stekkerverbindingen en het vervangen van de bougiestekker (garantie) brachten geen verbetering. Uiteindelijk bleek de startknop zelf de boosdoener en sinds de schakelunit is vervangen, heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Blijkbaar was onze Africa Twin niet de enige met dit probleem, want deze schakelunit en ook het achterwiellager blijken inmiddels bekende zwakke punten van dit model.

Dat de zoektocht naar probleemoplossingen over ongebruikelijk veel kilometers werd verspreid, had een simpele reden: afgezien van het reguliere onderhoud stond de Africa Twin namelijk nauwelijks stil. Als er iemand van de redactie een motor mee wil, wordt het eerst om de Honda gevraagd. Trouwens, over onderhoud gesproken: met 159 euro voor de 1000-beurt, 235 euro (12.000-beurt) en 325 euro (36.000) bleven de onderhoudskosten binnen de perken. Alleen de 24.000-beurt viel door de montage van wat accessoires en het prijzige originele luchtfilter met 834 euro een stuk duurder uit. De Twin springt trouwens behoorlijk behoedzaam met de banden om. Na de vroege vervanging van de standaard banden hielden de Dunlop Trailsmarts het 15.000 kilometer en de Conti Trail Attack 2’s het zelfs 16.000 kilometer vol.
In technische zin zijn de afstanden op hoog tempo de Honda nauwelijks aan te zien. Zowel de wat zwaar werkende koppelingskabel als de lekkende keerringen van de voorvork (na 34.970 kilometer vervangen) waren het gevolg van intensief gebruik onder alle weersomstandigheden. Wel nemen de klachten over het zitcomfort toe, aangezien het zadel al aardig doorgezeten is. Met nog 11.000 testkilometers te gaan, is de Africa Twin inmiddels in het zicht van de haven.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-