+ Plus

Ducati Club Races

In het weekend van 15 mei kleurde Assen rood. De 32e editie van de Ducati Clubraces kende met vijftien races in dertien klassen een vol programma en dito rennerskwartier. Door het ontbreken van topcoureurs en exclusieve motormerken slaat het evenement voor het grote publiek minder aan, Maar de echte liefhebbers blijven smullen, sleutelen en scheuren. Een paar grote trailers staan er nog wel. Maar de tijd dat exclusieve motorbouwers en topcoureurs de Ducati Clubraces als dwepend strijdtoneel gebruiken is al jaren passé. Tentjes met luchtbedden prikken weer in het rennerskwartier. Caravans met blikken kant-en-klaar maaltijden hebben de buikholte van het circuit heroverd. En er wordt weer gesleuteld in raceoverall. Bovenal zijn de Ducati Clubraces de aanbidding van desmodromisch huisvlijt. Vaak in letterlijke zin. Menig Ducatist schuift zijn relikwie tot in de woonkamer. Met daarboven kreunende zolders onder het gewicht van dozen gebruikte onderdelen. Zo ook in de woningen van vader en zoon Kaptijn. Al jaren struinen ze Italiaanse beurzen af op zoek naar dat ene nog net te betalen onderdeel. Senior begon in 1977 met een Ducati op Nijvel en Zolder te racen. Een opvallende verschijning want er waren slechts drie coureurs die de koningsassen aandurfden. Zoon Dennis rijdt vanaf 1993 met achtereenvolgens een Pantah 650, Monster M900, een opgeboorde Ducati 748, een 750 Sport en in nu de Classics met een TT F1 replica. Die F1 was altijd hun beider droomfiets, maar tegelijkertijd even schaars als onbetaalbaar. Dus kochten ze een 750 Sport en lieten het frame van een TT1 in Italië nabouwen. Elk hebben ze op die manier nu een replica met het onderblok van de 750 Sport voorzien van Pantah cilinderkoppen en Dellorto vlakschuifcarburateurs naar achteren. Dennis Kaptein: ”Met Vtwo-nokkenassen, grotere Mallossi inlaatspruitstukken en grotere inlaatkanalen. De uitlaat is een exacte kopie van de TT1 Endurance.” Omdat het TT F1-frame een staande achterveer heeft, is de brug van een 851 gemonteerd. De voorvork is ook afkomstig uit een 851 met zwarte Brembo-klauwen en 320mm zwevende remschijven. Magnesium velgen maken de motor af. “Het opbouwen duurde een jaar. Het blijft low-budget omdat ik alles bij elkaar moet schrapen. Behalve de Ducati Clubrace rij ik ook de Bikers Classic in Spa en wel eens een circuitdagje in Frankrijk. Ik ben geen rondetijdenfreak maar heb er in mijn klasse de pole mee gehaald!”Vader en zoon Van Buiten richten zich sinds 2006 op de Supermono. Een klasse van viertakt eenclinders tot 800 cc die met een Europese serie helemaal is opgebloeid. In Assen melden zich 49 inschrijvingen met 11 verschillende nationaliteiten. De motorfiets van Sjoerd van Buiten bestaat uit het Ducati 1098RS-frame en blok van het Altea WK Superbike team van Carlos Checca uit 2010. Maar de voorvork stamt uit de kampioensfiets van James Toseland in het Ten Kate Honda Team…“Voor dit seizoen hebben we ook het uitlaatsysteem van Checca uit 2010 kunnen kopen. Samen met een kortere primaire overbrenging is het koppel onderin veel gunstiger.” aldus Sjoerd van Buiten. Omdat een tweecilinderblok niet in deze klasse past, is de staande cilinder op het carter vervangen door een afdekplaat, een amputatie die om veel aandacht voor het balanceren vraagt. “De details hou ik liever voor me, maar de motor trilt veel minder dan vorig jaar. Toen was het na vijf ronden al afzien. Nu moeten ze me de pits in halen.” Van beroep software-ontwikkelaar heeft Sjoerd van Buiten de Supermono uitgerust met een geavanceerd motormanagement systeem. “We zijn een van de weinige die met injectie rijden. Er zit ook een powershift op waardoor ik volgas kan overschakelen. Ook traction- en launce-control zijn aanwezig, maar die staan niet aan.”Aan het datalogsysteem zitten veel sensoren die overal in de motor drukken en temperaturen meten. Er is ook een sensor in de uitlaat voor het vaststellen van de lambda-waarde om te zien of het mengsel goed blijft. Het motormanagementsysteem kan automatisch het mengsel bijregelen. “Als de motor te arm staat, dan loopt het gauw stuk. En ik heb een GPS waardoor ik op een halve meter nauwkeurig kan zien hoe ik over het circuit mijn ronde rij. Het motormanagement is ook gekoppeld aan de datalogger.” Sinds hij in 2006 met de Supermono is gestart, is Sjoerd opgeschoven naar een tweede plek in de eindstand van het Nederlands kampioenschap en de derde in het Europese kampioenschap. Bij de openingswedstrijd eerder dit jaar in Assen reed hij het hele veld met zeventien seconden zoek. In Spa ging het blok onherstelbaar kapot en wilde het reserveblok niet goed lopen. Nu weer terug in Assen liep in de vrije training het big end er uit. “Via het deksel waar normaal de staande cilinder is konden we de schade herstellen dus het blok hoefde gelukkig niet uit elkaar. Vanmorgen in de eerste training ging het in de regen al zo ontzettend lekker. Ik reed 3.5 seconden sneller dan de rest.” Ook op droog leek Sjoerd poleposition te pakken te halen, tot in de Strubben een klep stuk ging. En ook in de wedstrijd is het feest al na één ronde over.Ongeveer dertig jaar geleden begon Jos Damen al bij de Ducati Clubrace als omroeper, nadat Jan de Rooij hem om assistentie vroeg. Damen was destijds rondeteller in een epoche zonder computers en transponders. Nu is hij onder onder andere de vaste speaker voor de nevenactiviteiten van het TT Circuit en dus ook voor de Ducati Clubrace.Affiniteit met motorsport is er volop. Sinds zijn verhuizing en huwelijk in 1972 hielp Jos Damen in de fanclub van de coureur uit het dorp, organiseerde wegraces in Brabant en was official bij de KNMV. “Maar later ben ik me op het speakeren gaan concentreren. En natuurlijk op de motorfiets naar de wedstrijden, al komt het daar de laatste tijd wat minder van.” Vorige week versloeg hij nog een motorcross. Zonder monitor voor de tussenstanden, maar ouderwets met een stuk papier in de ene hand en de microfoon in de andere. “De stand zelf bijhouden heb ik geleerd van mijn tijd als official. Maar schrijven en praten tegelijk gaat niet, dus ik doe veel uit mijn hoofd. Waarbij je ook niet moet gokken, want daarop pinnen de toeschouwers je vast.” Op het TT Circuit heeft Jos Damen betere faciliteiten. Tijdens de Ducati Clubraces informeert een monitor hem over de tussenstanden in de race. Alleen televisieschermen die laten zien wat er op elk punt van de baan gebeurt, zoals bij de TT en Superbikes, ontbreken. “Ik volg de coureurs tot ze de Haarbocht in gaan, kijk dan op mijn monitor en pak ze pas weer op vanuit de GT-bocht. Dat is vanuit mijn positie nog best ver weg. Kleuren en nummers moet je goed onthouden.” Gespecialiseerd is Jos Damen in de motorsport, maar dan wel in brede zin. “Niet alleen wedstrijden verslaan maar ook teampresentaties, feesten en partijen.” Internet maakt het tegenwoordig weliswaar makkelijker om aan informatie te komen, toch arriveert Jos Damen nog steeds de dag voor de races op het circuit om zich tijdens de trainingen voor te bereiden. “Op de wedstrijddag gaat het dan aan een stuk door. Tijdens de TT en WK Superbike zijn dat drie dagen lang van ‘s morgens 8.15 uur tot 19.00 uur. Maar ik vind het nog steeds geweldig om te doen. Als kind wilde ik al in het mekka van de motorsport werken.” Ook met 66 jaar blijft Jos Damen druk bezet en sinds twee jaar heeft hij er ook nog een lokaal radioprogramma op woensdagavond in Brabant bij. En na afloop van vrijwel elke race interviewt hij ook graag de top drie op het erepodium. Dat is gezien het volle programma bij de Ducati Clubraces helaas niet mogelijk. “Ik vind het van de sporters altijd knap dat ze met een microfoon onder de neus meteen een goed verhaaltje kunnen houden. Jan de Rooij hield eens een keer plotseling de microfoon onder mijn neus en ik klapte helemaal dicht. Terwijl ik als speaker toch wel mijn woordje klaar heb. Daarom ben ik ook voorzichtig als mensen niet geïnterviewd willen worden of niks te zeggen hebben. Dan blijf ik er niet te lang bij stil staan. Vooral bij radio leer je dat wel; daar moet je doorpraten anders valt er een stilte die enorm opvalt. Je moet tijdens die korte interviews trouwens ook erg goed opletten wat er gezegd wordt, om daar meteen op in te kunnen spelen.”Piedro Cossu van Race-Pro is elk jaar tijdens de Ducati Clubrace goed voor een opzienbarende motorfiets. De handelaar in motorbokken en onderdelen uit de MotoGP en WSB toont nu een Desmoseidici met speciale startkar gebaseerd op een Ducati 916-blok! “Het blok in de startkar is van een schade 916. Dichtgelast maar niet netjes genoeg om nog te verkopen.” Aangevuld met hightech kruiwagenwielen, het tuinhek van de buurman, de as en wielen van de kartbaan, een halve 916 tank en een raceradiateur heeft Cossu er een opzienbarende startkar van gemaakt. Met het kleine kartwiel wordt de startkar tegen het achterwiel van de racemotor geduwd, zodat die met ingetrokken koppeling langzaam op toeren komt. Koppeling los, en de racer loopt in een paar tellen. “Deze kar zou wat zijn om de Ducati fabrieksmotoren in het WSB mee te starten. Wist je dat de laatste 999-motor, de F07 van Bayliss, een compressie had van 1 op 15,8? Bij een compressieverhouding van 1 op 16 kun je al bijna spreken van een dieselmotor, dan wil het mengsel door d ehoge druk al bijna uit zichzelf gaan ontbranden. Die speciale racers lopen daarom ook op racebenzine. Die starten echt niet op benzine uit de gewone pomp, ook niet als je er octaanverhoger bij gooit. Dan krijgt zelfs deze bijzondere startkar ze niet aan de gang…” Vanuit Engeland wordt de Ducati Clubrace bezocht door de Ducati 848 Challenge. Deze raceklasse is daar in 2010 gestart met nagenoeg standaard 848 EVO-modellen. De rijders liften in Engeland mee met de echte raceallure omdat ze rijden in het bijprogramma van de British Superbikes. Hoewel de klasse een Britse aangelegenheid voor hobbycoureurs is, staan er toch een Zuid-Afrikaan en een Rus ingeschreven. De Zuid-Afrikaan moet wegens visumperikelen Assen missen, maar de Rus Alexey Ivanov is wel present. De Moskoviet rijdt dit jaar de Spaanse Moto2 en het Russisch Superbike-kampioenschap. En met ondersteuning van de Ducati-dealer uit Manchester neemt hij dus ook deel aan de 848 Challenge. Helaas duurt zijn debuut in Assen maar tot in de tijdtraining. Met het onderuit trekken van de motor in De Bult raakt zijn schouder uit de kom. Toch kwam ook hij niet voor niets naar Assen: bij de talloze stands op het rennerskwartier doet hij veel inkopen en met een enorme berg onderdelen achterin de bestelbus vertrekt hij zondagavond weer richting Rusland…[[bijschriften]]1 3791.tifPiedro Cossu met zijn bijzondere Ducati 916-startkar achter de Supermono van Sjoerd van Buiten.2 3814.tif Vader en zoon Kaptein met een Ducati TT F1 Endurance replica.3 3619.tifVader en zoon Esseboom bekijken de schade aan de Ducati van junior.4 3844.tifOmroeper Jos Damen is al jaren een vaste waarde bij de Ducati Clubrace.5 4092.tifBij Star twin hebben ze het improviseren tot kunst verheven. Zelfs als er een spandoek opgehangen moet worden!6 4109.tifDe Rus Ivanov (grijze jas) scharrelt nog wat onderdelen bij elkaar voor zijn terugreis naar Moskou.7 4099.tifDe Belg Guido Mille bij zijn Ducati 250. Met zo’n achternaam hoor je eigenlijk een zware duc te rijden…8 4175.tifOok dit jaar werden de races geteisterd door regen, waardoor het circuit glad werd.9 4193.tifTja, je moet er wat voor over hebben om supporter van een Clubrace-rijder te zijn.10 PHL20110515-4109.tifHandelaar Udo Lenhard heeft al meer dan tien jaar een stand op de Ducati Clubrace.11 3738.tifFokke Tuik in de Euro Classics race.12 3675.tifToch nog een snelle Italiaan: Valter Bartolini op een GPM100013 4007Close-racing op elk nivo, dat zijn de Ducati Clubraces.14 4082.tifNooit leuk als je je man op die manier terug ziet komen in het rennerskwartier.15 4088.tifDucati-onderdelen te koop. In alle kleuren als het maar rood is.4178.tifDe winnaar in de 3D-Cup ontvangt zijn achtervolger bij de finish hartelijk.4155.tifDe familie wenst papa succes vlak voor de race.

Lees meer over

Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-