+ Plus

Cultbike Yamaha SR500

Over deze eenvoudige, maar beeldschone cult-Yamaha doen hardnekkige mythen de ronde. Bijvoorbeeld dat de luchtgekoelde eencilinder maar moeilijk aan te trappen is, maar wel een eeuwigheid mee gaat. “Er is weer een motor voor echte mannen op de markt. Mannen die de bas van een dikke eenpitter meer weten te waarderen dan de sopraan van een viercilinder.” Zo prees Yamaha in 1978 haar gloednieuwe SR500 aan, een no-nonsense machine met een krachtig pulserende 500 cc eencilinder. Een echte mannenmotor dus. Een imago dat werd versterkt door het feit dat de SR500 middels een kickstarter aan de praat moest worden gebracht. Daarvoor moest je met behulp van een decompressiehendel en een kijkglas rechts bij de cilinderkop het bovenste dode punt zien te vinden. Een echt ouderwetse procedure, die veel heeft bijgedragen aan de mythevorming van de SR500. Wie de startprocedure niet in de vingers had, kon tot absolute waanzin worden gedreven. Wie het eenmaal onder de knie had, kon de Yamaha zelfs midden in de nacht en op blote voeten nog aanslingeren. De mythe van de ‘mannenmotor’ bleef echter bestaan. De schitterende Yamaha gold als de Volkswagen Kever onder de motoren. Maar helaas niet omdat hij onverstoorbaar en probleemloos door bleef rijden. In tegendeel zelfs, want vaak ging na een kilometer of 45.000 het licht van de stampende eencilinder langzaam uit, om vervolgens met een harde klap zijn werkzaamheden te beëindigen. Op zo’n moment wist je dat een overmaat zuiger nodig was. Het Kever-image kreeg de SR veel meer omdat hij, net als de ‘Kogel uit Wolfsburg’ enerzijds eenvoudig en functioneel geconstrueerd was en anderzijds niet meer weg te denken was uit het straatbeeld. Wie begin jaren tachtig begon met motorrijden, kwam nu eenmaal bijna automatisch op een SR500 terecht. Zo groeide deze Yamaha uit tot een geliefde beginnersmotor, maar de eenpitter kende wel een aantal zwakke punten. Zo bleef het chassis tot aan de productiestop in 1998 ongewijzigd op het technische niveau van 1978, wat vooral op hoge snelheid (boven de 120 km/uur) tot een beangstigende vorm van beweging in het frame leidde. De voorste schijfrem had alles behalve bite, waardoor veel SR-remmen met staalomvlochten remleidingen werden opgewaardeerd (met ingang van 1992 zat er voor ook een trommelrem). Met de overgang van het type 2J4 naar de 48T ontstond er een smeerprobleem, wat ernstige schade aan de cilinderkop tot gevolg kon hebben. Maar met ingang van 1984 was dit probleem verholpen en dat kwam de duurzaamheid van de motor merkbaar ten goede. Het imago van de SR maakte de Yamaha immens populair, maar als echte mannenmotor werd deze Japanner in de jaren negentig hoofdzakelijk door vrouwen gereden. TECHNISCHE GEGEVENS: Eencilinder viertakt, 495 cc, 25 kW (34 pk) bij 6.600 tpm, 41 Nm bij 3.000 tpm, vijfversnellingsbak, stalen buizenframe, rijklaar gewicht volgetankt 170 kg, voorband 3.50 S18, achterband 4.00 S18, tankinhoud 14 liter, topsnelheid 142 km/uur, 0 – 100 km/uur in 8,3 sec. CLUB/INTERNET www.xtsr500.nl LITERATUUR Haynes werkplaatshandboek XT, TT & SR500, +/- € 34,-, o.a. via www.motoport.nl MARKTSITUATIE Een SR500 in originele staat te boek als verzamelaarsobject en het aanbod is uiteraard beperkt. Modellen uit de jaren tachtig met meer dan 60.000 kilometer levenservaring vind je nauwelijks onder de € 1.200,-.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.