+ Plus

Cultbike Suzuki LS650 Savage

Om heel eerlijk te zijn was dé opstapmotor van de jaren 80 en 90 een chopper met een ongebruikelijk formaat. Eén cilinder was blijkbaar genoeg om in het verkeer lekker op te schieten. In de vijftien jaar dat de Suzuki LS650 Savage werd gebouwd, heeft deze kleine chopper in ieder geval bewezen dat het niet erg is om anders te zijn. Vierkant, praktisch en goed. Deze begrippen stroken niet helemaal met de Savage. Praktisch was de Suzuki niet. Het duocomfort was maar zozo, de actieradius zeer beperkt en bij eenvoudig onderhoud als het wisselen van de bougies of het stellen van de kleppen moesten tank en buddyzit eerst worden verwijderd. Ook het begrip ‘goed’ is voor meerdere interpretaties vatbaar. Want wat moet je met een frame en een uitlaat die op zijn zachtst gezegd enigszins gevoelig zijn voor roest? Of met stereo schokbrekers die in no-time aan hun limiet zitten en een uitermate zwakke nokkenasketting? En om eerlijk te zijn, had je ook in die dagen alleen met een dikke V-twin wat in de chopper-scene te zoeken. De LS650 is slechts een eenpitter, die bij zijn debuut in 1986 dan wel weer de dikste standaar eencilinder op de markt was. In de lange geschiedenis van het model werden er maar weinig aanpassingen gedaan. In 1988 kreeg de Savage een vlak stuur, in 1991 werd er een versnelling toegevoegd aan de voorheen vierbak en in 1994 stonden er opeens 31 paardenkrachten op de lijst, in plaats van de eerdere 27. Over het motorblok gesproken: dat heeft een ‘vierkant’ karakter met een nagenoeg identieke boring en slag. Die verhouding bepaalt mede het karakter van het motorblok. Kenmerkend voor choppers is in de regel een lange-slag-karakter (dus een langere slag dan de boring groot is voor meer punch van onderuit), maar ondanks die afwijkende verhouding is de Savage in al zijn vezels een chopper in de beste zin van het woord. En daar is een eenvoudige verklaring voor, want de eenpitter trekt flink door van onderuit de toerenkelder en brengt de slechts 175 kilo wegende machine vlot op tempo (ter vergelijk: een middenklasse cruiser zet tegenwoordig al 20 kilo extra op de schaal), terwijl het vermogen middels een onderhoudsvriendelijke tandriem naar het achterwiel wordt getransporteerd. Afgezien van een snelheidsmeter en drie kleine lampjes zijn er geen technische snufjes te vinden in de cockpit van de Suzuki, die trouwens mooi op de tank is verwerkt. Ook naar chromen accenten hoef je niet te zoeken. De LS650 is een heel simpele machine, die zich puur en alleen op het aller wezenlijkste richt. Desalniettemin is het een echte chopper met een dun 19 inch gespaakt voorwiel, een vlakke balhoofdhoek en een zithoogte van nog geen 70 centimeter. De Savage is anders dan zijn naam doet vermoeden totaal geen wildebras, maar zeker ook geen heilig boontje. Zijn kenmerkende ‘good vibrations’ geven een enorm gevoel van vrijheid en daar genoten vanaf midden jaren tachtig tot aan de productiestop in 2000 meer dan duizenden Savage-eigenaren van. En ook tegenwoordig zie je deze opmerkelijk eenpitter nog wel eens door het landschap hameren. TECHNISCHE GEGEVENS Luchtgekoelde eencilinder viertakt, 652 cc, 23 kW (31pk) bij 5.400 tpm, 46 Nm bij 3.00 tpm, vijf versnellingen, stalen buizenframe, rijklaar gewicht volgetankt 175 kg, voorband 100/90S19, achterband 140/80S15, tankinhoud 11 liter, verbruik (secundair) 1 op 17,8, topsnelheid 139 km/uur, 0-100 km/uur in 9,4 sec. MARKTSITUATIE Goedkoop rijden onder de € 1.000,-? Tja, dat blijft ook in het geval van deze Savage vaker een droom dan werkelijkheid. Alhoewel een nieuwe Savage een dikke twintig jaar geleden omgerekend zo’n € 3.500,- kostte, wordt er tegenwoordig voor een twintig jaar oude Savage in nette staat en minder dan 30.000 kilometer op de klok nog rustig tot € 1.500,- gevraagd. Voor een originele machine uit de laatste modelserie (vanaf 1998) kun je daar nog eens een extra € 750,- tot € 1.000,- bij optellen. Stevig verbouwde Savages zijn misschien niet ieders smaak, maar ze zijn verhoudingsgewijs een stukje goedkoper. INTERNET www.suzukisavage.nl www.suzukisavageclub.nl [BU’s] [links] Eén cilinder was en is nog steeds een ongebruikelijke motorconfiguratie in de chopperwereld, maar toch werd de Savage volledig geaccepteerd. [rechts] Een lage zithoogte en een laag gewicht, ideaal voor beginners.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.