+ Plus

Compacttest Yamaha XV1900A Midnight Star

“Niet voor motorrijders die over de gulden middenweg willen rijden”, Yamaha’s brochure windt er geen doekjes om. En terecht, want de XV1900A is allesbehalve de gulden middenweg met zijn aanstekelijke over-the-top styling die heel nadrukkelijk teruggrijpt op de lang vervlogen jaren dertig en een flinke bak cruise-power uit twee dikke potten van cilinders. We reden kort met de Fully Loaded versie, voorzien van alle mogelijke toeters en bellen.Tik, tik; het metalig klinkende antwoord na een tik op het voluptueuze voorspatbord laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Puur metaal wat er klinkt. Wat dat betreft is de Yamaha Midnight Star XV1900A lichtjaren verwijderd van het clichébeeld dat Japanse cruisers niets meer of minder zijn dan goedkope plastic equivalenten van dat wat door de cruiserpurist als het enige echte origineel wordt gezien: de Harley-Davidson. Milwaukee Iron versus Hamamatsu Iron, wie had dat gedacht? En eerlijk is eerlijk: als de Midnight Star in deze aangeklede uitvoering (zie ook kader) voorbij glijdt, moet je twee keer kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Snel door de wimpers bekeken, zou het ook zomaar een Road King Classic kunnen zijn, om maar eens een Amerikaanse dwarsstraat te noemen. Iets dat wordt versterkt door het volledig ontbreken van een merknaam en typeaanduiding op de machine. Alleen met een geodriehoek op zak zou je kunnen vaststellen dat de blokhoek niet de traditionele Amerikaanse 45° meet, maar 3° extra telt. Een compliment zonder meer, maar deze Midnight Star is toch vooral een machine met een geheel eigen identiteit, alhoewel we voor de oorsprong daarvan toch weer in Amerika uitkomen, En wel het Amerika van de jaren dertig van de vorige eeuw. De vorm van de enorme koplamp tussen de vuistdikke vorkpoten, de strepen op balhoofd en benzinetank, de barokke tankconsole, de vorm van de knipperlichten en de spatborden; het hele lijnenspel wijst op een dynamische manier naar achteren, wat kenmerkend is voor het weelderige vooroorlogs Amerikaans design. Edelkitsch of de ultieme verwezenlijking van hoe een cruiser zou moeten zijn? Dat is voer voor discussie, maar feit is wel dat de XV1900A zich verre van de gulden middenweg beweegt en een meer dan opvallende verschijning is. Een verschijning ook, die nogal wat kilootjes op de schaal zet. In standaard trim stokt de teller pas bij een niet misselijke 346 rijklare kilo’s en in deze ‘Fully Loaded-trim’ komen daar nog een paar kilootjes bij. Dat vraagt uiteraard ook om een blok dat zijn mannetje staat. Daar zijn ze in Japan met vlag en wimpel voor geslaagd. De Midnight Star heeft geen twee liter blok, zoals haast gebruikelijk in dit segment, maar een 1.854 cc metende V-twin waar ‘ie zich geen tel voor hoeft te schamen. Ruim 90 pk vermogen bij krap 5.000 toeren, maar belangrijker in dit genre van de relaxte rijstijl zijn uiteraard de Newtonmeters. En daarvan heeft de XV1900A er een gezonde 155 van aan boord, die er bij een aangenaam lage 2.500 toeren uit komen rollen. Dankzij de mooi en zeker niet zwaar aangrijpende hydraulische koppeling schiet de Midnight Star door dat enorme koppel niet als een opgefokte diesel locomotief uit de startblokken, maar rolt ‘ie heel gecontroleerd en moeiteloos van de plek, waarna de geringste stijging van het toerental een forse duw naar voren bewerkstelligt. Aan daadkracht geen gebrek, ongeacht toerental of versnelling. Laag in toeren rond tokkelen of met een hogere polsslag, alles kan. Door de twee balansassen doet de luchtgekoelde V-twin dat ook nog eens zonder hoogfrequente trillingen. Enig puntje van kritiek is dat de versnellingsbak door de overvloed aan koppel beter af was geweest met een overdrive. Anders dan zijn kolossale voorkomen doet vermoeden, is de XV1900A voorbeeldig in de omgang. Door de lage zit en het lage zwaartepunt, niet in de laatste plaats te danken aan het lichte aluminium frame, is de Yamaha opvallend makkelijk te sturen en manoeuvreren. Bovendien heeft de Midnight Star een voor cruisers vrij ongewone gewichtsverdeling van 49,6% voor en 50,4% achter en dat pakt verrassend goed uit. De V-twin voelt steeds heel neutraal aan, is ondanks de comfortabele veerafstelling licht en precies te sturen en heeft nog een behoorlijke grondspeling. Voeg daar een stel adequate stoppers aan toe en je hebt een meer dan complete cruiser op de stoep staan, zeker in deze trim met turbulentievrije ruit en de twee hard lederen zadeltassen. Beide tassen zijn met een sleutel te openen en sluiten en met dezelfde sleutel kun je desgewenst ook de ruit ontgrendelen en verwijderen. Gemak dient de mens. Heeft wel een prijsje, want voor alle extra’s betaal je € 3.045,45 bovenop de basisprijs van € 18.999,-. Best wat, en daarin lijkt Hamamatsu Iron dan weer een klein beetje op Milwaukee Iron. [Kader]FULLY LOADEDStandaard is de XV1900A Midnight Star in feite een dikke ‘naked’ cruiser, dus zonder extra’s als het grote toerscherm en de hard lederen zadeltassen. De door ons gereden FL-versie is volgehangen met praktisch alles wat er op het gebied van originele accessoires bij Yamaha Nederland leverbaar is. In vogelvlucht zijn dat de volgende items, die uiteraard ook afzonderlijk te verkrijgen zijn: Afneembaar windscherm met slot € 809,96Hard lederen zadeltassen met steunen € 1.381,76Valbeugels € 212,75Sissybar met steunkussen, compleet € 629,99 TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA XV1900A MIDNIGHT STAR FLMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 48° V-motor, twee balansassen, twee tandwiel-aangedreven onderliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen en slepers, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 43 mm, geregelde katalysator, vijfversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 100,0 x 118,0 mmCilinderinhoud 1.854 ccCompressie 9,5 : 1Max. vermogen 66,4 kW (90 pk) bij 4.750 tpmMax. koppel 155 Nm bij 2.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 46 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 320 mm met dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 4.00 x 18; 5.50 x 17Banden 130/70R18; 190/60R17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.715 mm, balhoofdhoek 58,8°, naloop 152 mm, veerweg v/a 130/110 mm, zithoogte* 725 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 346 kg, max. belading* 204 kg, tankinhoud 16,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleur zwart, blauw, witPrijs zonder FL-pakket € 18.999,-Prijs met FL-pakket € 22.033,45INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nl

Lees meer over

Harley-Davidson Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha XSR900GP

Eerste Test Yamaha XSR900GP

9 mei, 2024

Seks op wielen; de Yamaha XSR900 GP is niets minder. Typisch een motorfiets die je zo uit de folder koopt. Of is ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-