+ Plus

Compacttest Yamaha X-Max 400

‘Max’ is inmiddels een ingeburgerd begrip als het om een motorscooter van Yamaha gaat. Er is in Europa geen scooter waarvan er zoveel over de toonbank gaan als van de TMax 530, ook al is deze überscooter met € 11.699,- beslist geen koopje. Ook de 125’s en 250’s uit de X-Max-serie doen het goed in Europa. Dat er nu een X-Max 400 op het toneel is verschenen om de op leeftijd gekomen Majesty af te lossen, is dus niet zo verwonderlijk.
Voor wie is die X-Max 400 nou eigenlijk bedoeld?, vraag ik me rijdend tussen hoofdstedelijke glazen kantoorkolossen af. Die vraag is niet zo heel moeilijk te beantwoorden: voor mensen die graag een vette scooter willen en een 125 of 250 te tam is, maar die het prijskaartje van Yamaha’s vlaggenschip te gortig vinden. Voor de X-Max 400 ben je een meer vriendelijke € 6.499,- kwijt en daarmee schaart deze Yamaha zich in het rijtje concurrerende modellen van andere fabrikanten. En dat geldt ook voor het vermogen van 32 pk dat de vierklepper levert. Het door dochteronderneming Minarelli gebouwde blok, dat eerder dienst deed in de Majesty, is voor zijn nieuwe taak in de X-Max 400 voorzien van een gemodificeerd injectiesysteem en een aangepaste variomatic riemaandrijving. Daar profiteert de X-Max duidelijk voelbaar in de eerste meters al van. Snel reagerend op een op groen gesprongen stoplicht zet de Yamaha gasbevelen een op een om in actie. En da’s prettig in een drukke stad, waar iedere seconde telt. Die pit geeft de Yamaha nog andere voordelen. Zo zit je met twee tellen al op 40 km/uur en dat betekent dat nagenoeg iedere automobilist bij een stoplicht gezien is. Ook het rijwielgedeelte stamt in basis van de Majesty en dat legt de X-Max 400 geen windeieren, want ondanks zijn forse optiek danst de Yamaha lichtvoetig door het verkeer. De combinatie van het 15 inch voorwiel en het 13 inch achterwiel staan zelfs heel abrupte koerswijzigingen toe en dat is een druk stadsverkeer een dik pluspunt. Dat krijgt de bagageruimte onder het zadel ook, want die is enorm. Vergeleken met de 250 is er een dikke tien procent inhoud bijgekomen, waarmee de totale inhoud op liefst 37 liter komt. De X-Max 400 kijkt dus niet op wat boodschappen meer of minder. En daarnaast telt de Yamaha ook nog wat handige opbergvakjes voor klein spul in het voorste deel van de stroomlijn. Maar ook buiten de stad staat deze maxiscooter zijn mannetje. Een snelheid van 150 km/uur staat vlot op de klok, waardoor je ook op de snelweg absoluut geen moeite hebt om lekker mee te komen. Door de rechte zitpositie heb je bovendien een uitstekend gevoel van controle en schenkt vertrouwen, evenals de grote en brede banden. Ook bij het snel even inhalen van een auto toont de X-Max 400 zijn pittige karakter. Yamaha geeft zelf een tijd van 4,8 seconden op voor een acceleratie van 50 naar 90 km/uur en daar lijkt puur gevoelsmatig weinig aan gelogen. Daarnaast laten de remmen, twee relatief forse schijven voor en een enkele achter, zich uitstekend doseren en is de vertraging puik. Helaas is het nog even wachten op de ABS-versie, deze worden pas begin komend jaar verwacht. Uiteraard zal de prijs daarvan iets hoger komen te liggen dan de X-Max 400 nu kost. Voer je het tempo in het bochtenwerk wat op, dan zijn er duidelijke verschillen merkbaar met de TMax en dat is dan nog even afgezien van de extra 16 pk vermogen. Met name de achterschokbrekers van de X-Max laten bij een vlotte rijstijl op asfalt van mindere kwaliteit wat steekjes vallen, waardoor er lichte onrust in het rijwielgedeelte ontstaat. Daarnaast kust de middenbok al snel het asfalt onder hellingshoek. In dat opzicht is de TMax net even wat strakker. Maar desondanks is de X-Max een geslaagd concept. Het vormt een veel betere brug tussen de 250 en het TMax-vlaggeschip dan de Majesty voorheen deed. De afwerking is van hoog niveau en met een ruim assortiment aan speciaal voor de X-Max 400 ontwikkelde accessoires, waaronder een Akrapovic uitlaatdemper, handvatverwarming en een topkoffer, heeft Yamaha deze maxiscooter zelfs een persoonlijke touch gegeven. TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA X-MAX 400 MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, traploze riemvariomatic. Boring x slag 83,0 x 73,0 mm Cilinderinhoud 395 cc Max. vermogen 23,2 kW (32 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 34 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoopvoorvork Ø 35 mm, stereoschokbrekers achter, veervoorspanning verstelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 267 mm met tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 267 mm met tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 15; 4.00 x 13 Banden 120/70-15; 150/70-13 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.565 mm, balhoofdhoek 62,0°, naloop 100 mm, veerweg v/a 110/110 mm, zithoogte 785 mm, rijklaar gewicht volgetankt 211 kg, tankinhoud 14 liter. Garantie 2 jaar Kleuren wit, grijs, zwart Prijs NL € 6.499,-/B € 5.990,- INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 60 00, www.yamaha-motor.nl INFO BELGIË D’Ieteren Sport NV, tel. +32 (0)2-367 14 11, www.yamaha.be [bu’S] [actie Yamaha_6911] De X-Max 400 in zijn natuurlijk habitat: de kantoortuin. [Yamaha_6885] ‘Spacy’ dashboard met een hoofdrol voor analoge klokken. Het LCD-display doet de rest. [Yamaha_6891] Een zee van ruimte onder het zadel van de X-Max. Er is in ieder geval plek voor twee helmen. [Yamaha_6884] Strak gesneden kont, met in dit geval een hoofdrol voor de optionele uitlaatdemper van Akrapovic. [Yamaha_6880] ABS komt pas volgend jaar beschikbaar voor de X-Max 400. [YamahaXmax1_6869, geen BU]

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.