+ Plus

Compacttest Yamaha FZ1

Omdat Yamaha’s naakte duizend onderin niet de soevereiniteit bood die het dikke literblok in potentie wel in zich heeft, komt de Japanse fabrikant nu met een aangepaste FZ1. Een nieuwe mapping is het antwoord op de vraag naar meer bottompower. Wij keken of dat antwoord bevredigend is. Herkenbare, agressieve lijnen en een heerlijk opgepompt voorkomen. Het is niet verwonderlijk dat de FZ1 één van de populairste naked bikes is. Iets dat ook te danken is aan het feit dat je nergens zoveel pk’s voor je geld krijgt. Niet minder dan 150 volbloed Arabische hengsten huizen er in het vooronder van deze fiets. Een indrukwekkend gevulde stal, echter wel eentje met een vermogenskarakteristiek die niet overal even lovend werd ontvangen. De uit de R1 stammende, hoogtoerige viercilinder liet het sportieve hart van menig piloot een paar slagen harder kloppen, aan goedmoedige soevereiniteit in de dagelijkse praktijk ontbrak het hem echter. Wie in een hoge versnelling vlot een bocht uit wilde knallen of lekker wilde surfen op een heerlijke koppelgolf, die kwam bedrogen uit. In de toerentalkelder gebeurde er namelijk bar weinig, dan moest je toch echt een tandje (of zelfs twee) terug.Best verwonderlijk eigenlijk, want voor het R1-blok werd getransplanteerd in de FZ1, onderging het blok wel eerst nog een flinke kuur. Zo werd onder meer de compressie verlaagd, de draaiende massa verhoogd, en kreeg de vierpitter tammere nokkenassen en een herprogrammeerd kenveld voor de ontsteking en injectie. Het blok werd daarbij geknepen van 180 naar 150 pk, maar die operatie slaagde echter maar ten dele, want tegenover het lagere topvermogen stond namelijk geen hoger koppel bij lage toerentallen.Een nieuwe mapping voor de 2010 FZ1 moet daar nu verandering in brengen. Maar om meteen maar met de deur in huis te vallen, al tijdens de eerste meters van onze hernieuwde kennismaken blijkt dat de vermogenskarakteristiek niet revolutionair is veranderd. Net als voorheen komt ook de nieuwe FZ1 tot zo’n zevenduizend omwentelingen van de krukas nog wat verlegen uit de startblokken, om de schade daarna energiek weer in te halen. Voor liefhebbers van de spreekwoordelijke schop in de rug natuurlijk goed nieuws.Onze subjectieve bevindingen worden onderstreept door de uitdraai van de vermogensmeting. De vermogens- en koppelkrommen van de oude en nieuwe FZ1 hebben een vrijwel vergelijkbaar verloop. Grootste verschil is een nog heftigere vermogensontvouwing tussen de zeven- en achtduizend toeren. Dat heeft als gevolg dat je de duizend moet rijden als een zeshonderd, oftewel het blok in toeren houden en veel schakelen. Iets dat overigens dankzij de precieze zesbak absoluut geen straf is, maar dat terzijde. Daarbij vibreert de getemde viercilinder licht in het op secundaire wegen gangbare toerenbereik, iets waarvan je door in rubbers opgehangen voetsteunen en stuur gelukkig geen last hebt.De FZ1 beschikt over Dunlop Sportmax D221 schoeisel en dat blijkt een vruchtbare samenwerking. De combinatie schept vertrouwen en dat resulteert er weer in dat je het tempo moeiteloos een paar echelonnetjes omhoog schroeft. Ook al omdat de volledig instelbare voorvork en de op de ingaande demping na eveneens volledig instelbare achterschokbreker hun werk bijzonder transparant doen. Aan de bak dus. Instuurmoment bepalen, tempo eruit halen met de krachtige, prima doseerbare remmen (standaard voorzien van ABS), insturen, hangen en ….krrrrrkkkkk. Veel vroeger dan verwacht schrapen de nippels over het asfalt, iets dat zich enkel laat oplossen door ze eruit te draaien of wat bij te slijpen. (al gebeurt dat dus ook onderweg wel…) Maar zeker wanneer er ook nog iemand achterop plaats neemt is dat geen overdaad, want dan rij je de stepjes redelijk vlot tegen het asfalt. Die passagier zit overigens een stuk comfortabeler dan het smalle zitje in eerste instantie doet vermoeden. Wel jammer is dat handgrepen en ook bagagehaken ontbreken. Ook een praktische middenbok mist de FZ1. Daar is mee te leven, maar het is ook best jammer (denk aan het kettingsmeren), zeker als je bedenkt dat zijn broer de Fazer hier wel over beschikt. Er is overigens ook nog een nieuwigheid waarover beide broers samen beschikken: de nu volledig zwart uitgevoerde einddemper van de uitlaat.Voornamelijk kleine veranderingen dus, echt wezenlijk anders is de 2010 FZ1 ten opzichte van zijn voorganger dan ook niet. Wel weer een stukje meer volwassen eigenlijk, net zoals dat gaat in het echte leven…________________________________________[TECHNISCHE DATEN FZ1 ABS]YAMAHA FZ1 ABSMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en vijf kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 42 mm, geregelde katalysator, 560 watt dynamo, 12V/11Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 45 : 17.Boring x slag 77,0 x 53,6 mmCilinderinhoud 998 ccCompressie 11,5:1Max. vermogen 110,3 kW (150 pk) bij 11.000 tpmMax. koppel 106 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/50ZR17Banden in test Dunlop Sportmax D221MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.460 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 109 mm, veerweg v/a 130/130 mm, zithoogt 815 mm, rijklaar gewicht volgetankt 230 kg, max. belading 180 kg, tankinhoud/reserve 18,0/3,4 liter.Garantie twee jaarKleur blauw-zilver, geel-zwart, zwart, grijs en witPrijs NL € 13.499,- / B € 12.690,-INFO Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nlINFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be________________________________________[KASTEN + UND -]+Remmen: krachtig en standaard met ABSActieradius: ruim 300 kilometerService-intervallen: praktische 10.000 kilometerDuozit: bijna net zo comfortabel als de rijdersplek-Mogelijke hellingshoek: gelimiteerdKoppel: onderin nog altijd beperktZitpositie: benen licht gespreid door brede tank________________________________________VERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmModel 2010110,0 kW (150 pk) bij 11.400 tpm104 Nm bij 9.100 tpmModel 2009108,4 kW (147 pk) bij 11.500 tpm101 Nm bij 9.300 tpm¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%; ² MotoPlus-testparcours, waarden voor handling en remmen zijn gemiddelden uit de beste drie metingen; referentie: motor uit hetzelfde segment met de beste waarden van dit moment. ________________________________________[UNTERSCHRIFTE]De prima remmenwinkel van de FZ1 is uitgerust met een gevoelig reagerend ABS.Rechtlijnig: het brede superbike stuur oogt stoer en zo voelt het omklemmen ook.

Lees meer over

Yamaha FZ1

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-