+ Plus

Compacttest Suzuki VanVan 125

De nieuwe rijbewijswetgeving is al vele malen vervloekt en verketterd, maar opent aan de andere kant ook deuren voor lichte motoren die we al hadden uitgezwaaid. Suzuki’s VanVan 125 is daar een mooi voorbeeld van. De kleine cultfiets is sinds kort weer nieuw leverbaar. Het eerste proefritje zit er op. De VanVan staat voor het huis en koelt langzaam af. Ik doe een paar passen achteruit en vraag me af wie er nu zo’n motorfiets zou kopen? Een echte beauty is het niet en ook de 12 pk vermogen die deze 125 levert, blaast je niet echt van de sokken. Daarnaast is deze onconventioneel ogende machine met een prijs van € 3.699,- niet echt een koopje. In optische zin borduurt de VanVan verder op de tegenwoordig erg in zwang zijnde RV-tweetakten uit de jaren zeventig. Maar deze moderne versie wordt aangedreven door een luchtgekoelde viertakt met injectie. De tweeklepper komt na een druk op de knop direct tot leven en laat zich stationair draaiend nauwelijks horen. De koppeling laat zich vederlicht bedienen en de eerste, maar later ook de andere versnellingen, vallen keurig op hun plaats. De 128 rijklare kilo’s laten zich door de ruimte stuuruitslag en de speelse handling met groot gemak dirigeren. Dat alleen al maakt de VanVan tot een geweldig apparaat in bijvoorbeeld de stadse drukte. Waar er ook maar een gaatje tussen het wachtende vierwielige blik opduikt, laat de Suzuki zich er speels en stabiel in drukken. En dat zonder getrakteerd te worden op morrende blikken. De meeste automobilisten moeten zelfs lachen en ook passanten draaien zich om en steken de duim omhoog. Zeker als je bij een stoplicht met veel gas en een fijngevoelige hand aan de koppeling probeert om de tamme eenpitter flitsend te laten vertrekken. Door die nadrukkelijk behouden vermogenskarakteristiek vraagt de Suzuki altijd en overal volledige inzet. Zowel bij hoge toeren als in de toerenkelder zit er niet al te veel pit in de VanVan. Ook de rest van de machine presenteert zich al even pretentieloos als het blok. Alle componenten ademen dezelfde eenvoudige als praktische charme. Achter zorgt een simpele trommelrem voor de vertraging en een paar waarschuwinglampjes vormen met een enkele ronde klok het dashboard. Die klok wordt trouwens nog door een as aangedreven. War zie je dat tegenwoordig nog? In functionele zin valt er weinig op aan te merken, alles lijkt op alledaags gebruiksgemak te zijn afgestemd. De zitpositie is comfortabel, maar door de zeer compact 6,5 liter metende benzinetank is er van contact tussen knieën en tank nauwelijks sprake. De ballonbanden van Dunlop in de maten 130/80 om een 18 inch voorwiel en een 180/80 om een 14 inch achterwiel maken een nette indruk. Op grip en afrolcomfort valt weinig af te dingen. En wonderbaarlijk genoeg hebben de ballonbanden geen negatieve invloed op het stuurgedrag. Zelfs snelle bochten worden door de VanVan soeverein gerond. Het aanspreken van de voorvork is minder voorbeeldig. Als je over hobbels en andere oneffenheden rijdt, danst het stuur onaangenaam in de handen. De enkele remschijf in het voorwiel weet daarentegen wel te overtuigen. Met krachtige hand laat de Suzuki zich met overtuigend remmen. Maar bovenal is de VanVan met zijn opvallende verschijning en geringe verbruik van zo’n 1 op 33 een door en door sympathieke machine. Opnieuw een cult in de dop…. [BU’s] [p. 52] Lol gegarandeerd: met de VanVan kun je op veel sympathie van het publiek rekenen. [p. 53, details] Door het brede zadel en de bagagedrager tover je de VanVan om in een echte pakezel. De cockpit is zeer eenvoudig gehouden met als voornaamste onderdeel een ronde klok met klassieke charme. Achter zorgt een trommelrem voor de vertraging, de remwerking daarvan is over het algemeen voldoende. TECHISCHE GEGEVENS SUZUKI VANVAN 125 MOTOR luchtgekoelde eencilinder viertaktmotor, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en twee kleppen, benzine-injectie Ø 26 mm, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 57,0 x 48,8 mm Cilinderinhoud 125 cc Max. vermogen 8,5 kW (12 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel 10 Nm bij 7.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 33 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor Ø 220 mm met dubbelzuiger remklauw, trommelrem achter Ø 110 mm. Spaakwielen met stalen velgen 2.50 x 18; 4.50 x 14 Banden 130/80-18; 180/80-14 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.385 mm, zithoogte* 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 129 kg, max. belading* 186 kg, tankinhoud 6,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren wit, zwart Prijs NL € 3.699,-/B € INFO NEDERLAND B.V. Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl INFO BELGIË Suzuki 2Wheels Belgium, tel. 03/450 04 11, www.suzuki.be

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-