+ Plus

Compacttest Suzuki V-Strom Black Rhino

Zijn naamgever staat te boek als ‘met uitsterven bedreigde diersoort’ en dat is toch een behoorlijke discrepantie met de al jaren immens populaire Suzuki V-Strom Black Rhino die toch behoorlijk springlevend is. Niet verwonderlijk want wij Hollanders zijn al sinds de steentijd fervent aanhangers van het ‘veel voor weinig principe’. En die traditie houdt ook de Black Rhino is zijn jongste verschijning weer in ere. Het is toch op z’n minst frappant dat de Nederlandse Suzuki importeur Nimag B.V. een speciale uitvoering van haar al jaren veruit meest populaire model vernoemt naar een diersoort waarvan er momenteel wereldwijd nog maar zo’n 4.200 van rondlopen. Dat zijn er nog minder dan het totaal aantal van iets meer dan vijfduizend V-Stroms (oude model) dat er sinds 2004 alleen al in Nederland over de toonbank vloog. Uitstervend ras? Eerder een plaag, al is dat een wel erg negatieve typering voor de aimabele kleine twin die zijn populariteit dank aan zijn werkelijk fabuleus toegankelijke karakter. En niet te vergeten de allround kwaliteiten, voor een woonwerk ritje door de drukke Randstad bleek hij net zo goed te porren als voor een avontuurlijke trip richting Alpen. Nu vereist die laatste wel wat andere randvoorwaarden en daarom zette de Nimag een jaar of wat geleden de speciale Black Rhino-uitvoering op poten. Ondanks zijn brede inzetgebied was (en is) de V-Strom een avontuurlijke geest en de Black Rhino benadrukte die persoonlijkheid nog eens extra. De volledige kofferset, handkappen, carterbeschermer en andere originele Suzuki-accessoires, die de reislust flink aanwakkerden, bleken een schot in de roos. Niet in de laatste plaats omdat het totaalpakket tegen een vriendelijk prijsje werd aangeboden. Dus niet simpelweg de som der delen, maar slechts een fractie daarvan. En dat is aan ons motorvolk wel besteed, een bijna volledig met extra’s volgehangen motorfiets, tegen een handjevol extra knaken. Prima deal toch? De Black Rhino deed het dus op z’n zachtst gezegd lekker in de verkooplijsten. En niet verwonderlijk mag de afgelopen jaar geïntroduceerde V-Strom 650 ABS zich dan ook verheugen op een soortgelijke behandeling. In 2012 staat de Black Rhino weer als vanouds in de prijslijst en onderscheidt zich van de standaardmachine door de volgende zaken: een traploos instelbaar Vario Touringscherm, robuuste kofferset van GIVI met 33 liter zijkoffers en ruime 46 liter topkoffer, handkappen, een onderkuip en praktische middenbok. Werp een vluchtige blik op de buddy en je zou kunnen denken dat ook dit een accessoire is, maar dat heb je dan verkeerd. Het standaard zitje oogt simpelweg gewoon redelijk exclusief. Een mooi pakket waarmee niet alleen de toerdeugden, maar ook het rijcomfort en praktische gebruiksgemak wel bij vaart. Tijdens de introductie van de nieuwe V-Strom waren bijvoorbeeld de werking van de standaard ruit en het gemis van een middenbok één van de weinige kritische noten, die behoren nu dus tot het verleden. De middenbok (zeker bij het pakken van de koffers en smeren van de ketting een wel heel welkome kameraad) spreekt voor zich, en tijdens een eerste kennismaking met Suzuki’s zwarte neushoorn rond het Spaanse Sevilla blijkt het ruitje namelijk ook meer dan adequaat te functioneren. Het is een nieuw model, zonder het welbekende kleine opzetruitje, dat dankzij twee klemmetjes snel en simpel traploos over een bereik van 12 centimeter instelbaar is. Zelfs voor mijn ruime 1.90 lichaamslengte meer dan voldoende. Meest in het oog springende feature van de Black Rhino zijn natuurlijk de koffers. Bouwden de originele Suzuki koffers, waarmee één van de introductiemachines was uitgerust, echt buitensporig breed, het GIVI-systeem ziet er gelukkig heel wat eleganter uit. Niet alleen door de rankere bouw, de koffers ogen ook simpelweg veel avontuurlijker dan de standaard exemplaren. Zowel top- als zijkoffers zijn van het nieuwe Trekker-type en herbergen naast het praktische Monokey-systeem (één sleutel voor alle koffers) nog een ander handigheidje. De koffers laten zich namelijk in twee delen openen. Wil je snel even iets uit de zijkoffers grijpen, zonder het risico te lopen dat je hele hebben en houden eruit lazert, dan kun je simpel de bovenkant openen. Moet de koffer helemaal leeg, dan klap je de hele zijkant, zoals gangbaar, open. Een praktische oplossing waar door de ontwerpers duidelijk over is nagedacht. Hebben deze zaken nog invloed op het rijgedrag? Het ruitje zoals gezegd wel, in positieve zin dan, aan onderkuip, middenbok en handkappen maken we maar geen woorden vuil, en de kofferset valt eigenlijk vooral op door zijn onopvallendheid. Niet veel breder dan het stuur kun je er nog goed mee tussen de files door laveren en een nadelige invloed op het sturen heeft het ook nauwelijks. Het stuurt, zeker volgeladen, net iets minder frivool, maar dat is nu eenmaal een natuurkundig gegeven waar je niet omheen kunt. Ga zelf na de Kerstdagen maar eens hardlopen en je weet meteen de invloed is van een paar kilo extra op de botten. Dankzij de hydraulische stelknop voor het aanpassen van de veervoorspanning achter is de V-Strom bovendien in een wip klaar te stomen voor wat extra gewicht. En de kosten van dit plaatje? Voor de V-Strom 650 ABS Black Rhino dien je exact tweeduizend euro meer te gireren dan de standaard versie, € 10.999,- om precies te zijn. Daarvoor in ruil krijg je dan een motorfiets waarmee je probleemloos het grote avontuur mee tegemoet kunt treden. In Afrika bijvoorbeeld, op zoek naar de zwarte neushoorn. Het hoeft immers niet altijd van één kant te komen! ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] SUZUKI V-STROM 650 BLACK RHINO MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen met vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 39 mm, 375 watt dynamo, accu 12V/10Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 47 : 15 Boring x slag 81,0 x 62,6 mm Cilinderinhoud 645 cc Compressieverhouding 11,2 : 1 Max. vermogen 50,7 kW (69 pk) bij 8.800 tpm Max. koppel 60 Nm bij 6.400 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 260 mm, tweezuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 4.0 x 17 Bandenmaat 110/80-19; 150/70-17 Banden in test Bridgestone Trailwing MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek 64,0º, naloop 110 mm, veerweg v/a 150/159 mm, zithoogte 835 mm (+/- 20 mm), rijklaar gewicht volgetankt 214 kg (standaard versie), tankinhoud 20,0 liter. Garantie drie jaar Kleuren wit, oranje en zwart Prijs NL € 10.999,- INFO NEDERLAND B.V. NIMAG, tel. (0)347 349 749, www.suzuki.nl

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-