+ Plus

Compacttest Kawasaki J300

Nee, ze hebben niet domweg, net als destijds bij de Suzuki V-Strom 1000, een embleem op een merkvreemde machine geplakt om het vervolgens als Kawasaki aan de man te brengen. Dit keer hebben ze de donor Kymco Downtown 300i, een serieuze verschijning in de scooterwereld, daadwerkelijk aangepakt en overgoten met een Kawa-saus.

Uiterlijk, zitpositie en met name de veerelementen zijn gemodificeerd. Verstandig, want onder de noemer ‘urban mobility’ kan met scooters, in tegenstelling tot zware motorfietsen, makkelijker geld worden verdiend. Vooral als je de ontwikkelingskosten uit kunt sparen. Bovendien heeft een longinhoud van 300 cc zich in de praktische klasse als ideaal bewezen. Waarom? Omdat zo’n blok beduidend meer kracht, koppel en reiscomfort biedt dan 125 cc-blok. Bovendien heeft zo’n scooter voordelen ten opzichte van een zwaardere variant als het aankomt op afmetingen, gewicht, handelbaarheid en benzineverbruik. Zo bekeken lijkt het dus een slimme zet van Kawasaki om te kiezen voor de 28 pk sterke Kymco ééncilinder.
De gemodificeerde vering spreekt verrassend goed aan, zelfs forse oneffenheden worden naar scooter-begrippen verhoudingsgewijs goed gefilterd. Alleen als je echt sportief gaat rijden, bereiken het stalen buizenframe en het rijwielgedeelte met de forse onafgeveerde massa snel de grenzen van hun kunnen en begint de J300 in hobbelige bochten licht te pendelen. Maar met een rijstijl die je nog het best kunt omschrijven als ‘dynamisch cruisen’, blijft de Kawasaki mooi stabiel en zeker sturen.

Ook de remmen benadrukken de uitgerijpte indruk die de J300 maakt. Beide hendels zijn instelbaar, de remmen laten zich goed doseren, en zelfs bij hard remmen blijft de scooter, in toom gehouden door een Bosch-ABS, op koers en laat zich daarbij heel nauwkeurig afremmen. De Maxxis banden vertroebelen het beeld weer enigszins met een matige eigendemping en daarnaast houden ze niet zo van een nat wegdek. In negatieve zin valt ook het ontbreken van een handrem op, op aflopend wegdek valt de Kawasaki nauwelijks te parkeren. Laatste manco: de bescherming tegen de elementen is in standaardtrim matig. Wat dat betreft is de hogere ruit uit de accessoirelijn een optie.
Al het andere overtuigt. Het blok draait gecultiveerd en reageert zonder lastwisselingen op het gas. De variomatic verdeelt het koppel op passende wijze en het zadel is comfortabel. In de ruimte onder het zadel past een helm en wat klein grut en de bagageruimte is met een topkoffer verder uit te breiden. Ook de afwerking is heel netjes. Alhoewel de J300 het sportieve imago van Kawasaki niet helemaal onderstreept, is het voor echte Kawa-fans een interessant alternatief in de drukke stad.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.