+ Plus

Compacttest Hyosung GT650IR 2008

In MotoPlus 11 vergeleken we de populaire Suzuki SV650 met zijn Koreaanse tegenhanger, de GT650R. Voor 2008 is die laatste op verschillende punten aangepast.In de genoemde vergelijkingstest bleek dat de Hyosung het wat prestaties en stuureigenschappen betreft – zeker gezien zijn prijs – niet eens zo gek deed, maar dat er op het gebied van de afwerking en details toch nog wel verbeteringen te bedenken waren.En met die kritiek zijn ze in Korea duidelijk aan de gang geweest, samen met de ombouw van carburateurs naar injectie (inclusief geregelde uitlaatgas-katalysator). Zoals ook het kleine i-tje in de nieuwe typeaanduiding GT650iR verraadt. Dankzij die injectie moet het vermogen volgens Hyosung ook stijgen van 77 pk naar 82 pk, maar op onze vermogensmeetbank bleven er daar precies 71 van over en dat is zelfs twee pk minder dan dat we ooit voor de carburateurversie maten.Het neemt niet weg dat de Hyosung het met die 71 pk tot exact 219 km/uur op de teller weet te schoppen, als de bestuurder zich klein maakt achter het ruitje. Nu klinkt dat ‘klein maken’ erger dan het is, want in de praktijk biedt de Hyosung juist behoorlijk veel ruimte en vinden zelfs langere mensen er een goede plek op. De goede ergonomie staat ook langere ritten toe, ook al omdat de stroomlijn je opmerkelijk goed blijkt te beschermen tegen weer en wind, zonder veel turbulentie of lawaai rond je helm. Daardoor kun je op de snelweg probleemloos een stevig tempo aanhouden, waarbij het verbruik eigenlijk altijd aan de goede kant van de 1 op 16,5 blijft.Maar het eigenlijke terrein van de GT650iR is natuurlijk de secundaire weg. En daar overtuigd de machine met zijn precieze, zij het niet superlichte, handelbaarheid en comfortabele vering. Waarbij we wel het idee hadden dat de achterschokbreker voor sologebruik behoorlijk zwaar gedempt is, want met een hogere veervoorspanning voor duogebruik klopt de totale afstelling beter.De machine stuurt zonder enige pretenties lekker en probleemloos. De dubbele schijfrem in het voorwiel vertraagd best goed, maar vooral sportievere rijders zouden graag een beter gedefinieerd drukpunt willen voelen, want er blijft ook bij hard remmen nogal wat beweging in het remhendel zitten. De achterrem zou in zijn geheel wel iets krachtiger mogen zijn. En ook de stuuruitslag is niet top: de draaicirkel is best groot.De zesversnellingsbak wil met iets kracht geschakeld worden. De vermogensafgifte is mooi lineair, al hebben we wel het idee dat deze injectiefiets iets eerder afbouwt dan zijn carburateur-voorganger. In het kritische middengebied zou de afstelling ook nog verfijnd kunnen worden, vooral het oppakken vanuit een bocht zou wat smeuïger kunnen. Nu heb je het idee dat er een fractie van een seconde niets gebeurd, waarna het vermogen er opeens in komt. Maar volgens de importeur heeft de fabriek inmiddels verbeterde software voor de injectie, waarmee dit euvel verholpen moet zijn.Maar in zijn geheel ontpopt de 2008-GT650iR zich als een geslaagde middenklasser, de afwerking is alweer duidelijk beter, evenals het frissere uiterlijk, waarbij de prijs ook in de hand is gehouden. En als je geen stroomlijn blieft, heb je voor 5.595 euro zelfs de GT650i Naked SE. Daarmee biedt Hyosung gewoon erg veel motor voor het geld.TECHNISCHE GEGEVENS HYOSUNG GT650iRMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 81,5 x 62,0 mmCilinderinhoud 647 ccCompressie 11,6 : 1Max. vermogen 60,0 kW (82 pk) bij 9.250 tpmMax. koppel 67 Nm bij 7.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, stalen swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 230 mm, dubbelzuiger remklauw.Bandenmaat 120/60ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1435 mm, balhoofdhoek 64,5º, naloop 85 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt 221 kg, maximum belasting 179 kg, tankinhoud 17 liter.Garantie twee jaarPrijs NL € 6.095,- / B € 5.290,-INFO NEDERLAND Hyosung Motors Nederland, tel. 038-453 32 22, www.hyosung-motors.nl INFO BELGIË Fesial n.v., tel. +32-10 24 24 04, www.hyosungmotors.be MotoPlus Metingen51,9 kW (71 pk) bij 8.800 tpm62 Nm bij 7.300 tpmMotorvermogen in kW/pkKoppel in NmMotortoerental x 1.000 tpmVermogen aan de krukas, metingen op eem Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG richtlijn, maximale afwijking +/- 5%[BU]Voor een scherp geprijsde middenklasser is de Hyosung keurig uitgerust met onder meer verstelbare voorvork en remhendel. De achterschokbreker is behoorlijk zwaar gedempt, de zitpositie en de windbescherming zijn dik in orde.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.