+ Plus

Compacttest Honda X-ADV

Aan de meeste Honda’s herken je het segment direct. Het zijn allroads, scooters, naked bikes of wat dan ook. De dit jaar vernieuwde X-ADV is de grote uitzondering. Is het meer een ‘zowel-als-ook’-machine of een ‘noch-noch’-machine? Een na-aper is het in ieder geval niet.

Platgetreden paden heeft Honda’s onconventionele X-ADV nog nooit onder de stijlvolle spaakwielen door laten rollen. In tegendeel: de bijna 240 kilo gewicht en ‘slechts’ 55 pk drukken hem in de ogen van velen al snel in de scooterhoek, waar Honda zelf het liever heeft over een tweewielige SUV, een ‘Adventure Bike’. De 750 oogt in ieder geval alsof hij ook in het terrein wat klaar kan spelen. Maar gezien de bovenstaande cijfers moet je daar in de praktijk natuurlijk niet al te veel van verwachten. Offroad rijden is toch een andere tak van sport.
Goed, dat laten we maar even voor wat het is. Het 2018-model heeft in ieder geval naast de tweevoudig instelbare tractiecontrole een ‘G-modus’ voor de DCT-bak met dubbele koppeling. Volgens Honda zou dat meer tractie bij offroad-gebruik moeten opleveren. Wat dat precies brengt, werd tijdens onze korte eerste kennismaking niet helemaal duidelijk, wel duidelijk is dat de X-ADV naast alle discussies over wat het nu precies is, wel degelijk bestaansrecht heeft. Dat begint al met de comfortabele zitpositie, gaat verder via de zonder gereedschap in vijf standen verstelbare ruit en houdt niet op bij de lange treeplanken voor de voeten. De Africa Twin die ons tijdens dit ritje vergezelde, knalde weliswaar harder de bochten uit, maar reed ook niet heel ver van de X-ADV weg. Punt.
Met de goed doseerbare remmen biedt de X-ADV zelfs dapper stand. Lange, goed gedempte veerwegen zorgen voor voldoende grondspeling en stabiliteit. De paralleltwin lijkt wat soepeler dan voorheen te acteren. Het met 900 naar 7.500 toeren verhoogde maximum toerental is prettig. Onder de streep kun je er lekker mee opschieten en er een vlotte rijstijl op nahouden. Tip daarbij: DCT in de Sport-modus, voor bochten met de linkerduim terugschakelen en zo de twin op toeren houden. Dan gebeurt er best wat. Maar lekker gemoedelijk kan uiteraard ook. In de D-modus zonder merkbare schakelvoortgangen door het landschap zoeven heeft ook wel wat. En als je geliefde niet al te fors is, kan hij/zij ook probleemloos mee. Mooi: bagagehaken op de duohandgrepen.
Heel goedkoop is de X-ADV met een prijskaartje van € 13.958,- niet, maar desondanks zeiden afgelopen jaar maar liefst, overwegend Zuid-Europeanen, ‘Ja!’ tegen deze extravagante verschijning.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-