+ Plus

Compacttest Gilera GP800

De tweede plaats is de eerste verliezer zegt men wel. Het feit dat de Suzuki Burgman 650 als koning der scooters niet uit het land van opgeklopte melk en de pizza komt, heeft voor de Italianen vast een nare bijsmaak. En dus komt Gilera nu met de nòg zwaardere GP800.Gilera bewijst dat je een misverstand ook doelbewust en provocerend de wereld in kunt helpen. De compleet nieuw geconstrueerde GP800 motorscooter mikt wat typenaam betreft op de top van de scootermarkt en probeert daarmee met name motorrijders uit het middenklasse segment op haar buddy probeert te lokken. Een heel bewust gekozen naam dus, die wel erg dicht aanleunt tegen die van de MotoGP wegrace’s. Toch staan de letters GP in deze niet voor ‘Grand Prix’, maar voor ‘Gilera Performance’, aldus Gilera…Dapper om je scooter een dergelijke naam mee te geven, maar dat betekent wel dat je deze ook waar moet maken. En dat moet deze GP bewijzen tijdens een introductie-testrit in hartje Milaan. Tijdens de spits uiteraard, geen makkelijke opgave. Onder die omstandigheden moeten we op de GP800 ook alles wat betreft handelbaarheid (op de ruime draaicirkel na prima), tussensprintjes en remkwaliteiten uit de kast trekken om de aansluiting met de inheemse voorrijder, die alle wegen klaarblijkelijk op z’n duimpje kent, niet te verliezen. Eenmaal de stadsgrens gepasseerd mag de Gilera laten zien wat topsnelheid betreft inderdaad over GP-genen te beschikken. Met een enigszins creatieve keuze van de snelste lijn streelt de kilometertellernaald uiteindelijk de 200 km/uur nèt niet, maar zo’n enorme topsnelheid is natuurlijk helemaal niet gek voor een voertuig dat normaliter de drukke stad als zijn natuurlijke habitat heeft.Die enorme top is natuurlijk vooral te danken aan de nieuw ontworpen 75 pk sterke, 90º V-twin-krachtbron met 839 cc, die onder de buddyseat is gehuisvest. Met zijn 75 pk zet dat blok nieuwe scooter-maatstaven. Trouwens: het blok gaat, met automatische transmissie en al, ook dienst doen in een motorfiets, want de binnenkort leverbare Aprilia Mana is geconstrueerd rond dezelfde aandrijflijn. Dat is dus een soort ‘motorscooter-motorfiets’.Terug naar de GP800: dankzij het 16 inch voorwiel en het 15 inch achterwiel loopt de GP rechtuit stabiel als op rails. De stroomlijn biedt ook uitstekend bescherming tegen de wind, waarbij de kuipruit elektrisch in hoogte verstelbaar is. Daarmee samenhangend is ook het windgeruis rond je helm traploos instelbaar van luid (ruit laag) tot onverdraaglijk (ruit hoog).In vergelijking met de huidige scooterregent, de Suzuki Burgman 650, is de uitrusting van de Italiaan niet zo luxe. Het dashboard heeft een snelheidsmeter, toerenteller, twee tripmeters, buitentemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, brandstofmeter en klokje. Vanwege de automatische transmissie is er een handrem aanwezig voor het parkeren op een helling. En dat parkeren kan op de middenbok of zijstandaard. De remhendels zijn instelbaar en daramee bediend je onafhankelijk van elkaar aan de voorzijde twee remschijven en achter één. Dat remmen gebeurd met gemiddelde handkracht. Met weinig feedback is de vertraging wel heel behoorlijk. Een ABS-versie laat volgens Gilera niet lang op zich wachten.Oorspronkelijk wilden de ontwerpers de GP uitrusten met tandriemaandrijving, maar onder druk van de marketingafdeling(!?) is er uiteindelijk voor een ketting gekozen. En dus zul je in het toch al niet te grote bagageruimte onder de buddy een plekje moeten reserveren voor een bus kettingspray. Dat die opbergruimte tegenvalt heeft natuurlijk weer alles te maken met het corpulente blok. Dat is ook de reden dat de middentunnel breed uitvalt en de treeplanken juist smal.Maar met die ketting laat de Gilera een grote veer voor wat betreft de onderhoudsvriendelijkheid waar motorscooters juist zo bekend om staan. Onbegrijpelijk. Wat trouwens ook onbegrijpelijk is, is dat de Gilera-technici de GP alle gadgets hebben onthouden die wel aan de Aprilia Mana zijn voorbehouden, zoals de mogelijkheid om naast de volautomaat ook te kunnen kiezen voor een sequentiële stand, waarbij met de linkerhand met knoppen moet worden geschakeld. Dat biedt de Burgman zijn berijder wel.Waar de GP800 wel mee schittert is zijn prijs: In België kost hij al 9.500 euro en de verwachting is dat de verkoopprijs in Nederland dik boven de tien mille komt te liggen. Dat getuigt in ieder geval van een gezond portie zelfbewustzijn van de Italianen!________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS GILERA GP800MOTOR vloeistof gekoelde tweecilinder-tweetakt 90º V-motor, een bovenliggende ketting aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, centrifugaal koppeling, zeventraps variomatic, ketting.Boring x slag 88,0 x 69,0 mmCilinderinhoud 839 ccMax. vermogen 55 kW (75 pk) bij 7.250 tpmMax. koppel 76 Nm bij 5.750 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buisframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, gegoten aluminium swingarm, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 280 mm, enkelzuiger-remklauw, handrem.Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 4.50 x 15Bandenmaat 120/70R16; 160/60R15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1593 mm, balhoofdhoek 64,5º, veerweg v/a 122/133 mm, zithoogte 780 mm, drooggewicht 245 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 450 kg, tankinhoud/reserve 18,5/3,0 liter. Garantie twee jaarKleur rood, zwartPrijs NL € n.n.b. / B € 9.500,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Piaggio Benelux BV, tel. +31 (0)162-447 500, www.piaggio.nl________________________________________[UNTERSCHRIFTE]De wonderen zijn de wereld nog niet uit: een scooter met een (vieze en onderhoudsgevoelige) kettingaandrijving. De marketingstrategen vonden een ketting sportiever ogen dan de oorspronkelijk geplande tandriem.Het dashboard is best informatief, maar van een scooter van dergelijke allure mag je toch iets meer ‘toeters en bellen’ meer verwachten.Stilistisch gezien oogt de GP wat braaf, maar hij is wel groot en krachtig.

Lees meer over

Gilera Suzuki GP800

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-