+ Plus

Column Nikki van der Spek MP19-2012

Als het aan Nederland ligt wel. Mooi voorbeeld is de nieuwe rijbewijsrichtlijn die eraan gaat komen. Goed plan! Nu we in crisistijd zitten weten we in ieder geval zeker dat op deze manier het aantal motorrijexamens flink zal dalen. En wie worden daar de dupe van? Juist, de motorrijschoolhouders, motordealers, het CBR en niet te vergeten de gemeenten die minder roze pasjes zullen gaan verkopen. Al vind ik het voor die laatste twee misschien nog wel het minst erg. De motordealers lijken ondertussen ‘gecompenseerd’ te gaan worden door de plannen om een APK-keuring voor motoren in te voeren. Zelf zie ik eigenlijk nooit barrels rijden die met duc tape en tie-wraps bij elkaar worden gehouden. Maar goed, kunnen we in ieder geval weer een paar tientjes per jaar wegbrengen en dat is altijd nog minder erg dan als je straks op je twintigste je motorrijbewijs wilt halen. “Mens, wat zeik je nu?”, hoor ik dan vaak. “Ze moeten extra lessen en examens aftikken, dus loop je binnen.” Yeah right, alsof het allemaal zo makkelijk zou zijn. De gemiddelde leeftijd van de motorrijder ligt nog steeds rond de leeftijd waarop een midlifecrisis ontluikt, met andere woorden: de gemiddelde GS-rijder. Dit is ook ongeveer de leeftijd (35 – 50 jaar) die je het meest tegenkomt bij rijscholen. Jongeren tussen de 18 en 21 jaar zijn vaak net aan het werk, profiteren nog volop van kost in inwoning bij papa en mama, maar zijn vaak wel zo slim om direct het A- en B-rijbewijs te halen. Wat er tussenin zit is druk bezig met carrière maken of hard aan het oefenen om kinderen te maken. Voor een enkeling past daar het motorrijbewijs nog tussen, maar de meesten wachten tot hun bloed- en geldzuigende kroost de deur uit is, zodat er meer financiële ruimte is. Denk maar niet dat opgeschoten knapen op een 125 cc gezien willen worden wanneer straks het A1- en A2-rijbewijs een feit zijn. Een beetje Yamaha Aerox bromscooter trekt ze er waarschijnlijk nog uit ook. Nee, ze hebben liever een geknepen ‘echte motor’ in de schuur staan, waar ze zonder schaamte op kunnen rondrijden in plaats van een tweede brommerjeugd te beleven en dubbele kosten kwijt te zijn voor een compleet A-rijbewijs. Of de nieuwe richtlijn de verkeersveiligheid echt ten goede komt? Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk dat het meer effect heeft als je ze na het behalen van het rijbewijs verplicht een rijvaardigheidscursus laat volgen. En als theorie zouden ze dan naar een aantal confronterende filmpjes van motorongelukken moeten kijken. Eens zien of ze dan nog steeds als idioten langs koekblikkers scheuren. Dat geldt trouwens niet alleen voor de jongste rijders, de ‘midlifers’, die als eerste motor een R1 of 1098 aanschaffen, zouden zo’n cursus soms ook goed kunnen gebruiken. Maar goed, toen ik net begon met motorrijden, ben ik ook door schade en schande wijs geworden. Gelukkig had ik een aantal ervaren motorrijders naast me staan die af en toe eens aan de teugels trokken. Nu heb ik verstand, althans dat denk ik. Een ander stukje wetgeving dat ik dan weer wel in Nederland terug zou willen zien, heeft betrekking op het keuren van motoren. Ik heb enkele jaren supermoto-wedstrijden gereden op een Yamaha YZ450F, dus op en top een crossmotor. Aangezien ik er helaas geen tijd meer heb, moet er een kenteken opkomen zodat ik op mijn zeldzame vrije zondag al mijn agressie kwijt kan op een bospad. Maar dat gaat hier niet zo makkelijk, althans niet legaal. Meestal komt er dan een kenteken van een ander type motor bij kijken, aangezien crossmotoren hier niet op kenteken worden gezet. Maar met een politieagent als partner lijkt me dat niet de meest verstandige oplossing. We doen het dus anders. In Nederland wordt er licht en allerlei andere verplichte poespas gemonteerd, vervolgens gaat hij naar Duitsland en krijgt hij daar een wit kentekenplaatje, waarna hij weer naar Nederland komt en een mooi geel plaatje krijgt. En uiteraard mag ik verschuldigde BPM-bedrag dan nog even gireren. Afijn, alles bij elkaar ben ik een hoop geld lichter om er legaal mee het bos in te gaan. Maar als we wat het rijbewijs betreft dan toch perse in de Europese pas willen lopen, pas dan ook deze ongein even aan. Scheelt een hoop geld en ellende.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha XSR900GP

Eerste Test Yamaha XSR900GP

9 mei, 2024

Seks op wielen; de Yamaha XSR900 GP is niets minder. Typisch een motorfiets die je zo uit de folder koopt. Of is ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-