+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

And the winner is…Marc Marquez! Alsof we een nieuwe zwaargewicht bokskampioen hebben, en het manneke is pas 20 en weegt hooguit 60 kilo! Maar hij is een echte kampioen – wie had dat gedacht aan het begin van het jaar?

Even terug naar het moment waarop het allemaal begon, de eerste wintertest van het afgelopen jaar. De uit de Moto2 overgekomen Marquez liet daarbij meteen zien dat hij geen moment problemen leek te hebben met de zeer krachtige Honda MotoGP-machine. Een onderstreping van zijn ongekende talent. Gaan we dat komend jaar ook bij Pol Espargaro zien, die als Moto2-wereldkampioen nu dezelfde switch maakt? Dat denk ik niet direct, maar ook hij liet tijdens de laatste Valencia-test al zien dat een MotoGP-machine hem ook goed past.

Zijn die machines dan zo makkelijk te rijden? Ja, aan de ene kant wel. Het zijn op en top doorontwikkelde machines, die puur voor het circuit zijn gebouwd. En vergeet daarbij vooral de elektronica, met name de tractiecontrole, niet. Bridgestone doet daar nog een stapje bovenop door banden te ontwikkelen, die hellingshoeken van 61 graden mogelijk maken. Maar zo makkelijk is het nog niet. Kijk maar eens naar de moeite die het Superbike-coureurs kost om voorin mee te strijden!

Terug naar de laatste race van het seizoen, waarin de beslissing in het MotoGP-kampioenschap moest vallen. Dat was aanvankelijk zeker geen gelopen zaak voor Marquez. Zoals ik eerder al schreef, was Jorge Lorenzo de Marquez’ bodycheck van Jerez niet vergeten en probeerde hij Marquez in de val te laten lopen. Die hapte echter niet toe. Dat deed Dani Pedrosa wel en hij werd dan ook een paar keer hardhandig door Lorenzo opzij gezet. Ging dit te ver? Laten we het er op houden dat het op het randje was, en dat Lorenzo op het juiste moment besloot om toch wat afstand te nemen van het groepje. Ook hier was weer duidelijk zichtbaar dat de rest het tempo van de drie Spanjaarden niet kon volgen. En dat is pijnlijk voor die jongens om te moeten constateren, geloof me. Ondanks dat de titel naar Marquez ging, vond ik Lorenzo de laatste races oppermachtig met drie overwinningen op rij. Dat geeft wel aan dat alles voor komend seizoen weer open ligt. En ook dan is Pedrosa weer een kanshebber.

Is er dan niemand die het gat naar deze drie Spanjaarden komend jaar kan dichten? Dat zal zeer lastig worden. Valentino Rossi is uiteraard één van de coureurs die weer volop voor de podiumplaatsen mee wil doen. Hij heeft zelfs Jeremy Burgess, die jarenlang aan zijn zijde stond, opzij gezet in de hoop nieuwe motivatie te vinden. Ook blijf ik van mening dat Andrea Dovizioso een topcoureur is, die met concurrerend Ducati-materiaal met de besten mee kan en het ook zijn nieuwe teamgenoot Cal Crutchlow nog heel lastig kan maken. Wel zal Ducati met flinke verbeteringen moeten komen om het gat te dichten. En dat zou met de nieuwe teamleiding zomaar kunnen gebeuren. Ook Stefan Bradl en Alvaro Bautista zullen een stapje moeten bijzetten om meer richting podium te komen. Het zou prachtig zijn als dat lukt!

Wat gaat er voortkomen uit de lichtere klassen, Moto3 en Moto2?

De titelstrijd in de Moto3 op Valencia was een echte triller, waarbij het me toch verbaasde dat Luis Salom de titel nog uit handen gaf. In Japan kon hij weinig doen aan de crash, maar in Valencia was het zijn eigen fout. Was de druk te hoog? Toch verwacht ik veel van Salom in de toekomst. Zijn tactische manier van rijden doet me veel denken aan Lorenzo. De Moto3-titel ging uiteindelijk naar een andere Spanjaard, Maverick Vinales, die in de laatste bocht over stalen zenuwen beschikte.

Helaas hebben we van Jasper Iwema te weinig kunnen genieten de afgelopen jaren.

Maar met Bryan Schouten komt er komend seizoen nieuwe Nederlandse aanwas. Misschien klinkt het raar, maar ik ben van mening dat Bryan constant top 15 kan rijden en wellicht nog beter. Zet ik hem hiermee onder druk? Zeker niet, want ook hij weet dat het de enige mogelijkheid is om verder te komen in zowel de Moto3 als later in de Moto2 en eventueel de MotoGP. Bryan heeft er de mentaliteit, het inzicht en het doorzettingsvermogen voor om een vaste waarde te worden in de GP-racerij.

Dan de nieuwe productieracer van Honda, waar onder andere Nicky Hayden en de uit de Moto2 overgekomen Scott Redding mee gaan rijden. Is deze machine goed genoeg voor top-tien-noteringen of meer? Ik denk dat het een prima keuze is.

Wat vermogen betreft doen ze niet zo gek veel onder voor de prototypes en bovendien mogen ze meer brandstof meenemen, wat de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. Maar met een prijs van meer dan een miljoen euro zijn deze productieracers zeker geen koopje…. Ik kijk in ieder geval al uit naar het seizoen 2014!

Lees meer over

Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-