+ Plus

Column Jacob Schoenmaker MP 15-2011

Niet iedereen in mijn omgeving deelt mijn liefde voor motorrijden. Ze zien motorrijders met dikke buiken in warme leren kleding op een mooie zomerdag de rust verstoren en denken dan: “Ga toch fietsen, jongens!”. Dit advies heb ik inmiddels fanatiek opgevolgd. Het zijn veelal de wat saaiere mensen zonder motorrijbewijs die het een levensgevaarlijke activiteit vinden. Vooral op de sportievere motorfietsen wordt dan neergekeken. “Fietsen, dat is pas sportief”, zeggen ze dan. Ze kennen de sensatie van het motorrijden niet, dus ik trek me weinig van hun commentaar aan. Als tiener legde ik iedere schooldag met tegenzin twaalf kilometer door de polder af om op mijn middelbare school te komen. Sindsdien waren mijn fietstochtjes beperkt tot de bakker om de hoek. Voor de broodnodige beweging liep ik regelmatig hard. Een blessure zorgde er dit voorjaar voor dat ik op zoek moest naar een alternatief. Met fietsen had ik geen last, dus ik pakte een racefiets van mijn vriendin onder het stof uit de garage. Al bij de eerste bocht mis ik de spiegels van mijn motor en een ESA-knop wanneer het wegdek hobbelig wordt. Nadat de eerste vijf racefietsers niet terugzwaaien, kom ik er op gênante wijze achter dat fietsers in tegenstelling tot motorrijders elkaar niet groeten. Binnen de stad maken ook voetgangers dankbaar gebruik van de fietspaden. Breed uitgewaaierd laten ze er hun hond uit. Ze vermijden het naastgelegen trottoir net zo graag als Grieken de fiscus. Bij het horen van mijn fietsbel verstijven ze verschikt, want een fietser op het fietspad is wel het laatste wat ze verwachten. Na een kwartiertje ben ik de stad uit en fiets ik het nabijgelegen natuurgebied in. Hier valt me op hoe genadeloos de vergrijzing in ons land heeft toegeslagen. Het zijn bijna uitsluitend krasse knarren die hier fietsend hun levensverwachting opschroeven en zo de problemen van onze AOW en pensioenfondsen verder vergroten. Ze fietsen dan ook alsof hun leven ervan afhangt en zo kijken ze er ook bij. Hun serieuze blik weerspiegelt een opperste concentratie alsof ze bang zijn ieder moment te vallen. Er zijn ook voordelen ten opzichte van motorrijden. Veel mooie natuurgebieden zijn voor motorrijders ontoegankelijk, maar er loopt altijd wel een strak geasfalteerd fietspad doorheen. En je kunt nog meer van de buitenlucht en de natuur genieten. De applicatie van mijn smartphone die ik met hardlopen gebruik, blijkt het ook op de fiets te doen. Een vriendelijke damesstem houdt me op de hoogte van iedere afgelegde kilometer en dat motiveert. Daarnaast zorgt vers aangemaakte endorfine dat ik verder fiets dan ik voor mogelijk hield. Drieënhalf uur en zestig kilometer later kom ik met mijn tong op mijn knieën, maar apentrots thuis. Mijn vriendin reageert lauwtjes dat ze dat rondje altijd in tweeënhalf uur fietst. Mijn smartphone stelt mijn fietsvrienden op de hoogte van mijn megaprestatie en ook zij zijn bepaald niet onder de indruk. Voor hen blijkt een rondje van zestig kilometer wanneer ze rustig aan doen zelfs in twee uur prima te doen. Ze sturen me een lijst van overwinningen in het amateur fietscircuit, waaruit blijkt dat ze mijn tijd in zwaar beschonken toestand nog op de driewieler van mijn dochtertje zouden kunnen verbeteren.Toch heb ik de smaak van deze sport te pakken. In de weken erna pak ik ongeveer om de dag de fiets en is mijn conditie flink verbeterd. Inmiddels heb ik mijn Yamaha Fazer verruild voor twee nieuwe fietsen, waaronder een op maat gemaakte racefiets waar zelfs Andy Schleck op gezien wil worden. Daarnaast heb ik een mountainbike gekocht om van de gebaande paden af te kunnen wijken. Een paar uur fietsen in de week doet ook voor mijn humeur wonderen. Verschillende motorrondjes heb ik inmiddels op de fiets gereden en ik train nog voor een klein rondje IJsselmeer. Maar ondanks deze nieuwe hobby geniet ik nog minstens evenveel van motorrijden. Het afgelopen weekend heb ik nog heerlijk met vrienden door de Ardennen gestuurd en dat was echt genieten. En als ik tijdens de file op de motor honderden stilstaande automobilisten passeer denk ik: “Ga toch motorrijden, jongens!”. Jacob Schoenmaker is econoom en beurscommentator bij de zakenzender RTL-Z. Onlangs heeft hij zijn Yamaha Fazer ingeruild voor een racefiets en mountainbike. Desondanks rijdt hij met evenveel plezier bijna dagelijks op zijn BMW K1300S.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-