+ Plus

Column Jacob Schoenmaker MP 13-2011

Mijn gepimpte Yamaha Fazer 1000 heb ik onlangs verkocht en staat nu in een vreemde garage. Het gat dat hij aanvankelijk achterliet is inmiddels alweer gevuld met twee nieuwe fietsen. En ik hield nog geld over ook.Mijn ex-Fazer had ik aanvankelijk gekocht als mooi-weerfiets naast mijn tegen de elementen bestendige Burgman scooter. Die Burgman is een halfjaar geleden vervangen door de Beemer op de foto bij deze column, waar het zowel met mooi als slecht weer heerlijk op toeven is. Vandaar dat de Fazer overbodig werd en ik hem in een daadkrachtige bui richting dealer stuurde. Terwijl ik onderweg nog bewust voor de laatste keer genoot van de ongeëvenaarde brul uit de vervangingsdemper bekroop me een schuldgevoel. Nog geen twee jaar geleden reed ik voor het eerst precies in omgekeerde richting zo blij als een kind met mijn nieuwe liefde naar huis. Nog geen twee jaar later ging hij alweer retour. Wat had hij misdaan? Ook bij de dealer merkte ik dat een nieuwe motor ophalen leuker is dan een oude motor wegbrengen. Ik moest nog zeuren om een lift, anders had ik ook nog met een groepsreis van Connexxion terug naar huis gemogen. Thuis werd mijn stemming er niet beter op. Mijn Fazer had in mijn garage een lege plek achtergelaten die te vergelijken is met het gat van een getrokken verstandskies. Iedere keer als ik er langskwam werd ik er aan herinnerd.Een rit met mijn BMW bleek de enige remedie. Die Beemer behoort tot een andere (prijs)klasse. Zoals ik hem heb aangekleed is hij twee keer zo duur als de Fazer en dat is gelukkig te merken ook. Het geluid uit de vervangingsdemper doet misschien iets onder voor de diepe bastonen van de Fazer, maar is nog steeds niet te versmaden. Op alle andere fronten wordt mijn zojuist gedumpte Yamaha door de BMW overvleugeld. Wat blijft het toch een sensatie om erop te rijden. Dertig procent meer longinhoud betekent in dit geval ook dertig procent meer rijplezer. Eigenlijk hoef je met dit beresterke blok nog nauwelijks te schakelen. Dat doe ik echter wel veelvuldig vanwege de briljante quickshifter. Geloof me, niets schakelt zo lekker als dat. Inmiddels heb ik ook precies de ‘sweet spot’ van het juiste schakelmoment (niet te weinig maar zeker ook niet teveel toeren) gevonden. Zonder ook maar enig vermogensverlies, als gevolg van gas terugdraaien en ontkoppelen, rag ik uiterst soepel door de versnellingen heen. Verder vind ik de uitgebreide informatie van de boordcomputer geweldig. Hoe heb ik ooit zonder bandenspanningsindicator gekund? Deze gadget heeft me al een keer gewaarschuwd voor een spijker in mijn achterband en me daarmee veel ellende en misschien zelfs brokken bespaard. Ook het alarmsysteem vind ik geweldig, want het is het eerste systeem dat ik heb dat nog geen enkele keer uit zichzelf is aangeslagen. En het werkt gewoon heel simpel via de sleutel, waardoor je nooit vergeet om het aan of uit te zetten en je de afstandsbediening gewoon thuis kunt laten.Van de toegevoegde waarde van het relatief dure ESA systeem ben ik nog steeds niet geheel overtuigd, want ik zou nog steeds niet zonder te spieken durven te zeggen in welke stand ik rij. De vering werkt in iedere geval in iedere modus veel beter dan die van mijn Fazer. En last maar zeker niet least de bijzonder praktische onderhoudsvrije cardan, waar ik als motorrijdende forens niet meer zonder wil. Kortom, mijn Beemer heeft mij inmiddels alweer over het afscheid van mijn Fazer geholpen. Ook het gat in mijn garage is inmiddels weer opgevuld, door maar liefst twee nieuwe fietsen. Eentje is nog een stuk sportiever dan mijn K1300S en de ander is bijzonder geschikt voor offroad-werk. Beide zijn speciaal voor mij op maat gemaakt en ze kostten samen nog niet de helft van de opbrengst van mijn Fazer. Hoe dat kan vertel ik in mijn volgende column.Jacob Schoenmaker is econoom en presentator bij de zakenzender RTL-Z. Hij rijdt met bijzonder veel plezier bijna dagelijks op zijn BMW K1300S. Recent heeft hij zijn Fazer ingeruild voor iets nog veel sportievers.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-