+ Plus

Column Frank Weeink

Misschien ken je die kreet wel uit vervlogen tijden. Toen je je als opgroeiende ex-puber ergens op de wereld heel alleen voelde en – ten einde raad – contact besloot op te nemen met de ouderlijke macht. Zo’n berichtje, misschien zelfs wel een telegram. “Hier alles goed. Stuur geld”. Zelf heb ik het nooit gedaan. Ik wist niet hoe je een telegram moest opstellen. Inmiddels heeft het telegram afgedaan en maken e-mail en het 06-je de wereld zo klein als je handpalm. Het “stuur geld” kan echter nog wel overal gehoord worden. Zelfs in de MotoGP. Prik even door de flinterdunne façade en je kijkt naar een uitgeklede wereld waarin door een gebrek aan hoofdsponsors zelfs bij “hotshots” de gaten in de sokken dreigen te vallen. De reductie van 990 naar 800 cc zorgde voor een explosie van kosten op een moment dat sponsors een deurtje verder gingen. Op 12 april zaten vertegenwoordigers van alle MotoGP-teams en mensen van Dorna in Barcelona voor een “workshop” aan tafel. Er ligt een drenkeling in een kolkende zee maar iedereen roept alleen maar hoe erg het is dat die arme man gaat verdrinken. Zoiets. Formule 1-baas Bernie Ecclestone was in Turkije om te melden dat hij met 130 miljoen Euro eigen geld Istanbul Park had gekocht. Voor minder dan een tiende had hij de nieuwe hoofdsponsor van een MotoGP-team kunnen worden, maar die prikkelende gedachte leek niet bij de man opgekomen. Terwijl de MotoGP alle moeite doet om sponsors te werven, lijken alle Formule 1-teams beter voorzien. “Misschien moeten de marketingmensen in de MotoGP wat beter hun best doen”, meende Ecclestone. “De Formule 1 kost vele malen meer en daarom moeten de marketeers daar ook harder werken.” Hervé Poncharal, de baas van het Yamaha Tech 3 Team en ook voorzitter van de IRTA (de vereniging van raceteams) stak de hand in eigen boezem. “Ik kan me geen marketingman veroorloven binnen mijn team. Dat is fout, ik weet het, maar alle geld zit in mijn team.” Poncharals team wordt door financiële inbreng van Dunlop op de been gehouden. Er wordt over gesproken om privé-teams al Roberts, Gresini, LCR en Tech3 gebruik te laten maken van de marketingafdeling van Dorna. Poncharal: “Je moet je daarbij voorstellen dat Dorna bijvoorbeeld een geïnteresseerde Italiaanse sponsor kan onderbrengen bij een Italiaans team.” Dat lijkt mij iets voor een ideale wereld. De MotoGP-wereld is hoogstens een ideale schijnwereld. Dorna pompt dit jaar noodgedwongen meer geld in de MotoGP dan ooit. Een oudgediende in het GP-wereldje wijst de vinger echter ook naar de Spanjaarden. “Kenny Roberts had in Jerez twee nieuwe sponsors”, aldus de gepokte en gemazelde GP-veteraan. “Het team kreeg 61 seconden tv-tijd op de grid. Zestig seconden was Kenny zelf in beeld. Vind je het dan gek dat bedrijven weinig trek hebben om hier hun centen uit te geven?” Dat de MotoGP hier en daar wat bijscholing verdient, werd mij in Turkije ook weer duidelijk. RTL GP-presentator Corné Klijn had een interviewafspraak met Marco Melandri. Door de pr-dame werden we uit de aangeklede pitbox gesleept en in een container gedumpt. Geen sponsoruiting te zien. Slimme pr van iemand die de belangen van een hoofdsponsorloos team behartigt. Ecclestone bezat eens de MotoGP-rechten. Een onverdeeld succes was dat niet. Eén goede raad had de krasse Brit nog wel voor de MotoGP-wereld. “Er zijn te veel kampioenschappen. Het zou beter zijn om maar één wereldtitel te hebben en dan dus in de belangrijkste klasse. De 125 en 250 zouden een andere status moeten hebben.” De 125 en 250-teambazen zouden het eens moeten horen. Ze zouden achter hun computer kruipen en direct het thuisfront mailen. “Stuur geld!” Frank Weeink

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-