+ Plus

Column Frank Weeink MP 21-2007

Ik heb zowaar vorige week zondag weer eens een Formule 1-race van begin tot eind gekeken. Verrassende winnaar, sfeer en spektakel. Met mate, natuurlijk – het blijft Formule 1. Het echte circus kwam pas na de uitslag. Te koude benzine als een te koude douche. Waarschijnlijk was de nieuwe wereldkampioen Kimi Raikkonen toen al te beneveld om het gezaag aan de stoelpoten van zijn net verworven troon te voelen.Ik moest even terugdenken aanMagny Cours, vorig jaar. De shirtjes “Kevin Curtain,World Champion Supersport 2006” lagen alklaar om uitgedeeld te worden toen de Australiërbezweek onder de druk en letterlijk ten onderging. Dolle vreugde bij Sebastien Charpentieren zijn Ten Kate-crew en wereldwijd kregen opde Yamaha-burelen poetsdames plots massa’sz.g.a.n. kleurige in cellofaan verpakte poetsdoekenafgeleverd. Bij Yamaha gingen ze dit jaar opherhaling toen Josh Coppins, de beste coureurin de MX1, een voorsprong van 107 punten én dewereldtitel verloren zag gaan door een blessure.De titel kwam terecht bij Steve Ramon, eengrijze muis. Daar hoor je dan achter zetten: “metalle respect”. Zo ook bij Kimi Raikkonen, ook inte huren als stand up comedian op begrafenissenen crematies – met alle respect. Elk landkrijgt de leider die het verdient en die op nietsgebaseerde fi losofi e doortrekkend, krijgt “dus”elke klasse de kampioen die hij waardig is. Levede ver van grijze Casey Stoner. En dan vergeet ikvoor het gemak even die leuke, spontane JorgeLorenshow. Met alle respect, dat begrijp je. Watheb ik na de 250 cc-race in Maleisië weer gelachenom die jongen, haha. Pfff…..Maar goed, terug naar die Formule1. Ik kan me voorstellen dat hele volksstammenzich laten meeslepen door de magie die deFormule 1 aan zijn deftige derrière heeft hangen.Voor mij hoeft dat niet zo, maar ieder z’n gerief.Je kunt niet ontkennen dat de Formule 1 dit jaarde gemoederen meer heeft bezig gehouden danin het Schumacher-tijdperk. Verantwoordelijkdaarvoor waren echter niet alleen de grotekwaliteiten van een 22-jarige debutant. LewisHamilton won vier GP’s en had tot dat die GP vanBrazilië startte de beste papieren voor de titel.Dat zijn teammaat en regerend wereldkampioenFernando Alonso vreesde dat “het imago van deFormule 1” een deuk zou oplopen als een debutantmet de titel aan de haal zou gaan, zou ookenigszins ingegeven kunnen zijn door eigenbelang.Nee, Hamiltons prestaties (twaalf podiumsin zeventien races) werden volledig ondergesneeuwddoor de spionageaffaire (waarbij eenex-werknemer van Ferrari vertrouwelijke informatiedoorspeelde aan McLaren) die zijn werkgeverMcLaren een boete van honderd miljoen euroopleverde. Dat zijn een heleboel nullen, en danheb ik het niet over de directie van McLaren, metalle respect. Als zure slagroom op een taart diede consumptiedatum lang is gepasseerd, kwamdan de te koude benzine die de BMW’s en de Williamsenin Brazilië met zich meezeulden. Als devoor hem gefi nishte Rosberg, Kubica en Heidfelddaadwerkelijk uit de uitslag waren geschrapt,was de nummer 1-plaat alsnog voor Hamiltongeweest en had Raikkonen het drankgelag kunnenvoortzetten om zich in zijn verdriet onderte dompelen. Hamilton toonde zich een warekampioen zonder kroon door te zeggen dat hij zode titel niet wenste te verkrijgen. Chapeau! Of:Proost, zoals Raikkonen zou zeggen.Schandalen volop derhalve indie veelgeroemde Formule 1. Ja, en dan was hetvoor ons in de MotoGP toch ernstig behelpen.Wie maakt zich – afgezien van Alex Hofmann -nou nog druk om het ontslag van Alex Hofmann?De opgeblazen bandenaffaire? Of het feit datCasey Stoner ongestraft naar Carlos Checamocht schoppen, terwijl dat John Hopkins eenpaar maanden eerder nog 2.000 dollar kostte?Hebben de bladen en kranten vol gestaan vande twijfelachtige (met alle respect, natuurlijk)behandeling die Hugo van den Berg zich moestlaten welgevallen van zijn Spaanse team? Deconclusie is duidelijk: de MotoGP valt in het nietbij de Formule 1. Aan schandalen ontleen je jestatus. Elke klasse krijgt de schandalen die hijverdient. Denk nou niet dat ik de belastingperikelenvan Valentino Rossi vergeet. Haha! Vaneen aanslag over 60 miljoen euro lachen ze in deFormule 1. Met alle respect.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...