+ Plus

Chinese Super Cub

In China zijn een stuk of vier grote motorfietsfabrikanten van lichte motoren, die ook in opdracht produceren, mits de order minimaal duizend stuks omvat. Nederlander, Honda-liefhebber en gedreven ondernemer Dimitri Hettinga had een droom: de wedergeboorte van de Honda’s oer Super Cub. En verdomd: die is nu uit gekomen!

Zijn idee was dan weliswaar gewaagd, puur theoretisch bekeken hadden de plannen van Dimitri Hettinga economisch gezien wel degelijk kans van slagen. Wanneer je immers een kekke retro tweewieler op poten wilt zetten, wat dan beter dan een eerbetoon aan ‘s werelds meest geproduceerde motorvoertuig, de Honda Super Cub? Een machine die de harten van talloze motorrijders gevoelsmatig probleemloos zou moeten kunnen stelen, nietwaar? De grondvesten van het project waren kwaliteit, eigen inbreng en voor de Chinezen onbegrijpelijk lage aankoopgetallen. Dimitri Hettinga ging daarom een aantal jaren geleden op jacht in China. Na een langdurig relatieopbouw traject, wist hij zijn droom uiteindelijk ook daadwerkelijk te realiseren. Met dank aan de Chongqing Yinxiang Motorcycle (Group) Co. Ltd, dat als assemblagebedrijf de door hem geselecteerde componenten tot eindproduct transformeerde. En dat eindproduct draagt de naam Super, een stille naamverwijzing naar het motorfietsje dat model stond voor zijn kloon, Honda Super Cub. De Super komt er daarbij in verschillende uitvoeringen, als brommer, maar ook, veel interessanter, als 107 cc motorfiets. Leuk, R1-rijders en Blade Runners zijn vanaf nu in het drukke Randstedelijke verkeer in ieder geval kansloos. Nou jah..
De stamvader is zoals gezegd ‘s werelds meest verkochte en meest onverwoestbare motorfiets ooit, de Honda Super Cub die werd gemaakt in een 50, 70, 90 en 110 cc versie. Sinds 1958 zijn er daar meer dan 65.000.000 (65 miljoen!?!) van verkocht. De Super Cubs hadden blokjes met een bovenliggende nokkenas en Honda startte destijds de wereldwijde verkoopactie met de nog immer nagalmende kreet: ‘You meet the nicest people on a Honda’. Daarmee haalde de fabrikant het motorrijden uit het sociale verdomhoekje. Een ongekend succesverhaal dus, heel verwonderlijk is het dus niet dat er tegenwoordig legio Cub Clones in Azië en India rondzwerven, die wat betreft bouwkwaliteit nogal wat verschillen van het origineel. Zo niet de Super van Dimitri, die toch wel als topproduct bestempeld mag worden. Want Hettinga is de baas, hij alleen bepaalt welke componenten er worden gebruikt en hij alleen bewaakt de kwaliteit, niet de Chinezen.

Ongeveer de helft van de componenten worden door Hettinga zelf aangeleverd. Zo heeft de Amsterdamse Cub goede remmen, echte achtervering, dikkere kabels, echte banden om aluminium velgen en een kabelboom conform de lokale militaire kwaliteit. De duurzaamheid van de Super heeft zich de afgelopen drie jaar ook duidelijk bewezen middels een, doorgaans hectische, Randstedelijke inzet van legio brommers en enige tientallen motorfietsen met kenteken. De verkoop verloopt via een serieus dealernetwerk, waarbij zowel dealer als klant meer dan enthousiast is. Niet gek, de Super heeft immers een lekker individuele uitstraling en is duidelijk met meer charisma gezegend dan de doorsnee (motor)scooter. Mocht het nog een graadje individueler mogen, dan is er ook nog een hele lijn accessoires beschikbaar, met daarin onder meer een sportuitlaatje en een set instelbare schokbrekers.
De Super is met recht een nostalgische, maar desondanks ook frisse verschijning. De afwerking is keurig, waarbij de ‘zware’ uitvoering, met zijn beenschilden en ‘boterhamtrommelklemrek’ in de doorstap, ten opzichte van de brommerversie aan het vermogensplus is aangepast middels een grotere voorrem. Het blok is gekoppeld aan een halfautomaat met vier versnellingen. En zoals het een goede retro betaamt ontbreekt ook een kickstarter niet aan de standaarduitrusting. Al zal de trendy motorforens maar wat blij zijn dat er eveneens een elektrische starter aan boord is. En CDI onsteking.
Het blok is overigens geen één op één kopie van het Honda motortje, maar eigen ontwerp. Het resultaat van de Nederlands-Chinese samenwerking is een motorfiets die in een stedelijke omgeving met een topsnelheid van zo’n 90 km/uur lekker snel, maar met een gemiddeld verbruik van 1 op 60 toch superzuinig is. Dat laatste is overigens maar goed ook, want de tank is net groot genoeg voor 3 liter brandstof.
Een bijna verterend beestje, waarmee boodschappen doen een feestje wordt. Even uitwaaien trouwens ook. Een lekker betaalbaar feestje ook nog, een Super in motortrim kost namelijk € 1.529,-. Tel daar nog zo’n € 200,- bij op en de Super staat kant en klaar met kenteken op je stoep. En Soichiro Honda’s idee dat de Super Cub overal ter wereld door iedereen onderhouden en gerepareerd moest kunnen worden, wordt ook in ere gehouden: het werkplaatshandboek staat namelijk volledig online. Maar de dealer kan het onderhoud ook doen hoor!

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-