+ Plus

Carrière-overzicht Rossi

Het waren in totaal 26 grand prix-seizoenen, het waren 432 GP’s, 115 overwinningen en 235 podiums en natuurlijk die negen wereldtitels. Van 1996 tot en met Valencia 2021 maakte Valentino Rossi niet alleen maar deel uit van het reizende grand prix-circus, hij was enkele decennia de publieksheld en de publiekstrekker. Aan dat tijdperk is nu dus toch een einde gekomen. Wij kijken terug en nee, de ambitie om compleet te zijn, gaven we op. ‘Allora, Valentino, een beetje tevreden?’

Rossi’s racers
In zijn lange carrière wint Rossi op 125, 250 en 500 cc-tweetakten, 990, 800 en 1000 cc-viertakten, op ééncilinders, V2’s, V5’s en viercilinders in lijn. Zijn eerste wereldtitel behaalt hij in 1997 op de Aprilia 125. In zijn tweede seizoen in de lichtste klasse is de dan 18-jarige Valentino met elf overwinningen en in totaal dertien podiums veel beter dan de concurrentie onder aanvoering van Nobby Ueda. Twee jaar later demonstreert hij een soortgelijke suprematie in de 250 cc-klasse met onder meer negen zeges op de Aprilia RSW250, inclusief de honderdste voor het merk. Rossi zelf neemt er daar van 26 voor zijn rekening. In 2001 verzekert hij zich op zijn 22e van zijn plek in de motorsportgeschiedenis als laatste 500 cc-wereldkampioen. Ondanks de steun en de expertise van Mick Doohans voormalige crew onder leiding van Jeremy Burgess bijt de Honda NSR500 hem in 2000 nog al te geregeld, maar een jaar later staat Rossi elf keer in zestien races op de hoogste podiumtrede.

 

De overstap naar de oppermachtige Honda RC211V kost hem geen enkele moeite. Met dank aan Honda, dat een fantastische en unieke V5 bouwt, waarmee Rossi elf keer wint. Pas aan het eind van het seizoen krijgt hij het een aantal keren serieus moeilijk, vooral dankzij Alex Barros die dan ook op een V5 zit. Hoe goed hij en de RCV zijn, bewijst Rossi onder meer tijdens de Grand Prix van Australië van 2003. Hij krijgt tijdens de race een penalty van 10 seconden vanwege inhalen onder geel, schakelt een tandje bij en wint met vijf seconden voorsprong op Loris Capirossi. De machine waarmee Rossi het meest verzelvigd zal worden, is echter de Yamaha M1, de vier-in-lijn waarmee hij in 2004 sensationeel debuteert en wint in Zuid-Afrika. In 2010 meent hij – voorlopig – na vier wereldtitels en 46 (!) overwinningen afscheid van Yamaha, met een derde plaats in Valencia. Hij neemt even innig afscheid als hij zijn eerste legendarische overwinning in Welkom viert. In 2013 keert hij terug naar Yamaha en wint nog tien races. Zijn laatste tijdens de Dutch TT van 2017.

Gerelateerde artikelen

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.