+ Plus

Bandentips Suzuki GSX-S1000F

Het nieuwe seizoen is net losgebarsten, hoogste tijd om onze Suzuki GSX-S1000F duurtester van nieuwe schoenen te voorzien.

Standaard banden zijn in veel gevallen niet de beste oplossing, fabrikanten hebben bij de eerste montage andere prioriteiten. Dan gaat het om geld of om bepaalde eisen voor wat betreft het functioneren. Standaard staat de Suzuki GSX-S1000F op Dunlop Sportmax D214’s. Zeker geen slechte banden, de GSX-S1000F stuurt er best netjes mee, maar er zijn gewoon betere banden verkrijgbaar. Een mooie gelegenheid dus om bij de eerste bandenwissel het vermogen van de machine beter uit te kunnen buiten. In het kader van onze duurtest hebben we een aantal alternatieve bandensets getest, die verschillende sterke en zwakke punten hebben. Al naar gelang gebruik moet de eigenaar van een GSX-S de bij hem/haar passende kunnen kiezen. Een aantal komt beter tot zijn recht bij sportief sturen, terwijl andere sets met goede natte eigenschappen betere allrounders zijn.

DE TESTBANDEN

Continental SportAttack 3
Al na een paar meter geeft deze Conti’s een perfect gripgevoel. Ze duiken uiterst handelbaar en neutraal een hellingshoek in en leveren daarbij veel grip tot in de diepste hellingshoeken. De SportAttack 3 pakt punten met een gering oprichtmoment en een uitstekende rechtuitstabiliteit. Alleen onder natte omstandigheden haalt de Conti niet helemaal het niveau van sportieve toerbanden. Een aanrader voor snelle Suzuki-rijders.

Dunlop Roadsmart 3
Vergeleken met de standaard band levert de Roadsmart 3 een betere feedback als het om grip gaat. Hij stuurt lichter en neutraler in. Op topsnelheid zijn deze Dunlops echter niet zo stabiel als de standaard banden. Ze hebben nauwelijks een oprichtmoment bij remmen onder hellingshoek en combineert geringe stuurkrachten met flink wat grip – ook onder natte omstandigheden. Duidelijk beter dan de standaard banden.

Dunlop Sportmax D214
De standaard band kent een goede rechtuit-stabiliteit, heeft in koude staat echter weinig feedback en eigendemping. Eenmaal op temperatuur komen de D214’s nog niet aan het niveau van de Roadsmart 3. Bovendien willen ze met nadruk in een hellingshoek worden gebracht. Tip: bij een bandenwissel bijvoorbeeld omwisselen tegen de Roadsmart 3.

Metzeler Roadtec 01
De Metzelers overtuigen met goede feedback voor wat betreft de grip, zijn handelbaarder dan de standaard banden, alhoewel ze heel iets achterblijven bij de Roadsmart 3. De rechtuitstabiliteit is daarentegen voorbeeldig. Het oprichtmoment bij remmen onder hellingshoek is weliswaar wat nadrukkelijker dan bij de Roadsmart 3, maar scoort onder natte omstandigheden met de beste feedback en grip.

Pirelli Diablo Rosso III
De Pirelli’s willen warm gereden worden, dan kloppen ook feedback, grip en wendbaarheid. Het oprichtmoment bij remmen onder hellingshoek is wat nadrukkelijker dan bij de Conti. Pas bij toenemende snelheid kan de Rosso III zijn troefkaarten uitspelen. Bij een vlot tempo uiterst stabiel met een voorbeeldige rechtuitloop. De natte grip is voor sportieve band dik in orde.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-