Nieuws

Bandentest Metzeler Karoo 4

Allroads worden meestal ingezet als toermachines met een stoer uiterlijk, maar steeds meer rijders gaan ook wel eens onverhard. De nieuwe Metzeler Karoo 4 is een typische 50/50 band, die voorziet in de behoefte om veilig op het asfalt te kunnen rijden en plezier te kunnen hebben op onverhard.

De Karoo 4 is compleet nieuw. Ten opzichte van de Karoo 3 claimt Metzeler meer grip op nat wegdek, meer stabiliteit op asfalt en een betere tractie op onverhard, vooral in de modder. Die betere grip op nat illustreert men met de claim dat de remweg vanaf 85 km/uur op nat asfalt met een BMW R1250GS gereduceerd is van 36.05 tot 34.20 meter. Bijna zo goed als de oude Tourance Next, maar nog steeds 2,6 meter langer dan de nieuwe Tourance Next 2. De stabiliteit wordt gebracht door het nieuwe karkas en herzien groevenpatroon. De rubber/profiel-ratio is gelijk gebleven, maar met 25% meer noppen zijn de ‘onderbrekingen’ daartussen kleiner. De noppen zijn nog steeds fors en dat geeft stevigheid, belangrijk voor zware allroads. Vermeldenswaardig: de brede maten zijn radiaalbanden en de traditionele enduromaten zoals 90/90-21 en 140/80-18 juist diagonaal. Alle versies dragen een Q-index, dus de maximum snelheid is 160 km/uur. Het nieuwe karkas geeft tevens een vlakkere contour, want de band is 3 tot 6% breder maar niet hoger. Het contactvlak bij rechtuit rijden is hierdoor breder voor meer grip op onverhard. Samen met het nieuwe profiel, DETRATEC (Dual-Effect-TRAction-TEChnology) gedoopt, moet dat zorgen voor meer grip op stevige ondergrond maar vooral op modder. De claim is zelfs ruim 30% meer tractie in modder.

Na een maand droogte is er amper modder te vinden. Tijdens een kort testrondje in Italië rijd ik met de Honda Africa twin, de Yamaha Ténéré 700, de KTM 1290 Adventure R en de Aprilia Tuareg. Het is werkelijk lovenswaardig wat deze machines aankunnen met de Karoo’s. We passeren slechts één kort plasje modder, dus daar valt niet veel over te zeggen. Op asfalt doen de banden in de stad weinig onder voor straatbanden, ondanks dat de bandenspanning was teruggebracht naar ongeveer 2.0 bar voor en achter. Op de asfalt-bergpas is duidelijk merkbaar dat de grofgenopte banden wat zwaarder sturen en minder gretig naar grotere hellingshoeken duiken. Tegelijkertijd geven de banden wel een bijzonder goede feedback tot waar je kunt gaan. Concluderend biedt de Karoo 4 veilig reizen op straat en vergroot de mogelijkheden van je allroad op onverhard enorm.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.