+ Plus

Bandentest (4): sportbanden

Een 190-slof achter, met 200 pk op de ketting, heeft uiteindelijk maar een contactvlak ter grootte van je handpalm met de weg – een flinke uitdaging dus voor bandenfabrikanten. In dit vierde deel van onze bandentest 2019 moeten zes sportbanden het geweld van een moderne superbike ondergaan.

Als ergens de ontwikkeling snel gaat, dan is het wel bij sportbanden. Niet zo gek, want het is zo’n beetje de koningsklasse van de bandentechniek. Een klasse waarin je als fabrikant al je kennis en ervaring kunt etaleren. Daar komt bij dat bij sportrijders de neiging tot banden wisselen groter is dan bij andere motorrijders. Niet alleen maar bij de grote winterbeurt of wanneer de banden echt op zijn, maar het hele jaar door staan dikke superbikes, brute power nakeds of lichte supersports regelmatig in de werkplaats voor een bandenwissel naar een verse, scherp sturende set of omdat er gewoon inmiddels iets beters verkrijgbaar is.

Even een terugblik op de grote sportbandentest van 2017. Van de zes types in die test is inmiddels de helft vervangen door een upgrade of een heel nieuw type. En het is niet ondenkbaar dat de andere drie types in de tussentijd ook een of meerdere zogenaamde ‘stille modificaties’ hebben gekregen. De testresultaten van dit jaar geven in elk geval aanleiding om te vermoeden dat er hier en daar wat finetuning is geweest. Bijvoorbeeld bij de Conti, waarvan de bekende Sport Attack 3 het in de regen nu duidelijk beter deed dan twee jaar geleden – waarbij er toen wel een andere testmotor werd gebruikt, namelijk een BMW S1000RR.
In het algemeen kloppen de ervaringen van dit jaar op de YZF-R1 echter wel met de resultaten van 2017. We hebben bij onze beschrijving van de testcriteria niet voor niks een voetnoot staan: “De met een sterretje aangegeven bevindingen zijn representatief voor motoren die een soortgelijke geometrie/gewichtsverdeling hebben als de Yamaha YZF-R1”. Met andere woorden: een aantal eigenschappen is afhankelijk van het stuurkarakter van de R1, maar de test is niet puur een bandenadvies voor alleen deze Yamaha. Hij is ook van toepassing voor andere sportmotoren, power nakeds en zelfs sporttoerders, vooral als het gaat om de algemene karaktertrekken van de banden.

Over naar deze test, waarin nieuwe bandentypes van Bridgestone, Dunlop en Michelin aantreden tegen de bekende types van Conti, Metzeler en Pirelli. De S21 is opgevolgd door de S22, de Sportsmart 2 Max door de Sportsmart Mk3 en de Power RS door de Power RS+. Ze nemen het tegen elkaar op bij een sportieve rijstijl op droge weg en in de regensimulatie. De monteurs hebben het gereedschap klaarliggen, de datalogger is aangesloten, het balanceerapparaat wordt aangeslingerd. Standaardbanden eraf, een nieuwe set erop en de testprocedure gaat van start!

PLAT, SNEL & ZEKER

Onder ideale weersomstandigheden lekker sturen op je favoriete route. Hoe doen deze banden het in het zomerse algemene straatgebruik? We gaan het simuleren in een sessie op het handling-parcours.

Gegeseld door 200 pk en de maximale 112 newtonmeters van de R1 op een handlingparcours van een kleine 2,5 kilometer, een traject dat een soort mix van een mooie bochtige weg en een technisch circuit is. Wat levert dat aan testresultaten op? Geen heel opvallende zaken – althans niet in negatieve zin. We kunnen hierbij meteen vaststellen dat de huidige sportbanden van de zes grote merken dit testonderdeel gemakkelijk doorstaan. Kritieke situaties met schrikmomenten komen gewoon niet voor. Kunnen we dus elk type rijder al deze zes bandentypes even sterk aanbevelen? Nee, dat ook weer niet. Kijk, royale grip bieden ze in principe alle zes. Wat dat betreft kun je eigenlijk niet misgrijpen. Maar afhankelijk van de manier waarop je rijdt en waar je prioriteiten liggen, zijn er voor elk type rijder goede, maar ook betere banden. Een blik op de cijferlijsten per criterium kan helpen om je persoonlijk meest geschikte band eruit te filteren. Bij de koude grip – zeg maar het wegrijden vanuit je garage – zijn er nauwelijks meetbare verschillen. Duidelijker worden de verschillen wanneer je veel waarde hecht aan de punten wendbaarheid, stabiliteit, stuurprecisie en feedback. Aan de hand van deze meer specifieke criteria kunnen sommige rijders dan toch beter passen bij een bepaald bandentype dat in onze rangschikking niet op de podiumplaatsen ligt. Wie bijvoorbeeld de focus legt op puur sportief gebruik, die zal met de zeer stabiele, sterk op de eisen van hardgaanders afgestemde banden van Michelin en Dunlop erg veel plezier hebben.

VEGEN IN DE REGEN

Wat zou een zomer zijn zonder regen? Niet alleen slecht voor de plantjes, maar ook wel saai, of niet dan. Maar zonder dollen, hoe waterschuw zijn sportbanden eigenlijk? We gaan de spreekwoordelijke koorddansoefening doen op het kunstmatig beregende handling-parcours.

Sterke prestaties in de regen staan inmiddels ook bij de ontwikkeling van zeer stabiele en hittebestendige sportbanden hoog op de prioriteitenlijst. En vergelijkbaar met het vorige testonderdeel kunnen we stellen dat alle zes de bandentypes in de regen voldoende grip bieden om op natte wegen veilig onderweg te kunnen zijn. Nou hebben we hier natuurlijk per band ook nog echt de limiet opgezocht, iets wat je in het normale leven niet opzettelijk zult doen, om allerlei voor de hand liggende redenen. Op dit speciale testparcours kan het echter relatief risicoloos.
Dit jaar maken we gebruik van het testcomplex van Bridgestone in de buurt van de Italiaanse hoofdstad Rome, maar een soortgelijke opzet vind je ook bij alle andere fabrikanten, of ze nou Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin of Pirelli heten. Naar wens permanent natgehouden circuits met standaardasfalt met een niet erg hoge wrijvingscoëfficiënt, met daarbij eventueel nog nare hindernissen als de beruchte spekgladde bitumenstroken. Al deze testbanen hebben gemeen dat ze het mogelijk maken om een bijna wetenschappelijke analyse te maken van de gripeigenschappen en het zo belangrijke gedrag in het grensbereik. Hiervoor wordt nauwkeurige datarecording gebruikt die je exact laat zien welke band waar, wanneer en hoe aan het glijden gaat. De verschillen zelf zijn absoluut gezien niet eens zo groot, maar ze zijn er wel degelijk. En wat interessant en ook verheugend is: de resultaten van de nauwkeurige datarecording passen bij de subjectieve indrukken die we in het zadel opdoen. Welke banden voelen soepeler, gripvoller aan dan andere, met welke kun je met meer vertrouwen over de natte, gladde baan sturen?
De cruciale toevoeging is eigenlijk bij alle banden dezelfde: silica – een kiezelzuurverbinding in zeer fijne poedervorm die het rubber ook bij lage temperaturen een zekere soepelheid doet behouden. Daardoor kan dat rubber zich ook dan nog vertanden met de ruwheid van het wegdek, wat voor de verrassend goede grip op nat wegdek zorgt. Alleen maar veel silica door de rubbercompound roeren is echter allang niet meer voldoende. Vooral niet bij sportbanden, die ook op hoog tempo bij aanhoudend hard remmen, grote hellingshoeken en hard accelereren moeten functioneren. De keerzijde van de silica-medaille blijkt namelijk onder droge omstandigheden, waar sterk op regen afgestemde banden met veel silica snel oververhitten en dan gaan ‘smeren’.
Onze bandentest laat duidelijk zien hoe ver de ontwikkeling in dit segment inmiddels is gevorderd. Ook bij een stevige rijstijl op droog wegdek geven de beste regenbanden van deze testgroep namelijk geen werkelijke problemen.

POWER & POINTS

De droge balans die kan worden opgemaakt na de droge en natte test: nieuw is niet automatisch beter. Waarbij in dit beknopte overzicht natuurlijk niet de nuances te zien zijn waar je eerlijkheidshalve in de eindbeoordeling niet zomaar overheen mag kijken. Michelin en Dunlop hebben hun sportbanden zeer sportief afgestemd. Wie navenant stevig rijdt, zal de bijbehorende pluspunten op waarde weten te schatten. In ‘race-modus’ zijn de Power RS+ en de Sportsmart Mk3 dus zeer goede banden, in de allround-beschouwing echter ‘slechts’ gewoon goed.
Zeer goed voor alledaags gebruik is daarentegen het leidende viertal, met op kop de nieuwe, zeer goed uitgebalanceerde S22 van Bridgestone. Deze is een echt voelbare stap voorwaarts ten opzichte van de voorgangers S21, S20 Evo en S20. De reeds bekende modellen van Metzeler, Pirelli en Continental blijven het ook zeer goed doen: de Sportec M7RR als pittig te rijden allrounder, de Diablo Rosso Corsa II als supersportief afgestemd regenwonder en de Sport Attack 3 als extreem handelbaar wapen voor je favoriete bochtenroute.

Lees meer over

BMW Yamaha YZF R1

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-