+ Plus

Auto Fabrica

Al het goede komt zoals het spreekwoord zegt, in drieën. En daarom hebben de bekende custombouwers van Auto Fabrica niet één, maar meteen maar drie Yamaha’s onder handen genomen. Naast twee unieke exemplaren, is er ook een reproduceerbare variant ontwikkeld. Wij brachten een bezoekje aan de sympathieke Britten!

Tot dusverre hebben Gazmend en Bujar Muharremi, die in 2013 met custombouw onderneming Auto Fabrica startten, zich altijd grotendeels gewijd aan oude motoren. Met hun zo herkenbare minimalistische stijl maakten de broers in het relatief korte bestaan van de firma flink naam in custombouw land. Iets dat Yamaha niet was ontgaan, en daarom stelde de Japanse fabrikant het duo in het kader van het Yard Built-project een XSR900 ter beschikking. Richtlijnen: geen. De broers namen het aanbod dankbaar aan en ontwierpen onder projectnaam ‘Typ 11’ een bijzonder radicale ombouw, die ze intern tot ‘one’ doopten. De creatie werd zeer goed ontvangen en aangemoedigd door dit succes, besloten Gazmend en Bujar een tweede, voor de openbare weg geschikte versie te ontwerpen. En zo werd de ombouwkit genaamd ‘two’ geboren, die niet alleen extreem gelimiteerd beschikbaar is, maar ook enkel op aanvraag voor echte XSR900-fans wordt geproduceerd. Na dit staaltje hogeschool designwerk keerden de broers terug naar hun roots en maakten voor een ‘76 Yamaha XS750, quasi de driecilinder grootmoeder van de huidige XSR900, een kit in ‘Typ 11’ stijl, die ze vervolgens – hoe verrassend – tot ‘three’ doopten. Het stijlvolle lijnenspel, dat tegelijkertijd zowel klassiek als futuristisch oogt, is volgens de bouwer een evolutie van de eerste twee projecten, wat zich op de foto hiernaast ook wel duidelijk laat zien.

Aan de hand van de eerste voorzichtige, met de hand gemaakte schetsen werden 3D-ontwerpen gemaakt. Aan de hand daarvan werden zowel kleimodellen, als daadwerkelijke onderdelen via een 3D-printer vervaardigd, die vervolgens steeds verder werden gefintuned tot hun uiteindelijke vorm.
Veel onderdelen, waaronder de opvallende tank/koplampunit van de ‘one’ en ‘two’ die de bovenste kroonplaten en clip-ons volledig opslokt, zijn van aluminium en rvs gemaakt, maar daarnaast werden er ook enkele van een carbon-nylon composiet vervaardigd. Daar houdt het overigens niet op met exclusieve componenten, de ‘one’ rolt bijvoorbeeld op carbon RST wielen en is uitgerust met vering van Öhlins. Daarbij werden voor de ingekorte FGRT-voorvork speciale kroonplaten ontworpen, ook de STX45-achterschokbreker is ingekort en duidelijker straffer afgeveerd dan het origineel. Verder vind je aan de voorzijde een stel flinke Ø 330 mm schijven die door radiale Brembo-monoblocks in de tang worden genomen. En zeker ook het vermelden waard: de drie trompetten die sierlijk richting achterzijde voeren zouden de driecilinder een ‘onbeschrijflijke’ sound geven. Tenminste wat de ‘one’ betreft, die evenwel nooit voor de openbare weg gehomologeerd zal worden.
Gelukkig is er dan nog de ‘two’, die wel een homologatie heeft, al zullen er ook daarvan waarschijnlijk nooit twee identieke uitvoeringen rondrijden. Klanten kunnen hun machine namelijk persoonlijk samenstellen, waarbij kleur, uitrusting, verschillende details en gebruikte materialen allemaal variabel zijn. Enige maar, de jongens zitten in Southend-on-Sea onder de rook van Londen, da’s natuurlijk niet bepaald naast de deur. En goedkoop zal het ook wel niet zijn, aangezien de website de melding van prijzen angstvallig vermijdt. Dan blijven we nog maar even dromen…

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...