+ Plus

Alpenmasters allroad nr. 16 – 2006

BMW R1200GS Adventure – Buell XB12X Ulysses – KTM 950 Supermoto – Suzuki V-strom DL650 ABS Bocht na bocht na bocht… All-roads blijken bijzondere geschikte machines voor het rijden in de bergen. Ze blijken comfortabel en je kunt als berijder ontspannen zittend genieten van de omgeving. Bovendien blijkt in de praktijk dat dit soort machines weinig vragen en heel veel geven. En zulke eigenschappen zijn op de paswegen met hun verrassende bochtencombinaties en scherpe haarspeldbochten van belang. Bovendien slokt de goede vering de oneffenheden in het asfalt perfect op. Omdat de grenzen tussen all roads, funbikes en supermoto´s steeds meer vervagen lieten we in deze categorie ook KTM´s 950 Supermoto meedoen. Dat is een radicale sportmachine waarmee je in de scherpste bochten alle “knee-down-boys” het snot voor de ogen kunt rijden. Als het alleen om secondes en de langste gumsporen op het asfalt was gegaan, dan was deze 12.680 euro dure KTM 950 Supermoto absoluut tot Alpenkoning gekroond. Het rijwielgedeelte is overtuigend en nivelleert zelfs de ergste gaten in het wegdek. De voorrem zet nieuwe normen op het gebied van werking en doseerbaarheid: daar zou menig topsportfiets een lesje van kunnen leren. Bovendien gaat de motor door zijn korte overbrengingsverhouding als een raket van zijn plaats om ongehinderd door te draven tot waar de toerenbegrenzer ingrijpt. Maar als je na zo´n dollemansrit vol snelheid, spektakel en spanning weer met twee voeten op de grond staat, dan werkt de radicale opzet van de KTM niet langer in zijn voordeel. Bagage kan er nauwelijks mee en ook aan passagiersgemak is niet veel aandacht besteed. De windbescherming is ongeveer nul. De toeristische kwaliteiten zijn erg beperkt. Bij het rustig rondboemelen is de motor rukkerig en stopt er af en toe zelfs helemaal mee. Zo blijft de KTM onder de streep op de tweede plaats staan. Maar dat is in feite heel bewonderenswaardig voor een machine die zo compromisloos op de wielen is gezet. Vanuit zijn opzet bezien zou de Buell kans op de klassezege hebben. Maar in praktijk ligt de rol van “klassieke reis all-road” hem beter om toerisme en dynamiek onder éénn hoed vangen. Helemaal omdat wij voor deze Alpenmasters met een opgetuigde Ulysses reden. De motor was voorzien onder meer voorzien van Touratech-bagagemogelijkheden, een comfortabelere en lagere buddyzit en nog enkele verfijningen zoals aangepaste heveloverbrenging in het schakelsysteem. Desondanks is het voor de Buell-bestuurder nog een hele actie om aan boord te komen: de motor blijft erg hoog. Bovendien is de Buell door zijn enorme draaicirkel moeilijk te manoeuvreren. Bij het naar links sturen komt de voorvork kroonplaat tegen de kabelboom aan. De eerste versnelling wil er alleen met nadruk in. Eenmaal onderweg kom je af en toe in een niemandsland tussen de versnellingen aan. Het schakelen gaat ook met nogal wat lawaai gepaard. Het feit dat de koppeling nogal zwaar gaat is op den duur ook niet erg inspirerend. Datzelfde geldt voor de voorrem waar, vooral als de rit beladen bergafwaarts gaat, heel hard in geknepen moet worden. De vering spreekt altijd zacht aan, maar reageert bokkig op grote oneffenheden. En als dat – zoals op de Umbrailpas – in een bocht gebeurt, dan gaat het rijwielgedrag hinderlijk zijn eigen gang. Dat klinkt allemaal nogal negatief, maar de karaktervolle V-twin maakt veel goed. Dat blok werkt met een overtuigend rustige hartslag en past goed in het Alpine landschap. Je kunt er voor €13.495,- ontspannen en stilletjes met 2000 à 3000 toeren mee door de natuur boemelen om van het fantastische landschap te genieten, zonder dat er constant gieren oven je cirkelen zoals dat op de KTM wel het geval is. Maar meer dan een vierde plaats zit er in dit gezelschap niet in. Het grote voorbeeld van de Ulysses, de succesvolle BMW R1200GS mag natuurlijk niet ontbreken bij een ritje door de bergen. We kozen voor de nieuwste telg aan de GS-stamboom: de nieuwe Adventure. Een door een 33 liter grote benzinetank bekroond monument van een motorfiets. Als berijder moet je wel op zijn minst 1.90 meter lang zijn om zit hier wat op je gemak te zitten. Nog meer indruk dan de zithoogte maakt trouwens de prijs, want met ruim 16.000 euro is deze GS Adventure een heel dure motorfiets. Wie deze kolos op de hellende parkeerplaats bij een hotelletje in een nauw plekje moet schoenlepelen is niet te benijden. Maar als deze reuze-all-road eenmaal rolt verdwijnt elke illusie van onhandelbaarheid. Zonder veel lichaamskracht pakt de Adventure zelfs de scherpste haarspeldbochten. Alleen wanneer er een serie bochten “van het ene oor op het andere” gereden moet worden, dan is het werken geblazen om dit enorme brok techniek er soepel doorheen te krijgen. Het formaat heeft weer als pluspunt dat het prima zitten is op de BMW, ook voor twee personen en op lange ritten. In de grote, niet standaard geleverde en dus ruim 1000 euro extra kostende aluminium koffers kan een heleboel bagage. Dat, en de indrukwekkende actieradius van ongeveer 660 kilometer, maakt de Adventure tot Koning van de Lange Baan. Ook het veercomfort is verrassend. Als op een vliegend tapijt glijd je op de BMW over de beroerdste wegdekken. Bovendien biedt de BMW een goede – helaas niet helemaal turbulentievrije – windbescherming. De optionele (€ 1.265,-) en deels geïntegreerde ABS is verwarrend door zijn verrassende regelgedrag waarbij, zeker tijdens afdalingen over een geaccidenteerd wegdek, de voorremmen af en toe onaangenaam lang freewheelen. Over de 1200 cc boxermotor is inmiddels eigenlijk alles al gezegd. Desondanks vallen er zelfs voor ervaren BMW-rijders onder dit soort speciale berg-omstandigheden toch weer nieuwe dingen op. Zoals het feit dat de motor wel heel soepel en gelijkmatig zijn werk doet, maar dat de reactie op het gas in haarspeldbochten wat vertraagd is. En dat kan er zelfs toe leiden dat je in een haarspeldbocht soms razendsnel een been moet uitsteken om de zaak in evenwicht te houden. Door de vertraagde gasaanname lijkt de motor namelijk soms om te vallen in de bochten. Dat gedrag is op zijn minst hinderlijk te noemen. Afgezien van de haarspeldenproblematiek is er op motorgebied niets dan gejuich en lofzang te melden. In tegenstelling tot de Buell overtuigt de BMW met een breed inzetbaar toerengebied, waardoor er weinig geschakeld hoeft te worden, en een prettige levendigheid. Dat is allemaal goed voor een weekje prettig bochtjes pikken in de Alpen. Helaas is de versnellingsbak hier niet de kers op de taart. Maar de lange schakelwegen en het feit dat het schakelen altijd met nogal wat geluid gepaard gaat, dat zijn intussen bekende BMW Boxer-fenomenen. Onder de streep moet de Beierse supertanker zich onder de oranje Oostenrijkse Playmobil met de derde plaats tevreden stellen. Voor de finaleplaats missen ze niet veel, maar de pot bij de all-roads gaat verrassend naar de Suzuki DL650 V-Strom ABS. Nu was de gewone 650 V-Strom altijd al een verbazingwekkend lekkere fiets, met het nieuwe ABS-systeem is de machine helemaal niet meer te versmaden. Het verschil in punten in deze klasse is echter zo klein dat winst of verlies van talloze kleine puntjes afhing. Motorisch moest de nieuwe DL650 ABS een klein stapje terug doen: de V-Strom ademt nu namelijk conform Euro3-eisen uit en raakte daardoor over de hele linie tussen de drie en vier pk’s kwijt. Daardoor mist de motor merkbaar een stukje levendigheid en dynamiek, iets dat juist zo kenmerkend was voor het 2005-model. Het blijkt ook uit de cijfers: vergeleken met een 2005-exemplaar heeft de nieuwe V-Strom nu 7,2 in plaats van 5,8 seconden nodig om bergopwaarts met twee personen er op en in zijn tweede versnelling van 25 naar 75 km/uur te versnellen. Maar in de praktijk is er natuurlijk wel mee te leven: je bespeurd het verschil eigenlijk alleen als je ze direct naast elkaar zet. De V-Strom scoort weer veel bonuspunten op zijn bekende kwaliteiten. Zoals de rustige, altijd vertrouwde manier waarop het vermogen ontplooid wordt. En het brede inzetbare toerengebied en de goed op dit terrein afgestemde versnellingsbakverhoudingen. De goede windbescherming en de comfortabele zitpositie voor rijder en passagier, plus het progressieve en comfortabele rijwielgedeelte garanderen bovendien dat ook lange reizen een genoegen blijven. En zo eindigt dit hoofdstuk met een krappe, maar absoluut verdiende zege voor de 8.490 euro kostende DL650 V-Strom ABS. Bildunterschrifte De Tibet-hut lijkt in de Himalaya te liggen, maar staat bovenop de Stelvio-pas. Vanuit dit restaurant heb je een fantastisch uitzicht over talloze haarspeldbochten en zie je de 3905 met hoge Ortler in de verte liggen. Het asfalt in de bergen lijkt vaak bruin. Dat is het niet. De lokale wegbedekking is een natuurproduct met een bedenkelijke geur. Je treft het vooraf op onverwachte plekken. En, vers of al wat droger, het spul blijft glad! ALL-ROADS BMW R1200GS Adventure 2 cilinder, 1170 cc, 98 pk, 115 Nm, 292 kg, ABS, € 16.050,- Buell Ulysses XB12X 2 cilinder, 1202 cc, 102 pk, 110 Nm, 228 kg, € 13.495,- KTM 950 Supermoto 2 cilinder, 942 cc, 98 pk, 94 Nm, 206 kg, € 12.680,- Klassewinnaar All-roads Suzuki DL650 V-Strom ABS 2 cilinder, 645 cc, 67 pk, 60 Nm, 221 kg, ABS, € 8.490,- MOTOPLUS ALPENMASTERS BEOORDELING ALL-ROADS ALL-ROADS Max. BMW R1200GS Adventure Buell XB12X Ulysses KTM 950 Supermoto Suzuki V-Strom 650 ABS MOTOR: acceleratie 0-140 kmu 20 14 13 17 10 Doortrekken 2000m boven zeeniveau 20 14 13 11 6 Doortrekken in 2 bergopwaarts 20 17 10 20 8 Vermogensontplooiing 20 16 12 17 16 Aanspreek/lastwisselreacties 20 12 14 17 18 Koppeling 20 15 10 17 17 Schakelen 20 10 8 15 16 Versnellingsbak spatiëring 10 9 7 9 9 SUBTOTAAL 150 107 87 123 100 RIJWIELGEDEELTE: afstemming 20 16 12 15 15 Veerreserve beladen 20 13 12 10 13 Handelbaarheid op paswegen 20 11 15 17 14 Bochtstabiliteit 20 13 10 17 14 Stuurprecisie/feedback 20 13 10 18 17 Remwerking 20 14 8 20 15 Remgedrag bergaf. Fading 20 16 10 18 13 ABS 20 7 0 0 12 Oprichten tijdens het remmen 10 7 2 8 9 Bocht bodemvrijheid beladen 10 6 6 8 5 SUBTOTAAL 180 116 81 131 131 DAGELIJKS GEBRUIK: Uitrusting 20 14 9 9 7 Bagagemogelijkheden 10 4 8 3 4 Actieradius in de Alpen 20 20 12 10 20 Belading 20 8 11 11 12 Hanteerbaarheid beladen 10 0 1 6 6 Zicht naar V/A 10 4 5 6 5 Bodemvrijheid met duo en belading 10 10 8 10 8 SUBTOTAAL 100 60 54 55 62 COMFORT: zitcomfort rijder 20 16 16 12 14 Zitcomfort passagier 20 16 13 10 14 Beschutting wind en weer 20 15 8 1 12 Loopcultuur van de motor 10 5 4 4 7 SUBTOTAAL 70 52 41 27 47 TOTAAL 500 335 263 336 340 Plaats 3 4 2 1 CONCLUSIE Hier werd de overwinning zwaar bevochten. Aan het eind pakt de Suzuki de pot door het goede ABS systeem. Maar het is een verdiende zege. De kleine V-Strom is hoogst inzetbaar, zonder er saai bij te worden. De Supermoto van KTM is daar tegenover veel te compromisloos. De BMW Adventure is te massaal. En de Buelll blijft wat voor de liefhebbers die vallen voor het karakter van de motor en de pijnpunten met de mantel der liefde willen bedekken. BMW R1200GS Adventure 75 kW (102 pk) bij 7600 tpm 111 Nm bij 5700 tpm Buell Ulysses XB12X 68 kW (93 pk) bij 6700 tpm 100 Nm bij 6200 tpm Suzuki DL650 V-Strom 50 kW (68 pk) bij 9000 tpm 59 Nm bij 6700 tpm KTM 950 Supermoto 75 kW (102 pk) bij 8400 tpm 93 Nm bij 6300 tpm

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.