+ Plus

Alpenmasters 2008: Inleiding

Een fascinerend decor in de Franse Alpen, twintig motoren verdeeld over vijf categorieën, dertien journalisten uit zes verschillende landen en dik 16.500 testkilometers. Zie hier de ingrediënten voor de Alpenmasters 2008, ofwel de strijd om de titel ‘Koning van de Alpen’. Kan de BMW R1200R zijn titel prolongeren of steekt één van de uitdagers de boxer in de bergcoulissen rond de Col du Galibier naar de kroon? Plotseling doemen ze op, links en rechts van de A43 richting St. Michel-de-Maurienne. De reusachtige toppen van de Franse Alpen, die haast als granieten toneelrekwisieten uit de coulissen lijken te worden geschoven. Betoverend roze verlicht door een langzaam ondergaande zon, als bakens voor een dolende reiziger in de nakende schemering. Het heeft iets vertrouwds, maar tegelijkertijd boezemen de besneeuwde en van tijd tot tijd verraderlijke twee- en drieduizenders diep ontzag in. Met bloed, zweet en tranen bedwongen door Hannibal en zijn 37 olifanten. In de vele eeuwen die volgden, drukten talloze bergbeklimmers hun voetsporen eveneens in de steile flanken van de Alpenreuzen en dansten wielrenners hun ritmische dans over het asfalt omhoog naar de top. Dankzij dat grijze asfaltlint – en uiteraard ook dankzij de uitvinding van de verbrandingsmotor – zijn ook motorrijders volledig in de ban van de haast mythische aantrekkingskracht van deze imposante getuigen van de vorming der aarde. Ieder jaar als de sneeuw is verdwenen en de alpenweiden weer hun groene frisheid ademen, vinden duizenden motorrijders hun weg omhoog naar de toppen van de Col du Galibier, de Col de la Croix de Fer of de Col du Lautaret. Alleen, met zijn tweetjes of in een grote groep; gemeenschappelijke deler – of het nu hard of zacht gaat – is de uitdagende bochtendans omhoog, het welverdiende bakkie leut en het meeslepende uitzicht op de top en uiteraard de wervelende afdaling richting dal. Pittige kost voor de remmen, maar eigenlijk kun je wel stellen dat er voor de gehele machine compleet andere wetten gelden in de Alpen. IJle lucht, kapot gevroren asfalt, extreme stijgingspercentages, hobbels; ieder onderdeel krijgt het wel voor de kiezen. In het zadel zijn concentratie, een waakzaam oog en snelle reflexen een eerste vereiste, want achter de vele blinde bochten kun je steeds weer worden verrast door een koeienvlaai of gevallen rotsblokken op de weg, een overstekende kudde geiten, een stroom smeltwater of omhoog zwalkende wielrenners.In alle opzichten dus een uitdagende omgeving, die zijn eigen specifieke eisen stelt aan mens en machine. Dat betekent genieten van de weidse panorama’s, maar ook op je hoede zijn. Dat doen we beide tijdens de vierde editie van de Alpenmasters, ’s werelds grootste motortest die Motorrad jaarlijks met haar Europese partners – waaronder MotoPlus – organiseert. In vijf verschillende categorieën neemt een breed scala aan motoren, van felle supersport tot dikke cruiser, het tegen elkaar op. Voorwaarde is dat de deelnemende motoren nieuw of vernieuwd zijn. Motoren die in het verleden mee hebben gedaan, blijven op stal. Een uitzonderingspositie is er voor de winnaar van de laatste editie, die zijn titel mag proberen te verdedigen. Dus zien we dit jaar de BMW R1200R terug in de finale, waarin de Beier het opneemt tegen de vijf groepswinnaars. In dit eerste deel het gevecht tussen de allrounders, de supersports en de toer- en sporttoermachines. [Kasten, obenseite dritter Seite][Bild: Testrunde (beigeschlossen) und Graphik aus MRD 16/2008 Seite 19 Rechts oben]EEN RONDJE AAN BOORDNet als afgelopen jaar diende het op een hoogte van 1584 meter gelegen Les Verneys als uitvalsbasis voor de 170 kilometer lange testronde. Vanaf hotel ‘Le Relais du Galibier’ gaat het vijf kilometer lang heel gelijkmatig lichtjes omhoog. Ideaal om de motoren lekker warm te rijden. Daarna komen de eerste haarspeldbochten in zicht en is het tien kilometer lang feest tot aan de top (2645 meter) van de Col du Galibier (1), die in een kwartiertje wordt bereikt. Hierna volgt een vrije val van ruim acht kilometer over vrij hobbelig wegdek naar de Col du Lautaret (2) met een hoogste punt van 2058 meter. Een uitstekend traject om de remmen te beproeven. Hierna worden de wegen breder en beter en gaat het verder naar het 36 kilometer verderop gelegen Le Bourg-d’Oisans (3), goed voor een half uurtje rijden. Boven Le Bourg d’Oisans ligt L’Alpe d’Huez, waar veel Nederlandse wielrenners in de Tour de France successen vierden. Maar we laten de ‘Hollandse Berg’ voor wat ‘ie is en slingeren ontspannen door een bosrijke omgeving naar de Col de la Croix de Fer (4), dertig kilometer verderop. Echt hoog is deze pas niet met zijn top van 2067 meter, maar het uitzicht op de Mont Blanc is er fantastisch. Na de passage van de top worden de veerreserves van de deelnemers stevig aangesproken, want de weg naar het lager gelegen Entraigues en de Col du Mollard (5) (1638 meter) is behoorlijk smal en glad en verkeert bovendien in een zeer slechte staat. In de 46 bochten en de 1000 hoogtemeters naar St. Jean-de-Maurienne (6) weegt iedere overtollige kilo een keer zoveel en worden de remmen tot op de grens en er over belast. Vorig jaar sneuvelde hier de achterrem van de Moto Guzzi Norge en dit jaar was het de achterrem van de Triumph Rocket III Touring die op dit punt capituleerde. Het stuk naar St. Michel-de-Maurienne biedt even verkoeling, maar al snel volgen de vele haarspelden en snelle bochtcombinaties naar de op een hoogte van 1566 meter gelegen top van de Col du Télégraphe (7). De resterende 140 hoogtemeters naar Valloire stellen niet veel voor en kort daarna zijn we weer terug in Les Verneys. Rijtijd: 2 uur en 42 minuten; gemiddelde snelheid: net 60 km/uur; totaal aantal hoogtemeters: 3948.[An die unterseite von Openerspread – Logo’s Zeitschriften ubernehmen aus MRD 16/2008 Seite 20]DE TESTCREW[Bild: Kristijan Ticak_05][Motorevija]KroatiëKristijan Ticak, 35,kwam 1700 km per scooter, sindsdien held [Bild: Frederik Lundgren_04][Motorrad]ZwedenFredrik Lundgren, 53,houdt van alles met wielen en motoren[Bild: AM-RG08-1194; STEHEND MACHEN][Motociclismo]SpanjeSergio Romero, 30,had de TT op Man nog in de benen[Bild: Andrea Toumaniantz_03][InMoto]ItaliëAndrea Toumaniantz, 44,onverwoestbaar, testte overdag, schreef ’s nachts[Bild: Jeron Hidding_05][MotoPlus]NederlandJeroen Hidding, 33,liet de caravan met pijn in het hart thuis[Bild: Siegfried Güttner_03][Motorrad]DuitslandSigi Güttner, 70, levende testlegende, niet proberen bij te houden[Bild: AM-RG08-1193, Linker Person, STEHEND MACHEN][Motorrad]DuitslandKarsten Schwers, 36,met en zonder motor snel op de Galibier[Bild: Rolf Henniges_06][Motorrad]DuitslandRolf Henniges, 43,gewezen globetrotter, geen rust in de kont [Bild: AM-RG08-1196; STEHEND MACHEN][Motorrad]DuitslandRainer Froberg, 44,manusje van alles: wassen, knippen, föhnen [Bild: Sven Loll_02][Motorrad]DuitslandSven Loll, 35, foto- en testrijder, altijd gracieus, altijd met flair[Bild: Peter Mayer_05][Motorrad]DuitslandPeter Mayer, 48,ex-GP-crosser, ziet overal tafels en dubbelsprongen[Bild: Gerd Thöle_07][Motorrad]DuitslandGert Thöle, 52,ook geblesseerd met geen stok uit het veld te slaan[Bild: Norbert Kappes_08][Motorrad]DuitslandNorbert Kappes, 54,ruim dertig jaar testervaring en dat is iets wat telt [Kasten, wenn es geht beide Bilder von 21 MRD 16/2008 ubernehmen]DE WINNAARS TOT NU TOE2005LOCATIE: PASSO DELLO STELVIOSUZUKI DL650 V-STROM2006LOCATIE: PASSO DELLO STELVIOSUZUKI DL650 V-STROM2007LOCATIE: COL DU GALIBIER BMW R1200R[Opener Bild: AM-RG08-1244 ganze Spread, Alle portratbilder an die ganze Unterseite platzieren. Text unten oder nachst zums Bild. Mal sehen was besser aussieht. Sonst Heading, intro und ei netwas Fliesstext.][Bild an unterseite Dritter Seite: AM-

Lees meer over

BMW Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...