+ Plus

13 Zadeltassen getest

Zadeltassen zijn gespecialiseerd in het pure vakantiewerk: flexibele bergruimte op oproepbasis! In vergelijking met vaste zijkoffers zijn de populaire zadeltassen relatief goedkoop en bovendien zijn ze makkelijk op de motor te bevestigen. Je gebruikt ze dus alleen als je ze nodig hebt en kunt ze op je vakantiebestemming makkelijk van de machine halen, zodat je daar weer lekker ongestoord kunt genieten en de motor er ook optisch weer goed uitziet. Wij hebben dertien tassen getest. Of je voor slanke zadeltassen of voor volumineuze softkoffers kiest, hangt natuurlijk volledig van de omstandigheden af. Softkoffers kunnen doorgaans sneller en makkelijker op de motor worden bevestigd dan zadeltassen, maar hebben het nadeel dat ze veel volumineuzer zijn door een ‘topkoffer-gedeelte’, zodat je vaak geen duopassagier meer kunt nemen. Voor beide systemen geldt dat het nogal uitmaakt op welke motor je de tassen wilt hangen. Met name hoge uitlaten – hetzij opzij, hetzij onder het kontje – zitten soms lelijk in de weg. Het kunststof waarvan deze tassen zijn gemaakt kan ook erg slecht tegen de hitte van de uitlaat, dus zorg dat er altijd voldoende afstand tussen zit.Als ‘testmotoren’ voor deze tassentest kozen we voor de Yamaha YZF-R1 en de Triumph Daytona T595. Twee sportieve fietsen, omdat juist in deze categorie veel van dit soort tassen gebruikt worden in de vakantie en tijdens weekendtrips. De eigenaren van dit soort fietsen wil de ranke lijnen van de sportieve machine ook liever niet langer dan hoogstnoodzakelijk ‘verpest’ zien door de bagagebergruimte.Tijdens de test zijn de kandidaten op de volgende vier punten beoordeeld:Bevestiging/rijgedrag (maximaal 40 punten): hoe veilig en solide laten de tassen zich op de motor bevestigen en hoe stabiel zijn ze wanneer je er volgepakt mee op de snelweg en op kleine binnendoorwegen rijdt?Gebruiksvriendelijkheid/indeling (maximaal 25 punten): kunnen de tassen makkelijk worden inpakt, is de inhoud variabel en hoe is het gesteld met de indeling van de compartimenten? Weersbescherming (maximaal 20 punten): zijn de tassen c.q. koffers bestendig tegen de meest ongure weersinvloeden? Daarbij keken we of het buitenmateriaal waterafstotend is, of naden en ritssluitingen tegen het indringen van regenwater zijn beschermd en hoe goed (of slecht) eventuele regenhoezen hun werk doen?Uitrusting (maximaal 15 punten): zijn er handige extra’s als comfortabel gevoerde handvatten of draagriemen, is er een lakbeschermende en/of hittewerende laag aanwezig en zijn de tassen voorzien van reflecterende biezen of vlakken?________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLEN]DIFIGlobe MediumImporteur: MotoPort, tel. 0413-38 58 50, www.motoport.nlPrijs: € 99,95*PLUSWaterdichte binnenzakken worden meegeleverd; goed indeling van de compartimenten met handige insteekvakken; inhoud middels ritssluiting variabel; voldoende ruimte voor bijrijder; makkelijk van bovenaf in te pakken.MINLicht instabiel op slecht wegdek; ogen voor extra stevige bevestiging kunnen op motoren met hoge uitlaten smelten.CONCLUSIEUniverseel te gebruiken koffers, waarvan het volume voor langere vakantiereizen niet helemaal toereikend is. Geen grote manco’s, maar helaas veroorzaakt de set wel wat onrust tijdens het rijden op slecht wegdek.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende* Model Globe XL € 109,95________________________________________GIVIT438NImporteur: Highway Hawk, tel. 0342-49 02 08, www.highwayhawk.comPrijs: € 110,55 PLUSBagageruimte met versterkt karkas; lichtlopende ritssluitingen; zeer makkelijk en effectief in te pakken; zeer stabiele pasvorm op de motor dankzij stroeve binnenkanten.MINVastzetten met rubberen banden is gecompliceerd en vraagt bij sportmotoren met hoge uitlaat zeer handige gebruikers.CONCLUSIEHeel mooie en goed afgewerkte zadeltassenset met variabel bagagevolume. Vastzetten vraagt even om een paar handige handjes, maar dan blijft de machine zelfs bij hoog tempo en slecht wegdek nog zeer stabiel.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________HEIN GERICKEPro SportsImporteur: Hein-Gericke Nederland, tel. 020-411 92 69, www.hein-gericke.nlPrijs: € 119,95PLUSBagageruimte is variabel en laat zich makkelijk inpakken; regendichte ritssluitingen met drukknoppen beveiligd tegen het spontaan opengaan.MINReageert maximaal beladen gevoelig op slecht wegdek en dwarsrichels; nagenoeg onmogelijk om de tas met de meegeleverde spanrubbers stabiel vast te zetten; tassen hangen onder belasting sterk door naar binnen.CONCLUSIEZeer mooi afgewerkte en met zinvolle details uitgeruste zadeltassen, die echter niet echt stabiel op de motor kunnen worden bevestigd. Bovendien hangen de tassen onder zware belasting sterk door. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldooende________________________________________OXFORDSprint PanniersImporteur: Motana, tel. 0318-56 12 80, www.motana.nlPrijs: € 185,00PLUSVeel nuttige details; stevig karkas dat ook bij een hoog tempo goed in vorm blijft; veel bruikbare bagageruimte met nuttige uitbreidingsmogelijkheden; talrijke reflectoren met hoog waarschuwingsgehalte.PLUSOp motoren met hoge uitlaat moeilijk vast te zetten; belemmert de bewegingsvrijheid van de bijrijder door de lange vorm een klein beetje.CONCLUSIEStevig en super afgewerkt zadeltassenset met omvangrijke uitrusting, waar heel erg goed over na is gedacht. Bijzonder vernuftig is het vergroten van de bergruimte naar beneden i.p.v. opzij, waardoor de weerstand bijna niet toeneemt.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________[[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]POLODrive 1Importeur: Polo, tel. +49 (0)211-979 6699, www.polo-motorrad.dePrijs: € 59,95 (exclusief verzendkosten)PLUSExtreem stijf karkas; makkelijk van bovenaf te beladen; zeer veilig op de motor vast te zetten; erg stabiel tijdens rijden, ook bij hoger tempo; goed zichtbare reflectoren; zeer goed comfort voor de bijrijder; lakbeschermend uitgevoerd; hittebestendige bodem.MINGeen variabele bergruimte; handgrepen niet bekleed, snijden daardoor licht bij het dragen van de volle tassen.CONCLUSIEKlein maar fijn. De tassen van Polo vallen met name op door de zeer stabiele montage en de perfecte rijeigenschappen. Mooie en erg degelijke set tassen voor een – in vergelijking met de concurrentie – spotprijsje. Daarom dus ook de MotoPlus-kooptip. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________ X-PACKCameleonImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 11 99, www.motozoom.nlPrijs: € 244,85*PLUSMultifunctioneel te gebruiken als rugzak, tanktas en zij- of topkoffer; stijf karkas met uitbreidingsmogelijkheden van de bagageruimte via ritssluiting; zeer goede bescherming tegen vocht; opvallende reflectoren.MINOmslachtige bevestiging; moeilijk te bepakken vanaf de zijkant; vormen zich slecht naar de achterzijde van de motor; reageren gevoelig op slecht wegdek en dwarsrichels.CONCLUSIEDe X-Pack is zonder enige twijfel de meest multifunctionele tas uit de hele test, maar slaat desondanks, of misschien juist daardoor, geen geweldig figuur. De montage en het bepakken is omslachtig en tijdens het rijden mist de set stabiliteit.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende* Set bestaat uit twee tassen (€ 89,95 per stuk) en een bevestigingssysteem (€ 64,95)________________________________________DANELangaImporteur: MotoPort, tel. 0413-38 58 50, www.motoport.nlPrijs: € 149,00PLUSZeer hoogwaardig afgewerkt; omvangrijke uitrusting; ritssluitingen met tape tegen regenwater beveiligd; versterkt karkas; zeer goed bruikbare bagageruimte met grote opening.MINReageert gevoelig op slecht wegdek en dwarsrichels; moeilijk op sportmotoren te bevestigen, met name op modellen met een hoge uitlaat.CONCLUSIEDe uitrusting en afwerking van de Dane Langa staan op een hoog niveau. Op sportmotoren ontstaan echter problemen bij het bevestigen van de set. De rijeigenschappen, en dan met name op slecht wegdek, kunnen beter.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________HELDVoyageImporteur: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45, www.held-biker-fashion.comPrijs: € 152,95PLUSZeer stabiele bevestiging, ook bij maximale belading en hoog tempo; versterkt karkas, past zich goed aan de motor aan; zijwanden en ogen hittevast uitgevoerd; bagagevolume via plooi variabel; rondom reflectiebiezen; insteekvakken in het binnencompartiment. MINSpanbanden met kliksluiting redelijk omslachtig; beenruimte van duopassagier ietwat beperkt.CONCLUSIEEen uitermate robuust uitgevoerde zadeltas, die zeer stabiel op de motor zit en ook maximaal beladen in vorm blijft. De rijeigenschappen zijn daardoor van een ongekend hoog niveau.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________IXSFlowImporteur: Nerons, tel. 036 – 547 15 77, www.nerons.nlPrijs: € 139,95PLUSGoed toegankelijk bagagecompartiment, effectief te gebruiken; opvallende reflectiestrepen aan zij- en achterkant; mooi afgewerkt, hittevaste bodem; binnenkanten lakbeschermend en stroef bekleed. MINReageren opvallend op bewegingen tijdens het rijden; op motoren met hoge uitlaat moeilijk te bevestigen; ogen erg gevoelig voor warmte.CONCLUSIEDe bagagecompartimenten, afwerking en uitrusting zijn allemaal dik in orde. Helaas reageren de koffers sterk op bewegingen tijdens het rijden, wat duidelijk ten koste gaat van de rijeigenschappen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]ORTLIEBM22Importeur: Jacobsons BV, tel. 072-541 15 38 , www.jacobsons.nlPrijs: € 159,95PLUSZijn zeer stabiel op de motor aan te brengen; sluiten ook bij maximale belading en hoog tempo goed op de motor aan; bodem en zijkanten voldoende verstevigd; waterdichte coating; veel bagageruimte, die via de grote openingen makkelijk toegankelijk is; goed zichtbare reflectoren.MINGeen indeling van de compartimenten; draaggreep snijden licht.CONCLUSIEVolumineuze en effectief bruikbare set, die heel erg stabiel op de motor zit en door de geniale rolsluiting absoluut waterdicht is, en waarbij ook de bijrijder nog comfortabel zit. Mooie complete set die zich testwinnaar mag noemen.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________BAGS CONNECTIONRacepackImporteur: Splash Design, tel. 0413-38 90 89 , www.splashdesign.nlPrijs: € 189,95PLUSAntislip laag aan de binnenkant; kan met de sjorbanden zeer stabiel op de duozit bevestigd worden; stabiele opbouw; comfortabel van bovenaf toegankelijk; extra openingen aan de zijkanten; waterdichte binnentas; afgedekte ritssluitingen met beveiliging.MINGeen extra vakken voor kleine spullen; geen draaggreep; duozit vervalt.CONCLUSIEHeel erg net afgewerkte tas met een zeer grote en goed bruikbare bagageruimte. De stabiele bevestiging op de duozit in combinatie met het feit dat de tas achter de rug van de berijder zit resulteert in prima rijeigenschappen.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________MOTO DETAILBagagesysteem 07Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 11 99, www.motozoom.nlPrijs: € 109,95PLUSBodemplaat met stroeve afwerking; variabele bergruimte aan de zijkanten; toptas met grote opening erg makkelijk toegankelijk; goed zichtbare reflectoren; stabiele draaggrepen; goede indeling van de binnenruimte.MINToptas reageert gevoelig op stoten tijdens het rijden; zijtassen moeilijk te bevestigen op motoren met hoge uitlaat; hoog gewicht; duozit vervalt.CONCLUSIEPrijstechnisch een zeer aantrekkelijke bagagecombinatie, die eventueel ook zonder toptas te gebruiken is zodat er een passagier mee kan. Schittert met een laadvolume van maar liefst 89 liter, maar is wel licht instabiel tijdens het rijden.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________POLOQ-bag XXLImporteur: Polo, tel. +49 (0)211-979 66 99, www.polo-motorrad.dePrijs: € 119,95 (exclusief verzendkosten)PLUSGrote bagageruimte die makkelijk via de grote opening van bovenaf toegankelijk is; goed doordacht sluitsysteem met magneten en watervaste ritssluitingen; extra openingen aan de zijkanten; goede zit door stabiele sjorbanden; oppervlakte en naden waterafstotend afgewerkt.MINBinnenkant niet voorzien van stroeve bekleding; geen compartimentenindeling; duozit vervalt.CONCLUSIE Superlicht bagagesysteem met voldoende bagageruimte voor een langere vakantie. Ook op hoog tempo behoorlijk stabiel, maar was de binnenkant voorzien van een antislip laag, dan was dit nog beter geweest.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________[KASTEN DAS FIEL AUF]DIT VIEL ONS OPDoordacht: een bijzonder slimme oplossing van Oxford om de bergruimte niet naar de zijkanten maar naar beneden toe te vergroten. De stabiliteit wordt daardoor duidelijk beter, omdat het gewicht daarmee niet te ver buiten de motor komt te hangen. Lekker veel grip: tassen die, zoals deze Dane Langa, aan de achterkant zijn voorzien van een antisliplaag, zitten een stuk stabieler op de motor.Stay cool: met name bij supersport machines is het gevaar groot dat de tassen (en de inhoud) door de hete uitlaat(gassen) worden beschadigd. Om dat tegen te gaan hebben sommige tassen een hittebestendige bodem.Smeltzekering: belangrijke zaken als haken, bevestigingsogen en sjorbanden zouden eveneens hittebestendig moeten zijn, omdat deze vaak in de buurt van de hete uitlaat zitten.Sluiting: hoe harder je rijdt, hoe groter de krachten die op de sluitingen inwerken. Daarom is het goed wanneer de sluitingen, zoals hier bij de Hein Gericke-set, gezekerd kunnen worden met een extra drukknoop.Gerold: ritssluitingen zijn extra gevoelig voor het binnendringen van water. Ortlieb heeft daarom gekozen voor een voor de hand liggende, doch geniale oplossing, de rolsluiting. De ingang wordt gevormd door een soort lange slurf, die je gewoon oprolt.________________________________________[KASTEN RICHTIG PACKEN]Waar laat ik het allemaal?GOED PAKKENOpbergenVan tevoren een lijst maken van de spullen die mee moeten en waar je deze het beste kwijt zou kunnen. Gevoelige zaken als elektronica en camera’s zitten het veiligst in de tanktas, met als bijkomend voor dat je ze snel te hand hebt. Kaarten, papieren en geld zijn eveneens het veiligst in de tankzak. Let op, als de tankzak sterke magneten heeft, kunnen creditcards en geheugenchips beschadigd raken!Probeer het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en stop gewichtige zaken daarom onderin en plaats lichtere bagage bovenop. De kleding voor onderweg moet ten allen tijde makkelijk bereikbaar zijn en kunnen het beste direct achter de rits of sluiting worden opgeborgen in de zijkoffers. In de roltas of topkoffer het liefst alleen maar lichte spullen opbergen, zodat het zwaartepunt niet onnodig naar achteren en omhoog verschuift. Dat wil de rijeigenschappen namelijk nogal eens verslechteren.Verzekering Zadeltassen zijn over het algemeen matig waterdicht, vaak worden er ook regenhoezen bijgeleverd (of als optie aangeboden). Maar zeker in een grote hoosbui op de snelweg zijn de rits en de stiknaden kwetsbaar als het gaat om de waterdichtheid. Echte profs nemen het zekere voor het onzekere en pakken de bagage voor het opbergen in plastic tasjes of in een simpele vuilniszak. Gewoon als ‘verzekering’ dat je kleren en bagage bij aankomst nog droog zijn.Afplakken De zadeltassen of softkoffers kunnen de lak van de zijdeksels of het kontje door hele fijne vibraties behoorlijk beschadigen of dof ‘poetsen’. Het is dan ook niet onverstandig om die contactvlakken van tevoren af te plakken. Dat kan met speciaal doorzichtig folie, maar ook simpel plakplastic of tape kan prima voldoen. Wel even proberen of dit plakplastic of tape weer makkelijk te verwijderen is, zodat je de lak niet alsnog beschadigd met het verwijderen van de tape!________________________________________ [TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEDe M22 van outdoorspecialist Ortlieb voldoen bijzonder goed om je bagage in te vervoeren. Deze tassen kunnen ook onder alle weersomstandigheden gebruikt worden. Met een prijs van € 159,95 is het echter geen goedkope oplossing. Wie een goed en goedkoop systeem zoekt, zou de Polo Drive 1 koffers of het Moto Detail Bagagesysteem 07 eens moeten bekijken. Bij die laatste kun je ook alleen de losse toptas of de set zadeltassen gebruikt worden. Ook een zeer goede keus is de Racepack van Bags Connection: ruim, solide, stabiel, maar ook met een iets hoger prijskaartje.

Lees meer over

Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-