Wereldprimeur voor Honda Africa Twin met twee camera’s
Tot nu toe heeft Honda zich aardig afzijdig gehouden als het om radartechnologie ging, maar met een nieuwe camerapatent lijkt de Japanse fabrikant nog een stap verder te gaan.
Pagina gaat door onder advertenties
BMW, KTM, Ducati, Triumph, Kawasaki, Yamaha en Indian; ze hebben allemaal al een radarsysteem in gebruik ten behoeve van adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing. Maar wie ontbreekt er in dit kleurrijke gezelschap? Inderdaad, ’s werelds grootste motorfabrikant: Honda. De Gold Wing heeft een airbag, maar geen ARAS aan boord. ARAS staat voor Advanced Rider Assistance System, naar analogie met ADAS in auto’s.
Een paar jaar geleden kwamen de toonaangevende technologiebedrijven voor voertuigsystemen in Japan, waaronder de drie dochterondernemingen van Honda (Nissin, Keihin en Showa) samen onder de noemer Astemo. En via Astemo toont Honda nu Africa Twin met radar en, als benchmark, een camerasysteem.
Sinds er ADAS-systemen met radarzenders beschikbaar zijn, zijn fabrikanten het erover eens dat radar alleen nog maar het voorstadium is. Er moet een optisch systeem worden toegevoegd om de mogelijkheden volledig te realiseren, want alleen deze combinatie maakt ongekende mogelijkheden op de motorfiets mogelijk. Het voordeel van radar is de ongevoeligheid voor lichtomstandigheden. Of het nu licht of donker is: de radar kan werken. Dit compenseert een belangrijk nadeel van de camera. De camera heeft daarentegen voordelen bij slecht weer zoals regen, waar de radar veel storing meet. Bovendien is een camera beter in het vooraf nauwkeurig herkennen van het object. De radar zegt alleen: Daar is iets. De camera herkent: XY is daar. Er zijn veel argumenten die pleiten voor een camera als aanvulling op de radar. Vooral de gunstige prijs. Dit heeft echter als nadeel dat het gewicht en de inbouwruimte vergelijkbaar hoog zijn.
Op dit moment kunnen radarsystemen alleen objecten en hun relatieve snelheden detecteren en daarop reageren met waarschuwingen of remmanoeuvres. Door de sensortechnologie uit te breiden met een optisch systeem – mits er goede software op de achtergrond aanwezig is – wordt het bereik enorm vergroot. Gemaksfuncties zoals wegwijzerherkenning zijn de kleinste stap. De combinatie van radar en camera biedt aanzienlijk meer voordelen bij het verbeteren en verfijnen van de radarfuncties.
Het vooruitzicht om wegen te kunnen scannen op schade met behulp van een camera en vervolgens de semi-actieve vering van tevoren aan te passen aan de aankomende wegomstandigheden is erg interessant. Dit is al mogelijk, maar dan als reactie op veranderende snelheden van de vering en niet als actie in reactie op aankomende hobbels.
Op dit moment is de Africa Twin met camera een technologiedrager die volgens de geruchten nog niet klaar is voor de markt. Maar het kan soms snel gaan bij Honda. Er zijn al patenten aangevraagd, ook voor de Africa Twin.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties


