Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Twee nieuwe retro’s van Suzuki

Met de GSX-8T en GSX-8TT zet Suzuki in een klap twee retro’s neer op basis van het heerlijke 800-platform. Het duo combineert de prestaties van de geliefde 776cc tweecilinder met het lijnenspel van een traditionele motorfiets.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

 

De T in de GSX-8T heeft Suzuki handig overgenomen van de bijnaam van de T500: Titan. Bij de GSX-8TT verwijst het kleine kuipje op zijn beurt naar de GS1000 racers die deelnamen aan de vroege jaren van de AMA Superbikes. De TT staat hier overigens lekker handig voor Timeless Titan. Het blijft overigens bij verwijzingen naar de modelgeschiedenis, Suzuki heeft niet een-op-een modellen uit het verleden gekopieerd.

 

Voor de aandrijfbron grijpt Suzuki niet terug naar het verleden, maar naar het heden. Beide modellen beschikken over de 776 cc zware staande twin die we al kennen uit de V-Strom 800 en GSX-8S. De tweecilinder met de 270° krukas is zoals altijd goed voor 82,9 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm. Het koppelrijke karakter past in principe prima bij een retromodel.

 

Voor het rijwielgedeelte hoefde Suzuki ook niet ver te kijken, dat neemt het over van de GSX-8R. Ook dat is een begrijpelijke en prima keuze want dat heeft zich al lang en breed bewezen met een zeer geslaagde combinatie van comfort en sportiviteit. Toch kiest Suzuki zeker niet helemaal voor de makkelijke route. De T en de TT zijn geen GSX-8S met een ander naamplaatje. Zo meet de fraai gewelfde benzinetank 16,5 in plaats van 14 liter. Het brengt het rijklaargewicht van de T op 201 kilo en die van de TT op 203 kilo. Die eerste is verkrijgbaar in het mat groen, goud en mat zwart. De TT komt in het zwart en mat groen.

 

Ondanks het retrodesign beschikt dit duo over LED-verlichting rondom. Ook een USB-C-aansluiting en 5”TFT-scherm ontbreken niet. Hetzelfde geldt voor rijmodi, tractiecontrole, ride-by-wire en een quickshifter. In Motoplus nummer 15 vind je al de eerste test van dit retroduo.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Suzuki artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week