Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Reportage – Performance day bij West Coast Motors

Harley-Davidsons met veel vermogen? Om mee te racen? Jazeker! Het is een trend, die zoals vele, uit de USA is komen overwaaien. Na de iconische ‘Clubstyle’-motoren veelal gebaseerd op de Dyna Glides, die we in Europa vooral leerden kennen door de tv-serie ‘Sons of Anarchy’, kwam al snel de volgende trend, de Performance Bagger. We nemen een kijkje bij specialist West Coast Motors in Alkmaar.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Baggers zijn motoren genoemd naar de zijkoffers, de ‘bags’, die zij hebben en waar vroeger door veel motorrijders een beetje de draak mee werd gestoken. Maar dat hield al snel op, want de ‘Clubstyle’-hype evolueerde langzaam maar zeker naar meer comfort, naar betere toereigenschappen. Kuipjes werden groter, de tassen werden ‘hard bags’ – kunststof koffers – en daarmee werd eigenlijk een kruising gecreëerd tussen Baggers- en Clubstyle-motoren. Met andere woorden: de Performance Bagger was geboren…

‘Gewone’ Baggers werden steeds extremer, met enorme achterspatborden, soms wanstaltig grote -tot wel 34 inch – voorwielen en enorme geluidsinstallaties. Performance Baggers daarentegen, zijn gebouwd om goed en ook snel mee te kunnen rijden. Ze zijn vaak gebaseerd op een Road Glide, waar van alles aan gedaan wordt om deze sneller te maken, een betere handling te geven en door er nog betere remmen op te monteren.

En schrik niet, want waar vroeger 100 pk voor een Harley-Davidson bijna ondenkbaar was, wordt tegenwoordig bij straatmotoren de 200 pk al regelmatig aangetikt! Om dat te bereiken worden de moderne M8-motorblokken groter van inhoud (160 cubic inches, ofwel ruim 2.600cc en meer…), komen er speciale geflowde cilinderkoppen op met grotere kleppen, worden andere nokkenassen gemonteerd en bijna zonder uitzondering komt er een dikke 2-in-1-uitlaat onder en zorgt een fraai luchtfilter voor meer frisse lucht. De mapping van de injectie wordt op dat alles afgesteld en dan kom je algauw aan 150 pk of meer. Iets wat in grote lijnen door de inhoud van je portemonnee wordt bepaald, want het bouwen van een Performance Bagger is niet bepaald een goedkope hobby….

En wat is dan precies een Performance Bagger? Een Performance Bagger is vaak gebaseerd op een Road King of Road Glide, maar naast Harley-Davidson zijn er ook andere merken zoals BMW en Indian zich bezighouden met Performance Baggers. Naast het motorblok krijgt ook het rijwielgedeelte van een Performance Bagger diverse modificaties. Zo worden veringspecialisten als Bitubo, Wilbers, Hyperpro en Öhlins te hulp geroepen en omdat iedereen natuurlijk wel moet zien dat jij dat op jouw motor hebt, zijn genoemde onderdelen vaak rijkelijk voorzien van kleurtjes en stickers met de merknaam er op, aan de achterzijde meestal met remote piggybags die duidelijk in het oog springend boven de koffers of het achterspatbord gemonteerd worden.

Een andere, stevigere, vaak aluminium of custom made achterbrug, fork brace en andere, sportievere banden en ook andere remschijven en remklauwen zijn een must. Sommige rijders gaan zelfs zover om carbon wielen aan te schaffen. Een crashbar aan de voorkant en achterkant houdt hopelijk de (financiële) schade iets binnen de perken bij een schuivertje…

Het uiterlijk wordt in de regel ook aangepakt, en verder ook de zithouding met een ander zadel, vaak met meer steun in de onderrug. Het stuur is meestal een vlak stuur op hoge risers, de tellers krijgen een update en de kuip wordt vaak vervangen door een sportiever exemplaar. Tegenwoordig is audio ook iets wat we steeds meer op Performance Baggers aantreffen. In de USA zijn daar al competities voor; wie de meeste herrie uit z’n audiosysteem kan krijgen…

Gelukkig zijn bij zowel de Clubstyle, de Baggers als de Performance Baggers vrolijke kleurtjes steeds meer geaccepteerd. Niet alleen het spuitwerk, maar ook bij de vele geanodiseerde aluminium onderdelen als de risers, voetsteunen/treeplanken en andere accessoires.

Bij West Coast Motors in Alkmaar zou het een grootscheepse happening worden, maar helaas kwamen er door het druilerige weer wat minder deelnemers dan verwacht. Bas Leek, eigenaar van Harley-Davidson WCM Alkmaar, laat zien dat er voor iedereen die interesse heeft, er een Performance Bagger klaarstaat voor een proefrit. “Zo kunnen mensen die geen ervaring met sportieve Harley’s hebben, kennismaken met zowel het merk als de Performance-stijl”, legt hij uit. Het drukt de pret niet en binnen staat de koffie klaar en heeft WCM een stand met daarin onderdelen voor een Performance-motor, waarover uitgebreid uitleg wordt gegeven. Ernaast staan de jongens van Performance Europe, die een paar dikke motoren hebben meegenomen en daar alles over vertellen.

In de werkplaats zien we diverse Performance Baggers in aanbouw. “Wij hebben enorm veel ervaring met het tunen van Harley’s en we waren een van de eersten in Europa die begonnen met Clubstyle en vervolgens Performance Baggers te bouwen”, licht Bas uit, en terwijl we verder lopen zien we een Fat Bob M8 die net van de Dynobank komt: “190pk!”, grinnikt monteur Gideon tevreden, “en ook met deze H-D wordt gewoon op straat gereden, dus kijk uit als je een Harley uitdaagt bij het stoplicht!” Op de Dyno staan achtereenvolgens een Clubstyle en een Performance, niet met extreem veel pk’s, maar met rijkelijk koppel en goed rijdbaar, wat uiteindelijk natuurlijk ook heel belangrijk is.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Harley-Davidson artikelen & nieuws
Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week