Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Originele Honda CR500 voor bijna 70 mille geveild

Op Ebay is een volledig originele Honda CR500 in krat voor enkele tienduizenden euro’s van eigenaar gewisseld.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Honda bracht de CR500 uit in 1984 en gebruikte daarbij iedere tweetakt-truc uit het boekje. Waterkoeling, een korte slag, 65 pk tussen 6.000 en 7.200 tpm, 76 Nm bij 5.900 tpm, en dat alles met een rijklaar gewicht van slechts 109 kilo. Het ding accelereerde in vier tellen van 0 naar 100 km/uur en won van 1984 tot 1994 onafgebroken het wereldkampioenschap motorcross met vier verschillende rijders. Onlangs werd een Honda CR500 uit 2001, volledig origineel en nog in krat, geveild voor omgerekend 69.000 dollar.

In 2001 kostte een Honda CR500 in de Verenigde Staten het equivalent van 5.900 dollar. In 2025 kostte een CR500 in 2001-staat 78.000 dollar, omgerekend 69.000 euro. En dat met een bijna absurde geschiedenis. Niet alleen zit deze motorfiets nog in zijn transportverpakking en is er nog nooit op gereden. Hij heeft ook nog nooit het daglicht gezien. Sinds hij de fabriek verliet, heeft hij altijd in een doos gezeten, afgedekt. Eerst bij de dealer en uiteindelijk in een museum in New England. En zelfs bij de verkoper viel er nooit UV-licht door de speciale museumramen.

De originele papieren worden meegeleverd, zonder enige aantekening. Het motornummer met het laatste cijfer 287 en het framenummer 297 komen overeen. Maar wat maakt de HondaCR 500 zo bijzonder?

Het bijzondere aan deze Honda CR500, afgezien van zijn absoluut originele staat, is het feit dat het een CR is uit het allerlaatste productiejaar van de 500 modellen. Honda had sinds 1993 geen technische wijzigingen meer aangebracht aan het topmodel. Tussen 1984 en 1994 domineerde de CR500 echter de motorcross en vocht hij boeiende duels uit met de Kawasaki KX500, die ook 65 pk had. 10 van de 10 mogelijke wereldtitels tussen 1984 en 1994 is een hele prestatie – voor de Honda CR500.

Ter vergelijking: moderne 300cc-tweetakten met injectie leveren iets meer dan 50 pk, maar met 35 tot 38 Nm leveren ze maar de helft van het vermogen van de oude Honda CR 500.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Honda artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week