Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Nieuwe Honda crossover met 150 pk op komst!

Het gerucht over een nieuwe crossover-Honda gaat al langer rond, maar inmiddels zijn de eerste foto’s en gegevens van deze Honda CB1000GT uitgelekt.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

CB1000GT gaat deze nieuwe Honda dus heten, waarvan de eerste foto’s en gegevens in Australië zijn gelekt. In 2026 moet deze nieuwe crossover wereldwijd op de markt komen.

Als crossover-concept is de nieuwe Honda CB1000GT een hoger sport-touringmodel met iets langere veerwegen, waarschijnlijk ongeveer 150 millimeter. De GT rijdt op aluminium gietwielen en straatbanden in de maten 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter. De technische basis voor de nieuwe CB1000GT is – logischerwijs en duidelijk te zien op de eerste foto’s – de Honda CB1000 Hornet, die eerder dit jaar werd geïntroduceerd. 

De GT heeft dezelfde eenvoudige stalen frameconstructie met een gelast achterframe. De aluminium swingarm met centrale achterschokdemper en upside-down-telescoopvork krijgen voor crossover-doeleinden niet alleen een paar centimeter meer veerweg, maar ook een meer comfortabele afstelling. Met 1.465 millimeter is de wielbasis slechts één centimeter langer dan bij de naked Hornet.

De nieuwe Honda CB1000GT wordt ook aangedreven door de viercilinder-lijnmotor uit de 2017-Fireblade. Volgens de gegevens uit de Australische typegoedkeuring levert dit motorblok een topvermogen van 150 pk bij 11.000 tpm. Daarmee is de GT-configuratie bijna net zo krachtig als die van de Hornet (152 pk, SP-versie 157 pk) en aanzienlijk sportiever dan het eveneens nieuwe retro-model Honda CB1000F (124 pk). Een quickshifter op de zesversnellingsbak is inmiddels standaard in dit segment.

In Australië staat de nieuwe Honda CB1000GT met een gewicht van slechts 213 kilo in de papieren, maar zoals daar gebruikelijk is, met 10 liter brandstof. Hoewel de tankinhoud nog niet bekend is, kan voor de GT ongeveer 20 liter worden verwacht. Daarmee zou het totale gewicht met een volle tank meer dan 220 kilogram bedragen – voor een crossover-model van dit kaliber nog steeds relatief licht.

Welke assistentiesystemen kun je verwachten? Reken op hellingshoekafhankelijk ABS en tractiecontrole, cruise control en een groot kleuren TFT-display met connectiviteit. Van zaken als adaptieve bochtverlichting, elektronisch instelbare vering, een automatische versnellingsbak of radarsysteem is nog niets te zien.

De reeds gevestigde crossover-modellen die vergelijkbaar zijn met de nieuwe Honda CB1000GT zijn de Suzuki GSX-S1000GX (152 pk, 231 kg), BMW S1000XR (170 pk, 227 kg) en Kawasaki Versys 1100 (135 pk, 255 kg). Daarnaast is er nog de Yamaha Tracer 9 met een 900 cc driecilindermotor (119 pk, 231 kg).

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Honda artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week