Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Komt Honda met een e-Blade?

Gaat Honda met een elektrische superbike komen? Waarschijnlijk niet op korte termijn, maar de Japanse fabrikant heeft inmiddels wel een elektrische superbike in Fireblade-stijl gepatenteerd. Partner Mugen tekent daarbij voor de technologie met een modulair ontwerp voor de swingarm, aandrijving en het frame.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Louis Vanucci VAB

Honda slaapt zeker niet op het gebied van elektromobiliteit. In totaal plant de fabrikant 30 nieuwe elektrische modellen tot 2030, waaronder een elektrische retro-motorfiets en elektrische scooters zoals de CUV e. Onlangs heeft Honda een patent aangevraagd voor een elektrische superbike die lijkt op de Fireblade.

E-bikes domineren de markt nog steeds niet, maar hun potentieel zou kunnen groeien met lichte, snel oplaadbare en energiedichte batterijen zoals vaste-stof- of natrium-ion-accu’s. Honda bereidt zich met verschillende strategieën en concepten voor op deze verandering.

Opvallend: de motor en transmissie zijn relatief ver naar achteren in het frame gepositioneerd, laag in de swingarm, het aandrijftandwiel zit excentrisch in de motor, wat wijst op een reductie-bak. In principe komt deze lay-out overeen met die van de Mugen Shinden. Voordeel: meer ruimte in het hoofdframe voor de accu en elektronica, een langere swingarm en kortere wielbasis.

Honda deed ervaring op met het Mugen Shinden-project, dat liep van 2012 tot de stopzetting van de TT Zero op het eiland Man in 2019. Tussen 2014 en 2019 won het team zes keer op rij, voor het laatst in 2019 met Michael Rutter en John McGuinness. De nieuwe schetsen van Honda lijken sterk op de laatste versie van de Mugen-racer.

Het Honda-octrooi toont een verder ontwikkelde oplossing: motor, swingarm en achtervering vormen een eenheid die modulair aan verschillende frame-ontwerpen zou kunnen worden vastgebout. Een achterschokdemper met linksysteem, horizontaal boven de motor geplaatst, is centraal in de swingarm geïntegreerd. Volgens het patent blijft de belasting op het hoofdframe gelijk, zelfs bij een krachtigere motor, dankzij de stabiele eenheid van aandrijving en swingarm.

De patentaanvraag betekent overigens niet automatisch dat er een serieproductie wordt opgestart. Maar de tekeningen wijzen op een serieus project – waarschijnlijk bestaat er al een prototype.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Honda artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Yamaha Demo Ride Tour
Word abonneevanaf €0,67 per week