Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Honda lanceert nieuwe CBR500R Four, maar niet voor Europa…

De 500-modellen zijn tegenwoordig erg belangrijk voor Honda. Het lijkt er op dat Honda voor komend jaa een nieuwe draai geeft aan haar sportieve 500-klasse met de introductie van de CBR500R Four. Met een nieuwe viercilinder-lijnmotor en 80 pk vermogen lijkt deze nieuwkomer nieuwe maatstaven te zetten in het segment.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Wie aan een 500 van Honda denkt, herinnert zich waarschijnlijk nauwelijks nog de lang vervlogen tijden waarin deze inhoudsklasse voor een supersport stond. Nee, je zult waarschijnlijk eerder denken aan het afgelopen decennium, waarin de ‘500’ bij Honda een twin met 48 pk vermogen was. Zelfs onder Honda’s sportieve label ‘CBR’ stond toegankelijkheid hoger op de prioriteitenlijst dan sportiviteit. 

Tot Honda deze maand in China een volledig nieuwe 500-klasse presenteerde, met de grootste verandering in de naam: de nieuwe Honda CBR500R Four én een nieuwe vier-in-lijn en (een nog onofficiële) 80 pk vermogen. Je leest het inderdaad goed: vier-in-lijn. 

En daarbij greep Honda niet terug op het 400-motorblok, dat voor het laatst in Japan nog in de 58 pk sterke CB400 Super Four werd gebruikt. Nee, dit is een compleet nieuw motorblok met 502 cc cilinderinhoud, die volgens de eerste geruchten dus 80 pk moet leveren. In feite stamt het blok van de eveneens nieuwe retro-zus, de Honda CB500 Super Four. Daarnaast is het voorzien van de nieuwste generatie E-clutch, die kleiner bouwt, nu aan de andere kant van het motorblok zit en automatisch terug kan schakelen. 

Tot nu toe ontbreken belangrijke technische gegevens van het motorblok, zoals toerental en koppel, maar zelfs zonder het V-TEC-systeem van de oude 400-motor zou een koppel van meer dan 40 Nm mogelijk moeten zijn en zouden de toerentallen voor maximum vermogen en koppel ruim boven de 10.000 moeten liggen. Ter vergelijking: de huidige CBR500 met twin levert 43 Nm bij 6.500 tpm en 48 pk bij 8.600 tpm en moet 191 kilo rijklaar accelereren. De nieuwe viercilinder zal waarschijnlijk een vergelijkbaar gewicht moeten voortstuwen, maar dat zou met het extra vermogen veel gemakkelijker moeten gaan. Ook het frame en de vering van de 500 Four ogen in ieder geval aanzienlijk sportiever.

Naast het nieuwe motorblok van de Honda CBR500R Four verdient ook het nieuwe frame aandacht. Het is nog steeds van staal, maar zonder dubbele wieg, zoals bij de CB 400 Super Four. En de ‘Four’ heeft een aluminium swingarm in plaats van een stalen exemplaar, zoals bij de huidige CBR500R. Bekend van het huidige model zijn de Showa 41 mm upside-down-voorvork en de radiaal gemonteerde remklauwen van Nissin.

Ook het design van de Honda CBR500R Four is net even scherper dan het huidige model met een nieuwe neus met led-strip, nieuwe stroomlijndelen met strakke randen en lijnen en een aanzienlijk slanker achterwerk. Alhoewel Honda dit nieuwe model niet direct naar Europa lijkt te brengen, zouden velen het met open armen verwelkomen. De twee nieuwe Four-modellen van Honda zullen vanaf 2026 in China op de markt komen. Voor Europa lijken er (helaas) momenteel geen plannen te bestaan.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Louis Vanucci VAB
Motoren artikelen & nieuws
CBR500R artikelen & nieuws
Honda artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week