Eerste test – Suzuki DR-Z4S & SM
Tussen 2000 en 2007 stond er in de Suzuki-prijslijst een enigszins vreemde eend in de bijt: de DR-Z400. Die begon zijn leven als softcore offroad genaamd DR-Z400S en werd later afgelost door een supermotard, die niet geheel toevallig SM als toevoeging in de typenaam kreeg. Een bijzonder onderhoudend stel motorfietsen, dat deels ingegeven door niet al te florerende verkoopcijfers helaas ten prooi viel aan de Euro3-norm die in 2006 zijn intrede deed.
Enige verbazing was er daarom ook wel, toen Suzuki op de Eicma afgelopen jaar de rentree van de DR-Z aankondigde, en wel als DR-Z4S en SM. Hoewel rentree? Heel strikt genomen klopt dat niet helemaal, althans niet wanneer je de DR-Z door een mondiale bril bekijkt. Overzees was de innemende eenpitter namelijk de afgelopen jaren nog gewoon verkrijgbaar. Hoe dan ook, zeker voor de diversiteit in motorland is het goed nieuws dat de no-nonsense eenpitter nu ook weer Europa aandoet. Al was het alleen al omdat de DR-Z, ongeacht of je nu op de offroad georiënteerde S of SM supermoto onderweg bent, overal en altijd een glimlach op je gezicht toverde.
Heel verheugend breekt op het eerste gezicht het nieuwe duo niet met die traditie, ondanks dat er zeker technisch gezien behoorlijke stappen zijn gezet. Ten opzichte van het 2007-blok is de 398cc-eenlinder (boring x slag 90,0 x 62,6 mm) bijna volledig opnieuw opgebouwd, waarbij er naar verluid zo’n twintig procent aan gewicht is bespaard. De meest belangrijke aanpassingen? Ride-by-wire, elektronische brandstof-injectie, drie mappings, dubbele bougies voor een meer efficiënte ontsteking, een uitgebreide boorddiagnose en een volledig nieuwe carterontluchting. Bovendien is ook de volledige cilinderkop aangepakt met onder meer nieuwe titanium inlaat- en met natrium gevulde uitlaatkleppen. Het maximum vermogen van 38 pk is dan weliswaar niet schokkend hoog, veel kilo’s hoeft dat vermogen ook weer niet in beweging te zetten. De SM weegt rijklaar namelijk slechts 154 kilo, de S zit hier met 151 kilo zelfs nog onder.
Hoe onderhoudend en puur een motorfiets er in de folder ook uitziet, uiteindelijk telt maar één ding: hoe vertaalt het papier zich naar praktijk? En makkelijk heeft de DR-Z4 het niet, want qua pure rijbeleving en -pret heeft ‘ie een paar grote schoenen om te vullen. Of ‘m dat lukt lees je in MotoPlus 20/2025!
Pagina gaat door onder advertenties
Nog maar 14 dagen tot publicatie. Lees dit artikel als eerste!
- Kun je niet wachten? Schrijf je alvast in voor onze nieuwsbrief!
- Aankomende publicaties via de nieuwsbrief
Direct online toegang op het moment van publicatie? Word abonnee!
- Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
- 15.000+ online artikelen
- 380+ digitale magazines

Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties